• Ring för rådgivning 0771 – 888 000
  • Mejla
  • Öppettider

Hörsellinjen

  • Fakta och råd
  • Hitta hörselvård
  • Om Hörsellinjen
  • Fakta och råd
    • Hörsel och ­ hörselskador
      • Örat och hörseln
      • Testa hörseln regelbundet
      • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
      • Hörselnedsättning – fakta och råd
      • Hörselundersökningar
      • Leva med hörselnedsättning och dövhet
      • Tips för samtal med nedsatt hörsel
      • Närstående
      • Tinnitus
      • Ljudöverkänslighet
      • Menières sjukdom
      • Lyssna ljudsmart
      • Att skydda hörseln och ljudnivåer
    • Hörapparater och hörselimplantat
      • 5 goda råd om hörapparater
      • Utprovning av hörapparater
      • Olika typer av hörapparater
      • Hörapparatskötsel
      • Så fungerar hörapparater
      • Lyssna trådlöst
      • Laddning och batterier
      • Cochleaimplantat (CI) och EAS
      • Benförankrade hörapparater
    • Hörhjälpmedel
      • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
      • Höra tv och radio
      • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
      • Att uppfatta samtal och möten
      • Att uppfatta telefonsamtal
      • Att uppfatta larm och signaler
      • Autotextning
    • Tillgänglighet
      • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
      • Checklista för tillgängliga möten
      • Hörselsmarta distansmöten
      • Teleslinga och trådlösa system
      • Textning
      • Tillgänglig tv
      • Teckenspråk och TSS
      • Tolkning
      • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
      • Att larma och få larm
      • Hörseltillgänglighet i vården
      • Hörseltillgänglighet i Almedalen
      • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
    • Barn och skola
      • En bra start räcker hela livet
      • Hörselvårdens stöd för barn
      • Teckenspråk för hörselskadade barn
      • Skolan – ett val för livet
      • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
      • Välja förskola
      • Välja grundskola
      • Välja gymnasium
      • Försäkringar
    • Utbildning och studier
      • Studier på distans
      • Råd till dig som pluggar
      • Grundskola och gymnasium
      • Högskola och universitet
    • Arbetsliv
      • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
      • Hörselsmarta strategier på jobbet
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Arbetshjälpmedel
      • Tolkning i arbetslivet
      • Anmäla arbetsskada
      • Lagar och föreskrifter
    • Äldre
      • Hörselnedsättning på äldre dar
      • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
      • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
    • Ny i Sverige
      • Hörselskadad och ny i Sverige
      • SFI för hörselskadade
    • Ljudmiljö
      • Om ljudmiljö
      • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
      • Goda råd för bättre ljudmiljö
      • Ljudmiljön i skolan
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Ljudmiljön på restaurang och café
      • Ljudmiljön i hemmet
      • Faktablad om ljudmiljö
      • Ljudmiljösimulatorn
  • Hitta hörselvård
    • Vad är hörselvård?
      • Läs mer om hörselvård för vuxna
      • Läs mer om hörselvård för barn
  • Mejla en fråga
  • Om Hörsellinjen
    • Öppettider
HörsellinjenFakta och rådTillgänglighetGuide: Hörselsmart utformning i publika lokaler

Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler

Skriv ut Lyssna

Här listas olika publika lokaler tillsammans med konkreta förslag för hörselsmart utformning. Med dessa tillgänglighetsanpassningar blir besökare och gäster med hörselnedsättning delaktiga och känner sig välkomnade till er verksamhet.

Aulor och samlingslokaler

  • God ljudmiljö och bra hörbarhet. Bullerfria lokaler med akustikanpassning som ger bra taluppfattbarhet.
  • Teleslinga eller motsvarande som täcker både åhörarplatser och podium/scen. Teleslingan ska vara ansluten till mikrofoner, ljudanläggning och presentationsutrustning som till exempel dator, smartboard och projektor. Synlig skylt som visar att teleslinga finns i lokalen. Om teleslinga eller motsvarande bara hörs i delar av lokalen ska det tydligt anges.
  • Mikrofoner. De ska finnas flera mikrofoner; kindmikrofoner för föreläsare, svanhalsmikrofoner på podium och handhållna mikrofoner för publikfrågor.
  • Högtalare med bra ljudkvalitet. I större lokaler behövs flera högtalare, så ljudet blir lagom starkt i hela lokalen.
  • Förutsättningar för tolkning. Skärmar för skrivtolkning, god belysning och plats för teckenspråkstolkar.
  • Bra belysning för att lättare se de som talar.
  • Visuella signaler och larm kopplade till brandlarm och liknande.

Sammanträdes- och grupprum

Läs mer:

  • Ljudmiljö och hörbarhet
  • Teleslinga eller motsvarande
  • Mikrofoner och mikrofonteknik
  • Visuella larm och signaler
  • God ljudmiljö och bra hörbarhet. Bullerfria lokaler med akustikanpassning som stödjer taluppfattbarhet.
  • Teleslinga eller motsvarande. Teleslingan ska vara ansluten till mikrofoner, ljudanläggning och presentationsutrustning som till exempel dator, smartboard och projektor.
  • Mikrofoner. Alla mötesdeltagare ska ha tillgång till mikrofoner att prata i, till exempel svanhalsmikrofoner på konferensbord och kindmikrofoner till huvudtalare.
  • Visuella signaler och larm kopplade till brandlarm och liknande.

Folkvalda församlingar/fullmäktige

  • God ljudmiljö och bra hörbarhet. Bullerfria lokaler med akustikanpassning som ger bra taluppfattbarhet.
  • Teleslinga eller motsvarande som omfattar såväl förtroendevalda som åhörare. Teleslingan ska vara kopplad till mikrofoner, ljudanläggning och presentationsutrustning som till exempel dator, smartboard och projektor. Om teleslingan endast fungerar i en del av lokalen ska det tydligt anges.
  • Mikrofoner. Alla medverkande ska ha tillgång till mikrofoner att prata i som svanhalsmikrofoner på ledamöternas platser och podium samt handhållna mikrofoner för publikfrågor.
  • Förutsättningar för tolkning. Skärmar för skrivtolkning, god belysning och plats för teckenspråkstolkar.
  • Visuella signaler och larm kopplade till brandlarm och liknande.

Kyrkor och församlingshem

Läs mer:

  • Ljudmiljö och hörbarhet
  • Teleslinga eller motsvarande
  • Mikrofoner och mikrofonteknik
  • Tolkning
  • Visuella larm och signaler
  • God ljudmiljö och bra hörbarhet. Bullerfria lokaler, utan störande ekoeffekter går att skapa även i kulturhistoriska byggnader.
  • Teleslinga eller motsvarande samt skyltning om att det finns. Om teleslingan endast fungerar i delar av lokalen ska det tydligt anges.
  • Mikrofoner.
  • Förutsättningar för tolkning. Skärmar för skrivtolkning, god belysning och plats för teckenspråkstolkar.
  • Bra belysning för att lättare se de som talar.
  • Visuella signaler och larm kopplade till brandlarm och liknande.

Lokaler för undervisning och kommunikation

Läs mer om hörseltillgänglig undervisning

Klassrum och lokaler där undervisning sker är en ljudmiljömässig utmaning – störande ljud måste dämpas men lärarens röst ska höras bra och nå fram till alla i rummet. Akustikanpassningar i lärandemiljöer kräver ingående kunskap om hur ljud fungerar, vid tal till exempel, behöver konsonanterna förstärkas för att hörbarheten ska bli bättre annars blir det ansträngande att lyssna. HRF anser att det bör lagstiftas om ljudklass A i alla lokaler för kommunikation och koncentration. Läs mer om anpassningar i skolan för barn och elever med hörselnedsättning under Barn och skola och Utbildning och studier. 

Hörselskador är olika därför krävs individuellt anpassade lösningar. Råden nedan är endast en övergripande vägledning för undervisningslokaler. Vid anpassning av klassrum och utbildningslokaler för barn med hörselnedsättning måste hörselspecialister anlitas. Hörselspecialister är hörselpedagoger, hörseltekniker och -ingenjörer, barnaudionomer med mera, och de finns på din regions hörselhabilitering och på  Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM). På kommunens/skolans elevhälsa ska det finnas specialpedagoger, de har dock inte alltid specialistkompetens om barn med hörselnedsättning. Läs mer om anpassningar i skolan för barn och elever med hörselnedsättning under Barn och skola och Utbildning och studier. 

  • God ljudmiljö och hörbarhet. Bullerfria lokaler med akustikanpassningar som ger bra taluppfattbarhet och talarkomfort. Tysta möbler. Ljudklass A i lokaler för undervisning och kommunikation.
  • Teleslinga eller motsvarande anpassat efter lokalens storlek och användning. Om teleslingan endast fungerar i en del av till exempel en aula eller föreläsningssal ska det tydligt anges.
    Teleslingan ska vara kopplad till mikrofoner, ljudanläggning och presentationsutrustning som till exempel dator, smartboard och projektor. Mikrofoner ska vara kopplade till teleslingan, så att hörselskadade elever/studerande kan höra både föreläsare/lärare och klasskamrater samt alla andra som talar.
  • Bra belysning. Lampor som inte bländar. Solskydd för fönster.
  • Textning och visuellt stöd. Till exempel utskrifter av åhörarkopior, skriva upp viktiga begrepp, datum och tider på tavla/smartboard. Textade filmklipp.
  • Små grupper minskar störande aktivitetsljud. Genomtänkt placering av bänkar och bord, för att minska talavstånd och underlätta avläsning.
  • Visuella signaler och larm kopplade till brandlarm och liknande.
  • Förutsättningar för tolkning. Skärmar för skrivtolkning, god belysning och plats för teckenspråkstolkar.

Reception/informationsdiskar

  • God ljudmiljö och bra hörbarhet med akustikanpassade lokaler.
  • Receptionsslinga som lagen kräver, läs mer om detta.
  • Tillgång till samtalsförstärkare. En samtalsförstärkare består av mikrofon och hörlurar passar för personer som hör dåligt men inte har hörapparater.
  • Bra belysning och placering som underlättar för avläsning.
  • Textad information på displayer i så stor utsträckning som möjligt.

Biografer

  • Textning. Om svenska filmer inte är textade ska det anges på alla ställen där repertoaren presenteras, till exempel i bioannonsen, på webben och på bions olika anslag.
  • Teleslinga. Skylt att teleslinga finns och om den endast fungerar i del av salongen ska det tydligt anges. Undvik överhörning mellan salonger på teleslingan.
  • Visuella larm kopplade till brandlarm och liknande.

Teatrar

  • God ljudmiljö och bra hörbarhet. Bullerfria lokaler.
  • Teleslinga eller motsvarande. Skylt att teleslinga finns och om den endast fungerar i del av salongen ska det tydligt anges. Undvik överhörning mellan salonger på teleslingan.
  • Mikrofoner. Skådespelarna ska vara utrustade med kindmikrofoner.
  • Textning. Replikerna/texterna kan visas på en stor display ovanför scenen eller på en skärm som användaren har vid sin plats. Det finns även lösningar med appar för att få texten på smartphone eller surfplatta.
  • Visuella larm kopplade till brandlarm och liknande.

Museer

  • God ljudmiljö. Bullerfria lokaler.
  • Teleslinga eller motsvarande i kassor/informationsdiskar, samlingslokaler och i utställning med ljudinformation. Tillgänglig guidning med bärbara guidesystem med halsslinga och möjlighet till teckenspråkstolkning.
  • Textinformation på displayer eller skyltar som ger samma information som olika ljudpresentationer som förekommer i utställningarna.
  • Textning av filmsekvenser.
  • Visuella larm kopplade till brandlarm och liknande.

Hotell

  • God ljudmiljö och bra hörbarhet. Bullerfri reception samt i övriga gemensamma utrymmen.
  • Visuella/taktila larm kopplade till brandlarm och liknande. Personlig mottagare bör finnas för utlån i reception.
  • Teleslinga eller motsvarande i reception, sammanträdes- och grupprum, samt information om att teleslinga finns. Mikrofoner för alla mötesdeltagare i konferensrum. Presentationsutrustning med ljud som till exempel dator, smartboard och projektor ska vara kopplad till teleslinga.
  • Väckning med taktil signal (vibration).
  • Tillgång till text-tv på tv-apparater.

Restauranger och caféer

  • God ljudmiljö och bra hörbarhet med akustikanpassade lokaler.
  • Planering av lokalen. Undvik att slammer och skrammel från köket når ut i lokalen. Avskilt utrymme för diskhantering. Avskärmad kaffemaskin och kyldisk, gärna tystare modeller.
  • Textbaserad information om rätternas innehåll.
  • Tysta möbler och avstånd mellan borden. Inred med mattor och textiler.
  • Undvik bakgrundsmusik.
  • Visuella larm kopplade till brandlarm och liknande.

Stationer/terminaler

  • Textdisplayer/skärmar som ger samma information som den som ges via högtalarsystemet. Uppdaterad textad information i realtid.
  • God ljudmiljö och hörbarhet. Informations- och biljettdiskar bör placeras i så bullerfria utrymmen som möjligt. Det bör även finnas väntrum med god ljudmiljö.
  • Teleslinga i informations- och biljettdiskar. Tydlig skyltning om att teleslinga finns. Finns teleslinga i vänthallen måste det finnas skyltar om detta.
  • Visuella larm kopplade till brandlarm och liknande.

Allmänna kommunikationer

  • Displayer/skärmar som ger samma information som den som ges via högtalare eller muntligt till passagerarna. Textad information i realtid. Display som visar nästa hållplats, kommande hållplatser och slutstation samt gärna beräknad restid.
  • Högtalarutrop med god hörbarhet från högtalare som är utplacerade i alla passagerarutrymmen, då närheten till ljudkällan är väl så viktig som själva ljudnivån. Ljudet måste vara minst 20 dB högre än bullret än fordonet
  • Teleslinga eller motsvarande och information om att det finns.
  • Textad säkerhetsinformation. Säkerhetsinformation som ges muntligt eller på film måste vara textade.
  • Visuella larm kopplade till brandlarm och liknande. I sovhytter på tåg och färjor behövs taktila larm.
  • Appar med uppdaterad information om trafikläget är bra hjälp för hörselskadade och andra.

Sjukhus

  • God ljudmiljö och bra hörbarhet. Bullerfria lokaler med akustikanpassning som ger bra taluppfattbarhet. Avskilda rum med särskilt god hörbarhet och akustik för viktiga samtal.
  • Skriftlig information om diagnos, behandling, mediciner, fysioterapeutiska övningar med mera.
  • Teleslinga eller motsvarande i reception, kassor, informationsdiskar, samlingslokaler och samtalsrum.
  • Aktivera text-tv med 199 på alla tv-apparater.
  • Bra belysning och placering som underlättar avläsning.
  • Skriv- eller teckenspråkstolk för att säkerställa att kommunikationen fungerar.
  • Tillgång till samtalsförstärkare i receptioner och på vårdavdelningar.
  • Visuella larm kopplade till brandlarm och liknande.

Äldreomsorg

  • Personal med hörselkunskap. All personal som arbetar med äldre behöver återkommande fortbildning om hörselnedsättning, hörapparater, hörteknik och samtalsstrategier.
  • God ljudmiljö och bra hörbarhet. Akustikanpassade matsal och samlingsrum, utan störande ekoeffekter. Undvik störande bakgrundsljud spm till exempel tv eller radio som skvalar i bakgrunden.
  • Teleslinga till tv samt aktivera text-tv med 199.
  • Bra belysning och placering som underlättar för avläsning.
  • Boka skriv- eller teckenspråkstolk vid alla tillfällen då det behövs, till exempel gemensamma aktiviteter, sammankomster av olika slag, information, läkarbesök med mera.
  • Tillgång till samtalsförstärkare. En samtalsförstärkare består av mikrofon och hörlurar.
  • Teleslinga eller motsvarande i samlingsrum och samtalsrum.
  • Visuella larm kopplade till brandlarm och liknande.

Dela och visa ditt engagemang för HRF

  • Facebook
  • Twitter

Relaterad information

  • Checklista för tillgängliga möten
  • Hörseltillgänglighet i Almedalen
  • Teckenspråk och TSS
  • Teleslinga och trådlösa system
  • Tolkning
  • Textning
  • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
  • Hörselsmarta distansmöten
  • Att larma och få larm
  • Hörseltillgänglighet i vården
  • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
  • Tillgänglig tv

Fakta och råd

  • Hörsel och ­ hörselskador
    • Örat och hörseln
    • Testa hörseln regelbundet
    • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
    • Hörselnedsättning – fakta och råd
    • Hörselundersökningar
    • Leva med hörselnedsättning och dövhet
    • Tips för samtal med nedsatt hörsel
    • Närstående
    • Tinnitus
    • Ljudöverkänslighet
    • Menières sjukdom
    • Lyssna ljudsmart
    • Att skydda hörseln och ljudnivåer
  • Hörapparater och hörselimplantat
    • 5 goda råd om hörapparater
    • Utprovning av hörapparater
    • Olika typer av hörapparater
    • Hörapparatskötsel
    • Så fungerar hörapparater
    • Lyssna trådlöst
    • Laddning och batterier
    • Cochleaimplantat (CI) och EAS
    • Benförankrade hörapparater
  • Hörhjälpmedel
    • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
    • Höra tv och radio
    • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
    • Att uppfatta samtal och möten
    • Att uppfatta telefonsamtal
    • Att uppfatta larm och signaler
    • Autotextning
  • Tillgänglighet
    • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
    • Checklista för tillgängliga möten
    • Hörselsmarta distansmöten
    • Teleslinga och trådlösa system
    • Textning
    • Tillgänglig tv
    • Teckenspråk och TSS
    • Tolkning
    • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
    • Att larma och få larm
    • Hörseltillgänglighet i vården
    • Hörseltillgänglighet i Almedalen
    • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
  • Barn och skola
    • En bra start räcker hela livet
    • Hörselvårdens stöd för barn
    • Teckenspråk för hörselskadade barn
    • Skolan – ett val för livet
    • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
    • Välja förskola
    • Välja grundskola
    • Välja gymnasium
    • Försäkringar
  • Utbildning och studier
    • Studier på distans
    • Råd till dig som pluggar
    • Grundskola och gymnasium
    • Högskola och universitet
  • Arbetsliv
    • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
    • Hörselsmarta strategier på jobbet
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Arbetshjälpmedel
    • Tolkning i arbetslivet
    • Anmäla arbetsskada
    • Lagar och föreskrifter
  • Äldre
    • Hörselnedsättning på äldre dar
    • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
    • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
  • Ny i Sverige
    • Hörselskadad och ny i Sverige
    • SFI för hörselskadade
  • Ljudmiljö
    • Om ljudmiljö
    • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
    • Goda råd för bättre ljudmiljö
    • Ljudmiljön i skolan
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Ljudmiljön på restaurang och café
    • Ljudmiljön i hemmet
    • Faktablad om ljudmiljö
    • Ljudmiljösimulatorn

Hörsellinjen

Rådgivningstjänsten Hörsellinjen är en del av Hörselskadades Riksförbund.
Vi erbjuder fakta och råd om det mesta som rör hörsel och hörselskadade,
samt kontaktuppgifter till hörselvården i hela landet.

Om HRF

Hörselskadades Riksförbund (HRF)
Org.nr: 802004-4510
Post: Box 1068, 164 25 Kista
Besök: Isafjordsgatan 30B, 164 40 Kista
Tel: 08-457 55 00, texttel: 08-457 55 01
E-post: hrf@hrf.se

Vår integritetspolicy

Stöd HRF

Välj hur du vill bidra:
Ge en gåva
Bli månadsgivare
Skänk en minnesgåva
Testamentera

HRFs 90-konton

Postgiro: 90 03 14-6, Bankgiro: 900-0738
Vi granskas av Svensk Insamlingskontroll.

HRF i sociala medier

Följ oss i olika digitala kanaler
Facebook
Twitter
Instagram
LinkedIn

Missa inga nyheter från hörselvärlden
Prenumerera på HRFs nyhetsbrev.