• Ring för rådgivning 0771 – 888 000
  • Mejla
  • Öppettider

Hörsellinjen

  • Fakta och råd
  • Hitta hörselvård
  • Om Hörsellinjen
  • Fakta och råd
    • Hörsel och ­ hörselskador
      • Örat och hörseln
      • Testa hörseln regelbundet
      • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
      • Hörselnedsättning – fakta och råd
      • Hörselundersökningar
      • Leva med hörselnedsättning och dövhet
      • Tips för samtal med nedsatt hörsel
      • Närstående
      • Tinnitus
      • Ljudöverkänslighet
      • Menières sjukdom
      • Lyssna ljudsmart
      • Att skydda hörseln och ljudnivåer
    • Hörapparater och hörselimplantat
      • 5 goda råd om hörapparater
      • Utprovning av hörapparater
      • Olika typer av hörapparater
      • Hörapparatskötsel
      • Så fungerar hörapparater
      • Lyssna trådlöst
      • Laddning och batterier
      • Cochleaimplantat (CI) och EAS
      • Benförankrade hörapparater
    • Hörhjälpmedel
      • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
      • Höra tv och radio
      • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
      • Att uppfatta samtal och möten
      • Att uppfatta telefonsamtal
      • Att uppfatta larm och signaler
      • Autotextning
    • Tillgänglighet
      • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
      • Checklista för tillgängliga möten
      • Hörselsmarta distansmöten
      • Teleslinga och trådlösa system
      • Textning
      • Tillgänglig tv
      • Teckenspråk och TSS
      • Tolkning
      • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
      • Att larma och få larm
      • Hörseltillgänglighet i vården
      • Hörseltillgänglighet i Almedalen
      • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
    • Barn och skola
      • En bra start räcker hela livet
      • Hörselvårdens stöd för barn
      • Teckenspråk för hörselskadade barn
      • Skolan – ett val för livet
      • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
      • Välja förskola
      • Välja grundskola
      • Välja gymnasium
      • Försäkringar
    • Utbildning och studier
      • Studier på distans
      • Råd till dig som pluggar
      • Grundskola och gymnasium
      • Högskola och universitet
    • Arbetsliv
      • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
      • Hörselsmarta strategier på jobbet
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Arbetshjälpmedel
      • Tolkning i arbetslivet
      • Anmäla arbetsskada
      • Lagar och föreskrifter
    • Äldre
      • Hörselnedsättning på äldre dar
      • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
      • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
    • Ny i Sverige
      • Hörselskadad och ny i Sverige
      • SFI för hörselskadade
    • Ljudmiljö
      • Om ljudmiljö
      • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
      • Goda råd för bättre ljudmiljö
      • Ljudmiljön i skolan
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Ljudmiljön på restaurang och café
      • Ljudmiljön i hemmet
      • Faktablad om ljudmiljö
      • Ljudmiljösimulatorn
  • Hitta hörselvård
    • Vad är hörselvård?
      • Läs mer om hörselvård för vuxna
      • Läs mer om hörselvård för barn
  • Mejla en fråga
  • Om Hörsellinjen
    • Öppettider
HörsellinjenFakta och rådTillgänglighetRåd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider

Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider

Skriv ut Lyssna

Kvinna med munskydd håller fram mobiltelefon framför äldre kvinna med vitt hår, som ler. Munskydd, plexiglas och längre avstånd mellan människor. Coronapandemin har gjort det betydligt svårare för hörselskadade att höra och samtala i vården, affärer, receptioner med mera.
Men det finns bra lösningar. Nedan listar HRF tio hörselsmarta råd för samtal i munskyddstider.  

Så här i coronatider är det viktigt att minimera smittspridningen och respektera rekommendationerna om avstånd, munskydd med mera. Samtidigt är det precis lika viktigt som tidigare att hörselskadade kan uppfatta vad som sägs i olika situationer och miljöer i samhället.

Går det att vara både säker och hörselsmart? Ja, absolut. Men vad som behövs är förstås olika, beroende på situation och person. Här är några tips från HRF:

Tio tips för samtal i munskyddens och plexiglasens tid

1. Lugn ljudmiljö

Sorl, klirr och skrammel, musik, kaffemaskiner, surrande kyldiskar, trafikbrus… Helt vanliga omgivningsljud gör det betydligt svårare att urskilja vad som sägs – och ännu svårare blir det med munskydd och plexiglas. Så dämpa ljudet – eller flytta samtalet bort från ljudkällan.

2. Bra belysning

Jämn och bra belysning gör det lättare att avläsa i till exempel affärer och andra miljöer med avskiljande plexiglas. Se till att ljuset kommer framifrån, så att ansiktet inte hamnar i skugga. Det är också viktigt att det inte uppstår reflexer i plexiglaset, som gör det svårt att se.

3. Skyltar, displayer med mera

Tydliga skyltar, digitala displayer, kösystem, informationsblad, pilar i golvet och annan visuell information kan underlätta enormt i till exempel väntrum, kollektivtrafik, gym, stationer samt olika samfärdsmedel, som flyg, tåg, färjor och bussar. Muntlig information räcker inte alls. All viktig info ska lämnas i textform – ingen ska behöva närma sig någon annan för att fråga om sin plats i kön eller vad ett högtalarutrop handlade om.

4. Teleslinga, samtalsförstärkare och annan ljudteknik

I butikskassor, informationsdiskar, serviceställen, receptioner och liknande har nästan alla svårt att höra i dag, på grund av munskydd och plexiglas. Där kan ett enkelt mikrofonsystem underlätta enormt, för både personal och besökare/kunder. En mikrofon på vardera sidan om plexiglaset, kopplad till en teleslinga, gör att hörapparatanvändare får ljudet trådlöst direkt in i apparaterna. Om det dessutom kopplas in en liten högtalare blir det lättare att höra även för alla andra. Tänk på: Det finns 1,5 miljoner hörselskadade i Sverige – personer med nedsatt hörsel finns på båda sidor om plexiglasen!

Samtalsförstärkare är ett enkelt och lätthanterligt hörhjälpmedel som kan användas av alla, med eller utan hörapparater. Personal inom vården, på äldreboenden och liknande platser bör alltid ha tillgång till sådana för samtal med patienter och omsorgstagare.

En samtalsförstärkare är ett litet, bärbarbart system, som är lätt att sprita av efter varje användning. Det består ofta av två enheter – dels en dosa med volymkontroll och hörlurar/halsslinga, dels en dosa med mikrofon. Mikrofonen ska vara nära munnen på den som pratar. Ljudet skickas trådlöst till mottagardosan, som skickar det vidare till hörlurarna. Hörapparatanvändare kan ha en halsslinga. Då förs ljudet trådlöst direkt in i hörapparaterna när de sätts i t-läge.

5. Mobilsamtal

En vanlig mobiltelefon kan fungera som ett hörhjälpmedel. Att ringa upp någon som står några meter bort är ett utmärkt sätt att få ljudet nära, även när vi håller avstånd eller pratar förbi ett plexiglas. Särskilt bra blir det för hörapparatanvändare som även har en streamer eller motsvarande hjälpmedel; då går ljudet direkt in i hörapparaterna.

6. Textlösningar

Skriv en lapp, skicka ett sms eller varför inte chatta. Text är ett enkelt sätt att meddela sig när munskydd och plexiglas lägger hinder i vägen.

  • Papper och penna: Enklast är ofta bäst. Lätt att alltid ha till hands.
  • Sms, mejl, chatt: De flesta har en mobiltelefon med sig och kan enkelt skriva ett sms, mejl eller annat meddelande när avstånd, plexiglas eller munskydd skapar problem.
  • Tal-till-text-verktyg: Automatisk transkribering har utvecklats enormt de senaste åren. Nu finns flera appar och hjälpmedel som återger det som sägs i text. Autoverktygen är inte perfekta – det kan bli fel ibland – men många upplever att det är betydligt bättre än inget alls.
  • Surfplatta/bildskärm: I till exempel en reception kan det gärna placeras en liten bildskärm på disken, som är kopplad till receptionistens dator på andra sidan glaset. Då kan personalen meddela sig i skrift till den hörselskadade besökaren.

7. Videosamtal

Videosamtal används allt mer, inte minst inom vården, nu under coronapandemin. Videosamtal bör alltid vara ett alternativ till telefon vid kontakt med vårdcentral, butiker, myndigheter med mera. Då kan hörselskadade avläsa, vilket gör det lättare att höra. Men det är även möjligt att koppla in skrivtolkning i videosamtal – kontakta regionens tolkcentral för mer information.

HRF har samlat en rad tips om detta på sidan Hörselsmarta distansmöten. 

8. Skrivtolkning och teckenspråkstolkning

Skrivtolkning är ett slags simultantextning, som bokas hos regionens tolkcentral. Skrivtolkar skriver allt som sägs i ett samtal, så snart det sägs, sedan visas texten på användarens surfplatta, mobil eller dator. En hörselskadad patient som ska prata med läkare med munskydd kan till exempel boka skrivtolkning. Då lyssnar skrivtolken på samtalet via mobilen/läsplattan och skriver det läkaren säger, så att det syns på patientens mobil/läsplatta.

Hörselskadade kan få kostnadsfri skrivtolkning, även i videosamtal, från regionen. För bokning, kontakta regionens tolkcentral: www.tolkcentralen.se

För den som kan teckenspråk är teckenspråkstolkning betydligt bättre än skrivtolkning. Men endast omkring 30 000 personer i Sverige kan teckenspråk. För de flesta av landets hörselskadade är det därför skrivtolkning som gäller.

9. Texttelefoni.se

Ett alternativ till skrivtolkning är texttelefoni.se – en kostnadsfri tjänst från Post- och telestyrelsen, PTS. De som ska samtala ringer då till varandra via en förmedlare, som skriver det som den hörande parten i samtalet säger, så att den hörselskadade användaren kan läsa det i sin mobil.

Texttelefoni kan användas i mobiltelefon (smartphone), på surfplatta och på dator. Det behöver då finnas ett registrerat användarkonto.

10. Kroppsspråk

Ibland räcker det långt att peka, höja på ögonbrynen, skaka på huvudet. Vi kan kommunicera utan att säga ett ord, även om vi inte behärskar teckenspråk.


Fråga Hörsellinjen!

För fler goda råd om kommunikation i coronatider, kontakta HRFs rådgivare på Hörsellinjen på 0771-888 000 eller horsellinjen.se/mejla


Fler tips från Hörsellinjen

Hörseltillgänglighet i vården 

Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider 

Dela och visa ditt engagemang för HRF

  • Facebook
  • Twitter

Relaterad information

  • Checklista för tillgängliga möten
  • Hörseltillgänglighet i Almedalen
  • Teckenspråk och TSS
  • Teleslinga och trådlösa system
  • Tolkning
  • Textning
  • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
  • Hörselsmarta distansmöten
  • Att larma och få larm
  • Hörseltillgänglighet i vården
  • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
  • Tillgänglig tv

Fakta och råd

  • Hörsel och ­ hörselskador
    • Örat och hörseln
    • Testa hörseln regelbundet
    • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
    • Hörselnedsättning – fakta och råd
    • Hörselundersökningar
    • Leva med hörselnedsättning och dövhet
    • Tips för samtal med nedsatt hörsel
    • Närstående
    • Tinnitus
    • Ljudöverkänslighet
    • Menières sjukdom
    • Lyssna ljudsmart
    • Att skydda hörseln och ljudnivåer
  • Hörapparater och hörselimplantat
    • 5 goda råd om hörapparater
    • Utprovning av hörapparater
    • Olika typer av hörapparater
    • Hörapparatskötsel
    • Så fungerar hörapparater
    • Lyssna trådlöst
    • Laddning och batterier
    • Cochleaimplantat (CI) och EAS
    • Benförankrade hörapparater
  • Hörhjälpmedel
    • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
    • Höra tv och radio
    • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
    • Att uppfatta samtal och möten
    • Att uppfatta telefonsamtal
    • Att uppfatta larm och signaler
    • Autotextning
  • Tillgänglighet
    • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
    • Checklista för tillgängliga möten
    • Hörselsmarta distansmöten
    • Teleslinga och trådlösa system
    • Textning
    • Tillgänglig tv
    • Teckenspråk och TSS
    • Tolkning
    • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
    • Att larma och få larm
    • Hörseltillgänglighet i vården
    • Hörseltillgänglighet i Almedalen
    • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
  • Barn och skola
    • En bra start räcker hela livet
    • Hörselvårdens stöd för barn
    • Teckenspråk för hörselskadade barn
    • Skolan – ett val för livet
    • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
    • Välja förskola
    • Välja grundskola
    • Välja gymnasium
    • Försäkringar
  • Utbildning och studier
    • Studier på distans
    • Råd till dig som pluggar
    • Grundskola och gymnasium
    • Högskola och universitet
  • Arbetsliv
    • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
    • Hörselsmarta strategier på jobbet
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Arbetshjälpmedel
    • Tolkning i arbetslivet
    • Anmäla arbetsskada
    • Lagar och föreskrifter
  • Äldre
    • Hörselnedsättning på äldre dar
    • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
    • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
  • Ny i Sverige
    • Hörselskadad och ny i Sverige
    • SFI för hörselskadade
  • Ljudmiljö
    • Om ljudmiljö
    • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
    • Goda råd för bättre ljudmiljö
    • Ljudmiljön i skolan
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Ljudmiljön på restaurang och café
    • Ljudmiljön i hemmet
    • Faktablad om ljudmiljö
    • Ljudmiljösimulatorn

Hörsellinjen

Rådgivningstjänsten Hörsellinjen är en del av Hörselskadades Riksförbund.
Vi erbjuder fakta och råd om det mesta som rör hörsel och hörselskadade,
samt kontaktuppgifter till hörselvården i hela landet.

Om HRF

Hörselskadades Riksförbund (HRF)
Org.nr: 802004-4510
Post: Box 1068, 164 25 Kista
Besök: Isafjordsgatan 30B, 164 40 Kista
Tel: 08-457 55 00, texttel: 08-457 55 01
E-post: hrf@hrf.se

Vår integritetspolicy

Stöd HRF

Välj hur du vill bidra:
Ge en gåva
Bli månadsgivare
Skänk en minnesgåva
Testamentera

HRFs 90-konton

Postgiro: 90 03 14-6, Bankgiro: 900-0738
Vi granskas av Svensk Insamlingskontroll.

HRF i sociala medier

Följ oss i olika digitala kanaler
Facebook
Twitter
Instagram
LinkedIn

Missa inga nyheter från hörselvärlden
Prenumerera på HRFs nyhetsbrev.