Kontakta skolan i god tid!
Kontakta skolan du vill börja på i god tid. Ju tidigare de får veta att det kommer en hörselskadad elev/student desto mer kan de förbereda för din ankomst. Finns det redan klassrum, aula eller undervisningssalar som har mikrofoner kopplade till teleslinga, då kan samordnaren se till att schemalägga din undervisning i de anpassade lokalerna från början. De flesta högskolor och universitet, yrkeshögskolor med mera har en samordnare för studenter i behov av särskilt stöd. Fundera igenom vad det är för stöd du behöver för att kunna tillgodogöra dig undervisningen optimalt. Behöver du tillgång till hörhjälpmedel som teleslinga? Anteckningshjälp? Eller kanske skrivtolkning?
Personliga hjälpmedel
Hörapparat ingår i de hjälpmedel som landstinget ska ansvara för enligt hälso- och sjukvårdslagen och kallas för personliga hjälpmedel. Förutom hörapparat ansvarar landstinget/regionen också för personliga hjälpmedel på fritiden och i hemmet, till exempel teleslinga till TV:n och varseblivningsutrustning för telefonsignal och dörrklocka. Hörhjälpmedel förskrivs av hörselvården i ditt landsting/region. Det är sällan hörapparatanvändare får utskrivet FM-system via regionens hörselvård. Det är i första hand barn under 18 år som går i grundskola/gymnasium samt personer med grava hörselnedsättningar som har svårt att uppfatta samtal ens på kort talavtånd och i lugn ljudmiljö.
Hjälpmedel vid studier
Generellt ska teleslinga och annat pedagogiskt stöd för att kunna ta del av undervisningen tillhandahållas av utbildningssamordnaren. Landstingen/regionen har alltså ansvar för ”personliga hjälpmedel” som hörapparater. Men studieanordnaren ska stå för att undervisningen är tillgänglig i deras lokaler. De flesta högskolor och universitet köper därför in FM-system baserade på teleslinga att låna ut till studenter med hörapparater. FM-system kan användas i lokaler som inte har inbyggd teleslinga och föreläsarmikrofoner. Ibland går det att låna en portabel utrustning för studier under en längre tid av regionens hörselvård. Men det är i slutändan utbildningsanordnaren ansvar att se till att studenter med hörselnedsättning kan höra/uppfatta undervisningen.
FM-system som är knutna till ett visst hörapparat-märke står inte utbildningsanordnaren för utan då får du vända dig till hörselvården.
Teleslinga kopplad till mikrofon, anteckningshjälp, skrivtolk och teckenspråkstolk
Studenter med funktionsnedsättning har rätt till ”särskilt pedagogiskt stöd”. Det är insatser som ska kompensera för de svårigheter hörselskadan kan ge upphov till i undervisningen.
För hörselskadade kan det vara:
- att den som undervisar använder mikrofon kopplad till teleslinga (för hörapparatanvändare)
- att föreläsaren aktiverar autotextning live i sin presentation (till exempel Microsoft PowerPoint)
- anteckningsstöd
- teckenspråkstolkning
- skrivtolkning
- anpassad examination: till exempel att få en text uppläst av någon, för avläsningsstöd, istället för att enbart lyssna på en ljudfil/bandspelare.
Lokaler och akustik
För att hänga med i undervisningen är det viktigt med en god ljudmiljö. Slamriga klassrum och grupparbeten där flera grupper ska prata samtidigt kan vara svåra att delta i som hörselskadad. Försök då att få byta lokal där det är lugnare. Det är också viktigt att du ser den som undervisar, så en god belysning är viktigt. Som elev/student försök se till att du sitter med ryggen mot fönstret så faller ljuset på de andras ansikten.
Omöjliga övningar
Som hörselskadad är du beroende av läppavläsning och se den som pratar. I framförallt språkundervisning förekommer ibland att man ska lyssna till en röst från en ljudfil/bandspelare. Därför är det viktigt att den som undervisar förstår att den som är hörselskadad inte kan tillgodose sig undervisningen på samma sätt som en normalhörande. Vid prov och tentamen kan man till exempel begära att få texter upplästa, för att få avläsningsstöd.