• Ring för rådgivning 0771 – 888 000
  • Mejla
  • Öppettider

Hörsellinjen

  • Fakta och råd
  • Hitta hörselvård
  • Om Hörsellinjen
  • Fakta och råd
    • Hörsel och ­ hörselskador
      • Örat och hörseln
      • Testa hörseln regelbundet
      • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
      • Hörselundersökningar
      • Tinnitus
      • Ljudöverkänslighet
      • Menières sjukdom
      • Lyssna ljudsmart
      • Att skydda hörseln och ljudnivåer
    • Leva med hörselnedsättning
      • Leva med hörselnedsättning och dövhet
      • Hörselnedsättning – fakta och råd
      • Tips för samtal med nedsatt hörsel
      • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
      • Teckenspråk och TSS
      • Närstående
    • Hörselvård
      • Läs mer om hörselvård för vuxna
      • Läs mer om hörselvård för barn
    • Hörapparater och hörselimplantat
      • 5 goda råd om hörapparater
      • Utprovning av hörapparater
      • Olika typer av hörapparater
      • Hörapparatskötsel
      • Så fungerar hörapparater
      • Lyssna trådlöst
      • Laddning och batterier
      • Cochleaimplantat (CI) och EAS
      • Benförankrade hörapparater
    • Hörselsmarta hjälpmedel och prylar
      • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
      • Höra tv och radio
      • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
      • Höra samtal och möten
      • Höra telefonsamtal
      • Uppfatta larm och signaler
      • Tal till text och autotextning
    • Hörseltillgänglighet
      • Teleslinga och trådlösa system
      • Textning
      • Tillgänglig tv
      • Tolkning
      • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
      • Att larma och få larm
      • Hörselsmarta distansmöten
      • Möten – hörselsmarta checklistor
      • Vården – hörselsmarta råd
      • Munskydd och plexiglas – hörselsmarta råd
      • Publika lokaler – hörselsmarta guider
    • Barn
      • En bra start räcker hela livet
      • Hörselvårdens stöd för barn
      • Teckenspråk för hörselskadade barn
      • Välja förskola
      • Försäkringar
    • Skola och utbildning
      • Skolan – ett val för livet
      • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
      • Välja grundskola
      • Välja gymnasium
      • Råd till dig som pluggar vidare
      • Högskola och universitet
      • Studier på distans
    • Arbetsliv
      • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
      • Hörselsmarta strategier på jobbet
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Arbetshjälpmedel
      • Tolkning i arbetslivet
      • Anmäla arbetsskada
      • Lagar och föreskrifter
    • Äldre
      • Hörselnedsättning på äldre dar
      • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök
      • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
    • Ny i Sverige
      • Hörselskadad och ny i Sverige
      • SFI för hörselskadade
    • Ljudmiljö
      • Om ljudmiljö
      • Goda råd för bättre ljudmiljö
      • Ljudmiljön i skolan
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Ljudmiljön på restaurang och café
      • Ljudmiljön i hemmet
      • Faktablad om ljudmiljö
      • Ljudmiljösimulatorn
  • Hitta hörselvård
  • Mejla en fråga
  • Om Hörsellinjen
    • Öppettider
HörsellinjenFakta och rådSkola och utbildningRåd till dig som pluggar vidare

Råd till dig som pluggar vidare

Skriv ut Lyssna

Kontakta utbildningen i god tid!

Kontakta utbildningen och lärosätet du vill börja på i god tid. Ju tidigare de får veta att det kommer en hörselskadad elev/student desto mer kan de förbereda för din ankomst. Finns det redan klassrum, aulor, seminarierum eller undervisningssalar som har mikrofoner kopplade till teleslinga, då kan samordnaren se till att schemalägga din undervisning i de anpassade lokalerna från början! De flesta högskolor och universitet, yrkeshögskolor med mera har en samordnare för studenter i behov av särskilt stöd. Fundera igenom vad det är för stöd du behöver för att kunna tillgodogöra dig undervisningen optimalt. Behöver du tillgång till hörhjälpmedel som teleslinga? Anteckningshjälp? Eller kanske teckenspråk- eller skrivtolkning?

Personliga hjälpmedel

Hörapparat ingår i de hjälpmedel som regionens hörselvård ska ansvara för enligt hälso- och sjukvårdslagen och kallas för personliga hjälpmedel. Förutom hörapparat ansvarar regionen också för personliga hjälpmedel på fritiden och i hemmet, till exempel tv-hjälpmedel och hjälpmedel för att uppfatta väckarklocka, telefon och dörrklocka. Hörhjälpmedel förskrivs av hörselvården i din region. Det är sällan hörapparatanvändare får utskrivet FM-system via regionens hörselvård. Det är i första hand barn under 18 år som går i grundskola/gymnasium samt personer med grava hörselnedsättningar som har svårt att uppfatta samtal på kort talavtånd och i lugn ljudmiljö. Ibland kan regionen låna ut FM-system för utbildning – därför är det bäst att alltid fråga!

Hjälpmedel vid studier

Generellt ska teleslinga och annat pedagogiskt stöd för att kunna ta del av undervisningen tillhandahållas av utbildningssamordnaren. Regionens hörselvård har alltså ansvar för ”personliga hjälpmedel” som hörapparater. Men studieanordnaren ansvarar för att undervisningen är tillgänglig i deras lokaler. De flesta högskolor och universitet köper därför in FM-system baserade på teleslinga att låna ut till studenter med hörapparater. FM-system kan användas i lokaler som inte har inbyggd teleslinga och föreläsarmikrofoner. Ibland går det att låna en portabel utrustning för studier under en längre tid av regionens hörselvård. Men det är i slutändan utbildningsanordnaren ansvar att se till att studenter med hörselnedsättning kan höra/uppfatta undervisningen.

FM-system som är knutna till ett visst hörapparat-märke står inte utbildningsanordnaren för utan då får du vända dig till hörselvården.

Teleslinga kopplad till mikrofon, anteckningshjälp, skrivtolk och teckenspråkstolk

Studenter med funktionsnedsättning har rätt till ”särskilt pedagogiskt stöd”. Det är insatser som ska kompensera för de svårigheter hörselskadan kan ge upphov till i undervisningen.

För hörselskadade kan det vara:

  • att den som undervisar använder mikrofon kopplad till teleslinga eller trådlöst till hörapparater (för hörapparatanvändare)
  • att det finns extra-mikrofoner som kurskamrater använder för att ställa frågor/kommentera, till gruppdiskussioner och seminarier till exempel
  • att föreläsaren aktiverar autotextning live i sin presentation (till exempel Microsoft PowerPoint)
  • anteckningsstöd
  • teckenspråkstolkning
  • skrivtolkning
  • anpassad examination: till exempel att få en text uppläst av någon, för avläsningsstöd, istället för att enbart lyssna på en ljudfil/bandspelare.
  • hörhjälpmedel vid praktik

Lokaler och akustik

För att hänga med i undervisningen är det viktigt med en god ljudmiljö. Slamriga klassrum och grupparbeten där flera grupper ska prata samtidigt kan vara svåra att delta i som hörselskadad. Försök då att få byta lokal där det är lugnare. Det är också viktigt att du ser den som undervisar, så en god belysning är viktigt. Som elev/student försök se till att du sitter med ryggen mot fönstret så faller ljuset på de andras ansikten.

Omöjliga övningar

Som hörselskadad är du beroende av läppavläsning och se den som pratar. I framförallt språkundervisning förekommer ibland att man ska lyssna till en röst från en ljudfil/bandspelare. Därför är det viktigt att den som undervisar förstår att den som är hörselskadad inte kan tillgodose sig undervisningen på samma sätt som en normalhörande. Vid prov och tentamen vid språkstudier kan du till exempel begära att få texter upplästa, för att få avläsningsstöd, istället för att bara lyssna på uppspelat ljud.

Kan du informera andra om dina behov?

Ofta är det svårt för omgivningen att förstå hur mycket en hörselnedsättning påverkar samtal och kommunikation. Därför är det viktigt att du som hör dåligt kan förklara dina behov för din omgivning så att de kan stötta för att underlätta kommunikationen och att du blir delaktig. Om du inte har kunskap om din egen hörselnedsättning och din egna behov blir det ofta svårt i nya sammanhang och i möten med nya människor. Att gå från till exempel grundskola till gymnasium eller från gymnasiet till vidareutbildning är just en sådan förändring som kan bli väldigt tuff om du inte har funderat igenom vad du behöver och hur du kan berätta det för andra. Om du känner dig osäker – ta kontakt med regionens fördjupade hörselvård och begär att få träffa en hörselpedagog eller motsvarande!

Tre råd inför studier med hörselnedsättning!

1. Var öppen mot andra

Låtsas inte som att du hör. Din egen inställning är avgörande för dina möjligheter att få en bra tillvaro, oavsett vilken hörselnedsättning du har. Berätta istället att du hör dåligt och använder hörapparater. Berätta att du har särskilda behov. Det kan kännas konstigt och jobbigt i början men efter ett tag kommer du upptäcka att de flesta är positiva, nyfikna och intresserade. Nya dörrar öppnas och att du har många möjligheter.

2. Öva på att säga till!

Kanske känns det jobbigt att behöva förklara för din omgivning vad du behöver i olika situationer? Övning ger färdighet – träna på det hemma, kanske framför spegeln. Det krävs inte mycket, ibland räcker det med att säga ”Jag hör bättre om jag sitter på den platsen”, ”Kan ni prata i mikrofonen tack”, ”Jag tar en paus, mina öron behöver vila en stund”. Möter du helt nya personer? Testa att förklara på nya sätt! Och ja, människor glömmer snabbt. Du kommer behöva säga till flera gånger, därför är det bra om du känner dig säker så att det inte känns lika jobbigt att säga till.

3. Skaffa hörhjälpmedel. Använd dem.

En hörselnedsättning innebär oftast att hörseln blir sämre på två sätt. Dels blir ljud svagare och dels blir ljud otydligare,  ungefär som att hörseln får sämre upplösning. Hörapparater är en god hjälp eftersom de gör ljud starkare, men de funkar bäst på korta avstånd. MEN hörapparater kan inte göra ljud tydligare, de kan inte hellersortera bort ovidkommande ljud eller urskilja information, till exempel att sortera olika röster som hörs samtidigt. Därför behöver studenter som är hörapparatanvändare komplettera med mikrofon på föreläsare och lärare som skickar ljudet trådlöst till hörapparaterna. Det behövs också en extra mikrofoner som kurskamrater kan prata i vid seminarier, gruppdiskussioner med mera.

Läs gärna mer om hörselsmarta strategier för jobbet – de flesta råden funkar lika bra vid studier!

Dela och visa ditt engagemang för HRF

  • Facebook
  • Twitter

Relaterad information

  • Skolan – ett val för livet
  • Välja grundskola
  • Välja gymnasium
  • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
  • Högskola och universitet
  • Studier på distans

Fakta och råd

  • Hörsel och ­ hörselskador
    • Örat och hörseln
    • Testa hörseln regelbundet
    • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
    • Hörselundersökningar
    • Tinnitus
    • Ljudöverkänslighet
    • Menières sjukdom
    • Lyssna ljudsmart
    • Att skydda hörseln och ljudnivåer
  • Leva med hörselnedsättning
    • Leva med hörselnedsättning och dövhet
    • Hörselnedsättning – fakta och råd
    • Tips för samtal med nedsatt hörsel
    • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
    • Teckenspråk och TSS
    • Närstående
  • Hörselvård
    • Läs mer om hörselvård för vuxna
    • Läs mer om hörselvård för barn
  • Hörapparater och hörselimplantat
    • 5 goda råd om hörapparater
    • Utprovning av hörapparater
    • Olika typer av hörapparater
    • Hörapparatskötsel
    • Så fungerar hörapparater
    • Lyssna trådlöst
    • Laddning och batterier
    • Cochleaimplantat (CI) och EAS
    • Benförankrade hörapparater
  • Hörselsmarta hjälpmedel och prylar
    • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
    • Höra tv och radio
    • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
    • Höra samtal och möten
    • Höra telefonsamtal
    • Uppfatta larm och signaler
    • Tal till text och autotextning
  • Hörseltillgänglighet
    • Teleslinga och trådlösa system
    • Textning
    • Tillgänglig tv
    • Tolkning
    • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
    • Att larma och få larm
    • Hörselsmarta distansmöten
    • Möten – hörselsmarta checklistor
    • Vården – hörselsmarta råd
    • Munskydd och plexiglas – hörselsmarta råd
    • Publika lokaler – hörselsmarta guider
  • Barn
    • En bra start räcker hela livet
    • Hörselvårdens stöd för barn
    • Teckenspråk för hörselskadade barn
    • Välja förskola
    • Försäkringar
  • Skola och utbildning
    • Skolan – ett val för livet
    • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
    • Välja grundskola
    • Välja gymnasium
    • Råd till dig som pluggar vidare
    • Högskola och universitet
    • Studier på distans
  • Arbetsliv
    • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
    • Hörselsmarta strategier på jobbet
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Arbetshjälpmedel
    • Tolkning i arbetslivet
    • Anmäla arbetsskada
    • Lagar och föreskrifter
  • Äldre
    • Hörselnedsättning på äldre dar
    • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök
    • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
  • Ny i Sverige
    • Hörselskadad och ny i Sverige
    • SFI för hörselskadade
  • Ljudmiljö
    • Om ljudmiljö
    • Goda råd för bättre ljudmiljö
    • Ljudmiljön i skolan
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Ljudmiljön på restaurang och café
    • Ljudmiljön i hemmet
    • Faktablad om ljudmiljö
    • Ljudmiljösimulatorn

Hörsellinjen

Rådgivningstjänsten Hörsellinjen är en del av Hörselskadades Riksförbund.
Vi erbjuder fakta och råd om det mesta som rör hörsel och hörselskadade,
samt kontaktuppgifter till hörselvården i hela landet.

Om HRF

Hörselskadades Riksförbund (HRF)
Org.nr: 802004-4510
Post: Box 1068, 164 25 Kista
Besök: Isafjordsgatan 30B, 164 40 Kista
Tel: 08-457 55 00, texttel: 08-457 55 01
E-post: hrf@hrf.se

Vår integritetspolicy

Stöd HRF

Välj hur du vill bidra:
Ge en gåva
Bli månadsgivare
Skänk en minnesgåva
Testamentera

HRFs 90-konton

Postgiro: 90 03 14-6, Bankgiro: 900-0738
Vi granskas av Svensk Insamlingskontroll.

HRF i sociala medier

Följ oss i olika digitala kanaler
Facebook
Twitter
Instagram
LinkedIn

Missa inga nyheter från hörselvärlden
Prenumerera på HRFs nyhetsbrev.

Vi använder cookies för att ge dig en bra upplevelse på vår webb. Genom att fortsätta surfa så godkänner du vår användning av cookies.Ok