Hörsellinjen är en kostnadsfri rådgivningstjänst som drivs av Hörselskadades Riksförbund (HRF). Här kan du få information och personlig rådgivning om hörsel, hörselskador, hörapparater, hjälpmedel, tolkning, ljudmiljö, textning, försäkringsfrågor, hörselimplantat och mycket annat. Vi erbjuder fakta, råd, praktiska länkar och kontaktuppgifter till hörselvården i hela landet.
Personlig rådgivning
Hittar du inte svaret på din fråga under ”Fakta och råd” i menyn, så kan du få personlig rådgivning av våra hörselrådgivare. Fyll bara i formuläret eller ring 0771-888 000 vardagar, klockan 9–12 (vanlig samtalstaxa). Hos HRFs Hörsellinjen är ingen fråga för liten, ingen fråga för stor. Det vi inte genast kan svara på tar vi reda på!
Våra professionella hörselrådgivare har alla egen erfarenhet av att leva med en hörselskada. De följer utvecklingen inom hörselområdet, i nära samarbete med HRFs sakkunniga ombudsmän, för att kunna ge aktuell vägledning om de olika resurser och möjligheter som finns för hörselskadade. Hörselrådgivarna har tystnadsplikt och du som kontaktar Hörsellinjen kan välja att vara anonym.
Vem får fråga?
Hörsellinjen är till för alla som har frågor om hörsel, inte bara HRFs medlemmar.
De flesta som kontaktar oss är hörselskadade eller anhöriga, men Hörsellinjen är även en viktig kunskapskälla för till exempel arbetsgivare, skyddsombud, skolpersonal, kommuner och andra myndigheter.
Drivs med din hjälp
HRF startade Hörsellinjen hösten 2004, med stöd från Allmänna Arvsfonden. Sedan 2008 finansieras rådgivningstjänsten helt och hållet med hjälp av gåvor, som kommer in på HRFs 90-konto.
Vill du hjälpa Hörsellinjen hjälpa fler? Då är du varmt välkommen att bli månadsgivare eller ge en gåva. Du kan även välja andra sätt att stödja HRF och Hörsellinjen.
Frågor om Hörsellinjen?
Hörsellinjen är en del av HRFs förbundskansli, enheten Påverkan och kunskap. Om du har frågor om Hörsellinjen kan du kontakta vårt kansli på hrf@hrf.se