• Ring för rådgivning 0771 – 888 000
  • Mejla
  • Öppettider

Hörsellinjen

  • Fakta och råd
  • Hitta hörselvård
  • Om Hörsellinjen
  • Fakta och råd
    • Hörsel och ­ hörselskador
      • Örat och hörseln
      • Testa hörseln regelbundet
      • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
      • Hörselnedsättning – fakta och råd
      • Hörselundersökningar
      • Leva med hörselnedsättning och dövhet
      • Tips för samtal med nedsatt hörsel
      • Närstående
      • Tinnitus
      • Ljudöverkänslighet
      • Menières sjukdom
      • Lyssna ljudsmart
      • Att skydda hörseln och ljudnivåer
    • Hörapparater och hörselimplantat
      • 5 goda råd om hörapparater
      • Utprovning av hörapparater
      • Olika typer av hörapparater
      • Hörapparatskötsel
      • Så fungerar hörapparater
      • Lyssna trådlöst
      • Laddning och batterier
      • Cochleaimplantat (CI) och EAS
      • Benförankrade hörapparater
    • Hörhjälpmedel
      • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
      • Höra tv och radio
      • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
      • Att uppfatta samtal och möten
      • Att uppfatta telefonsamtal
      • Att uppfatta larm och signaler
      • Autotextning
    • Tillgänglighet
      • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
      • Checklista för tillgängliga möten
      • Hörselsmarta distansmöten
      • Teleslinga och trådlösa system
      • Textning
      • Tillgänglig tv
      • Teckenspråk och TSS
      • Tolkning
      • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
      • Att larma och få larm
      • Hörseltillgänglighet i vården
      • Hörseltillgänglighet i Almedalen
      • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
    • Barn och skola
      • En bra start räcker hela livet
      • Hörselvårdens stöd för barn
      • Teckenspråk för hörselskadade barn
      • Skolan – ett val för livet
      • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
      • Välja förskola
      • Välja grundskola
      • Välja gymnasium
      • Försäkringar
    • Utbildning och studier
      • Studier på distans
      • Råd till dig som pluggar
      • Grundskola och gymnasium
      • Högskola och universitet
    • Arbetsliv
      • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
      • Hörselsmarta strategier på jobbet
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Arbetshjälpmedel
      • Tolkning i arbetslivet
      • Anmäla arbetsskada
      • Lagar och föreskrifter
    • Äldre
      • Hörselnedsättning på äldre dar
      • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
      • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
    • Ny i Sverige
      • Hörselskadad och ny i Sverige
      • SFI för hörselskadade
    • Ljudmiljö
      • Om ljudmiljö
      • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
      • Goda råd för bättre ljudmiljö
      • Ljudmiljön i skolan
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Ljudmiljön på restaurang och café
      • Ljudmiljön i hemmet
      • Faktablad om ljudmiljö
      • Ljudmiljösimulatorn
  • Hitta hörselvård
    • Vad är hörselvård?
      • Läs mer om hörselvård för vuxna
      • Läs mer om hörselvård för barn
  • Mejla en fråga
  • Om Hörsellinjen
    • Öppettider
HörsellinjenHitta hörselvårdVad är hörselvård?Läs mer om hörselvård för vuxna

Läs mer om hörselvård för vuxna

Skriv ut Lyssna

Här hittar du kontaktuppgifter till hörselvård nära dig.

Hörselvård och hörselrehabilitering

Hörselvård för vuxna (hörselrehabilitering) innebär ofta hörselundersökningar, utprovning av hörapparater och andra tekniska lösningar. Men hörselvård kan vara mycket mer än så. Olika personer har olika behov och hos hörselvården ska du kunna få de insatser som just du behöver för att få en fungerande vardag och må bra.

Du kan till exempel få hjälp med din hörselsituation – hemma, på jobbet, i skolan – och råd och stöd om olika strategier för att lösa kommunikationen i olika situationer. Du kan få remiss för hörselförbättrande operationer om detta skulle behövas. Du kan också få behandling för tinnitus och ljudöverkänslighet, samt vård för Menières sjukdom. Du kan få hjälp med själva hörselskadan, men också stöd med att hantera konsekvenserna av att ha en hörselskada.

Under Hitta hörselvård finns kontaktuppgifter till hörselvården där du bor, vilka regler som gäller, vad det kostar med mera. Avgifter för att skaffa hörapparater skiljer sig mellan olika regioner – se patientavgifter vid utprovning av hörapparat, region för region, 2022 (pdf).

När ska du söka hörselvård?

Har du just fått reda på att du har en hörselnedsättning? Kontakta då hörselvården direkt! Om du tidigt får den hjälp du behöver minskar risken för problem med stress, värk, tinnitus och andra hälsoproblem.

Har du en hörselskada sedan länge? Det är viktigt att du håller koll på hörselförändringar och provar ut nya hjälpmedel vid behov – inte minst när du möter nya miljöer och situationer som ställer andra krav, till exempel om du byter jobb eller om familjesituationen förändras. Tänk också på att det kommer nya behandlingsmetoder och tekniska lösningar. Hörselvården ska kunna ge dig information om framsteg som du kan ha nytta av.

Vilken hjälp finns att få?

Grundläggande hörselvård:

Vilken hörselrehabilitering just du behöver beror inte bara på vilken hörselskada du har, utan också på arbete, familjeliv, fritid, studier, hälsa med mera. Innan du kan få hörapparater eller andra åtgärder är det därför viktigt att det görs en grundlig hörselutredning, med flera olika hörselmätningar, andra undersökningar och samtal som klargör din diagnos, dina besvär och din livssituation. Därefter upprättas en åtgärdsplan med de insatser som är aktuella för dig, till exempel utprovning av hjälpmedel, remiss till specialist eller något annat.
Hörselvården ska kunna erbjuda ett brett spektra av olika resurser, inom en rad discipliner. De vanligaste typerna av hörselrehabilitering är:

  • Kunskap om hörselskadan. Fakta och råd som gör det lättare att få grepp om vad din hörselskada kan innebära – inte bara i medicinsk mening, utan också när det gäller konsekvenser, förutsättningar, möjligheter och begränsningar, på både kort och lång sikt. Det ger dig ökad trygghet i vardagen.
  • Utprovning och anpassning av hörapparater. En utprovningsprocess där du får rätt hörapparater med program, funktioner och inställningar som är individuellt anpassade för just dig. Möjlighet att prova hörapparaten i vardagen och återkomma för justeringar.
  • Hörhjälpmedel. Information om och möjlighet att prova olika hörhjälpmedel, till exempel för att kunna uppfatta tv, radio, telefon, dörrklocka och larm.
  • Behandling och stöd för dig som har tinnitus och/eller ljudöverkänslighet. En del landsting har tinnitusteam, andra kan remittera till tinnitusteam i andra landsting. Vanliga behandlingar är kognitiv beteendeterapi (KBT), avslappning och olika typer av brusapparater.
  • Behandling och stöd för dig som har Menières sjukdom. En del landsting har specialistkompetens när det gäller Menières sjukdom, andra kan remittera till kliniker/mottagningar i andra landsting för behandling och rådgivning.
  • Kommunikationsstrategier. Råd om olika strategier för att klara kommunikation, delaktighet och välbefinnande i vardagen, inte minst i arbetslivet.

Fördjupad hörselvård:

  • Kommunikationsträning. Kunskap om avläsning, samt utbildning i teckenspråk eller utbildning i tecken som stöd för tal (TSS) ger dig bättre kommunikationsmöjligheter – inte minst om du förlorar hörseln eller får sämre hörsel, och i situationer och miljöer då det är svårt att höra.
  • Råd och stöd i grupp eller enskilt. Ofta har hörselvården någon form av grupprehabilitering och veckokurser. Ibland kan också vara värdefullt att prata enskilt med psykolog eller kurator.
  • Hörselförbättrande kirurgi. Utredning om operation för till exempel för otoscleros eller för att sätta in ett hörselimplantat. Gäller särskilt dig som inte är hjälpt av eller inte kan ha hörapparater.
  • Tolkanvändning. Information om möjligheterna att använda skrivtolk, teckenspråkstolk och TSS-tolk.
  • Röst- och talvård. Gravt hörselskadade och vuxendöva kan få stöd av en logoped för att hitta sitt röstläge och utveckla sitt uttal.
  • Fysioterapi. Avslappning och behandling för värk och andra spänningssymptom som uppstår till följd av hörselskadan.

Inom hörselvården ska du också kunna få hjälp med:

  • Praktisk information. En kurator kan ge information om socialförsäkringar, till exempel rätten till arbetshjälpmedel.
  • Teknisk service. Hörseltekniker reparerar och servar hörapparater och hjälpmedel, och kan ibland också hjälpa till med installationer av teleslinga och optiska signaler.
  • Hjälp och stöd att informera andra. Omgivningen behöver också veta hur det är att leva med nedsatt hörsel. Du kan få hjälp med hur du ska berätta för anhöriga, på arbetsplatsen, i skolan med mera.

Så är hörselvården uppbyggd

Landstingens och regionernas hörselvård består oftast av hörselmottagningar och fördjupad hörselrehabilitering, som har samarbete med öron-näsa-hals-klinik och andra specialistkliniker. Mindre landsting/regioner har inte alltid alla de resurser som behövs, till exempel specialister på hörselimplantat. Då remitteras patienten till en sådan klinik i ett annat landsting/region.

Hörcentraler/audionommottagningar/hörselmottagningar utför grundläggande hörselvård: gör hörselundersökningar, provar ut och anpassar hörapparater, förskriver andra hörhjälpmedel och lämnar information om hörsel, tinnitus, ljudöverkänslighet med mera. Om du behöver ytterligare insatser remitteras du kanske till utredning och behandling vid hörselklinik och/eller ÖNH-klinik.
Fyra landsting/regioner har överlåtit det mesta av den grundläggande hörselvården (ovan) på privata entreprenörer. Läs mer under rubriken ”Offentlig hörselvård med vårdval”. 

Fördjupad hörselrehabilitering. Här erbjuds medicinsk, teknisk och beteendevetenskaplig rehabilitering av hörselskadade och döva, inklusive personer med tinnitus och Menières sjukdom. Vid klinikerna är det vanligt att arbeta i ”team” med en rad olika kompetenser. Framför allt möter du audionomer, audiologer (hörselläkare), öronläkare, kuratorer, psykologer, hörselpedagoger, ingenjörer och tekniker. Hörselklinikerna brukar också ha samarbete med sjukgymnaster, logopeder och teckenspråkslärare. Vid en del hörselklinker i landet utförs också hörselförbättrande kirurgi, till exempel vid otoscleros eller för att operera in hörselimplantat.

Öron-Näsa-Hals-kliniker/mottagningar finns i alla landsting/regioner. Här finns öronläkare, och ibland audiologer, som kan ställa diagnos och erbjuda behandling vid mer medicinsk komplicerade hörselskador. Här utförs också vissa kirurgiska ingrepp, till exempel vid otoscleros.

Vad innebär offentlig och privat hörselvård?

Det kan ibland vara svårt att veta vad som är privat hörselvård och vad som är en del av den allmänna hälso- och sjukvården. Gränserna har blivit mer oklara i de landsting/regioner som har valt att låta privata mottagningar utföra grundläggande hörselrehabilitering, främst hörapparatutprovningar, på deras uppdrag. Lite förenklat kan man säga att det finns följande varianter:

Offentlig hörselvård:

Finns i hela landet.

  • Utförs av landstingets/regionens personal.
  • Finansieras av landstinget/regionen.
  • Landstingets/regionens patientavgifter gäller.
  • Regleras av hälso- och sjukvårdslagen (HSL) – landstinget/regionen har ansvar för att vården utförs på ett bra sätt.
  • Problem anmäls till patientnämnden. Allvarliga fel i vården anmäls till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Offentlig hörselvård med vårdval:

Förekommer endast i Skåne, Stockholms län, Region Uppsala och Region Östergötland.

  • Utförs av flera privata mottagningar som är auktoriserade (godkända) av landstinget/regionen, och som patienten kan själv välja mellan.
  • Mottagningarna bedriver samtidigt privat försäljning till marknadsmässiga priser ur sitt privata sortiment (se nedan). Patienter erbjuds ofta att välja mellan landstingets/regionens sortiment och ett privat sortiment.
  • Finansieras av landstinget/regionen.
  • Landstingets/regionens patientavgifter gäller.
  • Regleras av hälso- och sjukvårdslagen (HSL) – landstinget/regionen har ansvar för att vården utförs på ett bra sätt.
  • Landstinget/regionen har ansvar för att vården utförs på ett bra sätt.
  • Problem kan anmälas till patientnämnden. Allvarliga fel i vården anmäls till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Privat hörselvård med vårdval och hörselcheck:

Förekommer endast i Skåne och Stockholms läns landsting.

  • Utförs av flera privata mottagningar som är auktoriserade (godkända) av landstinget/regionen, och som patienten kan själv välja mellan.
  • Landstinget/regionen lämnar en fastställd ”hörselcheck” (rekvisition) vid köp av hörapparat ur ett privat sortiment.
  • Den enskilde betalar den del av hörapparatkostnaden som överstiger hörselchecken. I vissa fall täcker checken kostnaden, men summan kan också bli mycket hög.
  • Landstingets/regionens patientavgifter gäller.
  • I Region Skåne kallas systemet för ”Rekvisition av hörapparat” och Stockholms läns landsting för ”Fritt val av hörapparat”.
  • Regleras av hälso- och sjukvårdslagen (HSL) – landstinget/regionen har ansvar för att vården utförs på ett bra sätt.
  • Problem anmäls till patientnämnden. Allvarliga fel i vården anmäls till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Läs vad Hörselskadades Riksförbund anser om vårdval och hörselcheckar.

Offentlig hörselvård på entreprenad:

Förekommer helt eller delvis i några landsting/regioner, oklart hur många.

  • Utförs av ett eller flera privata företag, som har fått avtal med landstinget/regionen efter en offentlig upphandling.
  • Finansieras av landstinget/regionen.
  • Landstingets/regionens patientavgifter gäller.
  • Regleras av hälso- och sjukvårdslagen (HSL) – landstinget/regionen har ansvar för att vården utförs på ett bra sätt.
  • Problem kan anmälas till patientnämnden. Allvarliga fel i vården anmäls till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

 Privat hörselvård:

Finns inte i hela landet, men åtminstone på många större orter.

  • Utförs av privata mottagningar, helt fristående från landstinget/regionen.
  • Erbjuder framför allt hörapparatutprovningar för personer med lätta och måttliga hörselnedsättningar.
  • Här gäller marknadsmässig prissättning, med moms på hjälpmedel och tjänster. Kostnaden för den enskilde kan därför bli mycket hög.
  • Det utgår inga bidrag från landstinget/regionen.
  • Du är kund, inte patient, därför gäller konsumentköplagen, inte hälso- och sjukvårdslagen (HSL).
  • Problem anmäls till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) eller Konsumentombudsmannen (KO). Allvarliga fel i vården anmäls till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Dela och visa ditt engagemang för HRF

  • Facebook
  • Twitter

Hitta hörselvård

  • Vad är hörselvård?
    • Läs mer om hörselvård för vuxna
    • Läs mer om hörselvård för barn

Hörsellinjen

Rådgivningstjänsten Hörsellinjen är en del av Hörselskadades Riksförbund.
Vi erbjuder fakta och råd om det mesta som rör hörsel och hörselskadade,
samt kontaktuppgifter till hörselvården i hela landet.

Om HRF

Hörselskadades Riksförbund (HRF)
Org.nr: 802004-4510
Post: Box 1068, 164 25 Kista
Besök: Isafjordsgatan 30B, 164 40 Kista
Tel: 08-457 55 00, texttel: 08-457 55 01
E-post: hrf@hrf.se

Vår integritetspolicy

Stöd HRF

Välj hur du vill bidra:
Ge en gåva
Bli månadsgivare
Skänk en minnesgåva
Testamentera

HRFs 90-konton

Postgiro: 90 03 14-6, Bankgiro: 900-0738
Vi granskas av Svensk Insamlingskontroll.

HRF i sociala medier

Följ oss i olika digitala kanaler
Facebook
Twitter
Instagram
LinkedIn

Missa inga nyheter från hörselvärlden
Prenumerera på HRFs nyhetsbrev.

Vi använder cookies för att ge dig en bra upplevelse på vår webb. Genom att fortsätta surfa så godkänner du vår användning av cookies.Ok