• Ring för rådgivning 0771 – 888 000
  • Mejla
  • Öppettider

Hörsellinjen

  • Fakta och råd
  • Hitta hörselvård
  • Om Hörsellinjen
  • Fakta och råd
    • Hörsel och ­ hörselskador
      • Örat och hörseln
      • Testa hörseln regelbundet
      • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
      • Hörselnedsättning – fakta och råd
      • Hörselundersökningar
      • Leva med hörselnedsättning och dövhet
      • Tips för samtal med nedsatt hörsel
      • Närstående
      • Tinnitus
      • Ljudöverkänslighet
      • Menières sjukdom
      • Lyssna ljudsmart
      • Att skydda hörseln och ljudnivåer
    • Hörapparater och hörselimplantat
      • 5 goda råd om hörapparater
      • Utprovning av hörapparater
      • Olika typer av hörapparater
      • Hörapparatskötsel
      • Så fungerar hörapparater
      • Lyssna trådlöst
      • Laddning och batterier
      • Cochleaimplantat (CI) och EAS
      • Benförankrade hörapparater
    • Hörhjälpmedel
      • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
      • Höra tv och radio
      • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
      • Att uppfatta samtal och möten
      • Att uppfatta telefonsamtal
      • Att uppfatta larm och signaler
      • Autotextning
    • Tillgänglighet
      • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
      • Checklista för tillgängliga möten
      • Hörselsmarta distansmöten
      • Teleslinga och trådlösa system
      • Textning
      • Tillgänglig tv
      • Teckenspråk och TSS
      • Tolkning
      • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
      • Att larma och få larm
      • Hörseltillgänglighet i vården
      • Hörseltillgänglighet i Almedalen
      • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
    • Barn och skola
      • En bra start räcker hela livet
      • Hörselvårdens stöd för barn
      • Teckenspråk för hörselskadade barn
      • Skolan – ett val för livet
      • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
      • Välja förskola
      • Välja grundskola
      • Välja gymnasium
      • Försäkringar
    • Utbildning och studier
      • Studier på distans
      • Råd till dig som pluggar
      • Grundskola och gymnasium
      • Högskola och universitet
    • Arbetsliv
      • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
      • Hörselsmarta strategier på jobbet
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Arbetshjälpmedel
      • Tolkning i arbetslivet
      • Anmäla arbetsskada
      • Lagar och föreskrifter
    • Äldre
      • Hörselnedsättning på äldre dar
      • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
      • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
    • Ny i Sverige
      • Hörselskadad och ny i Sverige
      • SFI för hörselskadade
    • Ljudmiljö
      • Om ljudmiljö
      • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
      • Goda råd för bättre ljudmiljö
      • Ljudmiljön i skolan
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Ljudmiljön på restaurang och café
      • Ljudmiljön i hemmet
      • Faktablad om ljudmiljö
      • Ljudmiljösimulatorn
  • Hitta hörselvård
    • Vad är hörselvård?
      • Läs mer om hörselvård för vuxna
      • Läs mer om hörselvård för barn
  • Mejla en fråga
  • Om Hörsellinjen
    • Öppettider
HörsellinjenFakta och rådTillgänglighetAtt larma och få larm

Att larma och få larm

Skriv ut Lyssna
Två metalltutor på ett tak.

Larm och krisinformation ofta baserat på ljud. Men det finns också lösningar för dig som har nedsatt hörsel.
Här några saker som det är viktigt att du känner till, innan olyckan är framme.

Registrera dig för SMS 112

Tips!

Läs om hur du kan kontakta vården vid icke-akuta situationer här: Hörseltillgänglighet i vården. 

Vid en nödsituation kan du som har en hörselskada larma nödnumret 112 via sms, om du har registrerat din mobiltelefon för tjänsten SMS112.

I ditt larm-sms skriver du kort vad larmet gäller. Du får snabbt sms-svar med ytterligare frågor och kan fortsätta kommunicera via sms.

Observera: Det går inte att sms:a 112 om du inte har registrerat dig i förväg, på SOS Alarms webbplats. Här registrerar du dig för SMS112.

Inom några dagar efter att du har registrerat dig skickas ett sms till det telefonnummer du registrerat med ett meddelande om att tjänsten är klar att använda.

Läs mer om SMS112 och HRFs krav på att avskaffa förregistrering. 

 

 

SOS Alarms 112-app

Med 112-appen kan du ringa 112. Du kan också automatiskt skicka med din exakta position, vilket kan underlätta i en akut situation, även om du inte kan höra samtalet.

Du kan också få skriftlig information i appen:

  • om olyckor som sker i din närhet.
  • ta emot VMA (Viktigt Meddelande till Allmänheten) och annan liknande krisinformation.
  • få mer kunskap om trygghet och säkerhet genom kristips, instruktionsfilmer med mera.

Via appen kan du även ringa röstsamtal till andra viktiga telefonnummer: 1177 Vårdguiden, Krisinformation 11313 och Polisens kontaktnummer för icke akuta ärenden, 11414.

Du kan ladda ner SOS Alarms officiella 112-app i App Store eller på Google Play.

Texttelefon, bildtelefoni.net och 112

Du kan nå nödnumret 112 via Post- och Telestyrelsens (PTS) förmedlingstjänster texttelefoni.se och bildtelefoni.net. De förmedlar kommunikationen mellan dig och en SOS-operatör på 112. Samtal till 112 är alltid prioriterade hos förmedlingstjänsten.

Du kan även använda PTS tjänster för att nå de nummer som finns för icke-akuta situationer:

  • 1177 Vårdguiden, för sjukvårdsrådgivning av sjuksköterska.
  • 113 13 Krisinformation, för att lämna eller få information vid olyckor och kriser.
  • 114 14 Polisen, för polisiära ärenden som inte är akuta, exempelvis en polisanmälan.

VMA – Viktigt Meddelande till Allmänheten

Viktigt Meddelande till Allmänheten (VMA) används vid allvarliga händelser, som till exempel vid gasutsläpp eller explosionsrisk. Det skickas automatiskt via sms till alla som befinner sig i ett krisområde. Du som är hörselskadade behöver alltså inte anmäla dig till någon tjänst för att ta del av VMA.

VMA kan även gå ut till fasta telefoner, radio/tv samt ljudlarm utomhus (ett nätverk av tutor som kallas ”Hesa Fredrik”), beroende på situation. I samband med VMA kommer det mer information i Sveriges Radios P4, både i radiosändningen och på sr.se. Vid större händelser finns det också information på Krisinformation.se.

Läs om HRFs arbete för att göra VMA tillgängligt för hörselskadade. 

Observera: VMA används inte i händelse av krig. Då är det istället flyglarm och beredskapslarm som hörs. Läs mer på krisinformation.se.

Larm och signaler i publika lokaler

Om larm och signaler i hemmet

Personer med hörselnedsättning behöver ofta varseblivning som personliga hjälpmedel i hemmet.

I alla utrymmen där allmänheten nås av larm ska larmet även kunna uppfattas av hörselskadade/döva. Larm och signaler ska alltså inte bara höras utan måste också synas och ibland även kännas. Tekniken kallas för varseblivningssignaler.

Allvarliga säkerhetsbrister

Larm som alla har möjlighet att uppfatta är tyvärr fortfarande ovanliga. Det innebär att personer med nedsatt hörsel riskerar att missa larm, med fara för eget och andras liv.

Brand- och utrymningslarm i publika lokaler

Brand- och utrymningslarm ska alltid vara kopplade till ljussignaler (optiska) och/eller vibrerande signaler (taktila). I offentliga miljöer är det vanligast att ljudlarm kompletteras med ljussignaler.

Vid övernattning

På hotell, vandrarhem, stugbyar bör det finnas optiska brandlarm, men allra helst brandlarm som är kopplade till en dosa att ha i sängen som vibrerar när larmet går. En del hotell erbjuder vibrerande väckarklocka som även reagerar på brandlarm, fler verksamheter borde erbjuda gäster det.

Vill du veta mer?

Boverket är myndigheten för samhällsplanering, byggande och boende. Boverket tar bland annat fram föreskrifter och regler för att förtydliga plan- och bygglagen (PBL), som riksdagen beslutat om. Boverkets råd och föreskrifter finns samlade i Boverkets författningssamling (BFS). Två av Boverkets författningar berör hörselskadade och tar upp larm som ska uppfattas av hörselskadade och döva: Boverkets byggregler (BBR) och Enkelt avhjälpta Hinder (HIN).

Läs mer om enkelt avhjälpta hinder på Boverket 

Vad säger lagen? 

I fastigheter där allmänheten behöver uppfatta larm ska de även kunna uppfattas av hörselskadade/döva. Det är alltid fastighetsägarens ansvar att lokalerna i fastigheten är tillgängliga.

I två av de föreskrifter/allmänna råd som anger hur Plan och bygglagen (PBL) ska tillämpas omnämns larm och hörselskadade/döva:

  • Boverkets byggregler (BBR) Gäller ny- och ombyggnad.
  • Enkelt avhjälpta Hinder (HIN) Gäller befintliga byggnader. 

Boverkets byggregler (BBR)

”BBR 5:2512 Utrymmen i publika lokaler där personer med hörselnedsättning kan vistas utan direktkontakt med andra personer ska förses med kompletterande larmdon så att även hörselskadade och döva nås av varningssignaler i händelse av brand eller annan fara”

Enkelt avhjälpta Hinder (HIN)

HIN 11§ Hinder i form av brister i utformning och placering av fast inredning ska avhjälpas. Hygienrum bör kompletteras med kontrastmarkeringar så att personer med nedsatt syn kan orientera sig. Bristfällig larmutrustning bör kompletteras, så att även hörselskadade och döva kan nås av varningssignaler i händelse av brand eller annan fara. (BFS 20 13:9).

Dela och visa ditt engagemang för HRF

  • Facebook
  • Twitter

Relaterad information

  • Checklista för tillgängliga möten
  • Hörseltillgänglighet i Almedalen
  • Teckenspråk och TSS
  • Teleslinga och trådlösa system
  • Tolkning
  • Textning
  • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
  • Hörselsmarta distansmöten
  • Hörseltillgänglighet i vården
  • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
  • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
  • Tillgänglig tv

Fakta och råd

  • Hörsel och ­ hörselskador
    • Örat och hörseln
    • Testa hörseln regelbundet
    • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
    • Hörselnedsättning – fakta och råd
    • Hörselundersökningar
    • Leva med hörselnedsättning och dövhet
    • Tips för samtal med nedsatt hörsel
    • Närstående
    • Tinnitus
    • Ljudöverkänslighet
    • Menières sjukdom
    • Lyssna ljudsmart
    • Att skydda hörseln och ljudnivåer
  • Hörapparater och hörselimplantat
    • 5 goda råd om hörapparater
    • Utprovning av hörapparater
    • Olika typer av hörapparater
    • Hörapparatskötsel
    • Så fungerar hörapparater
    • Lyssna trådlöst
    • Laddning och batterier
    • Cochleaimplantat (CI) och EAS
    • Benförankrade hörapparater
  • Hörhjälpmedel
    • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
    • Höra tv och radio
    • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
    • Att uppfatta samtal och möten
    • Att uppfatta telefonsamtal
    • Att uppfatta larm och signaler
    • Autotextning
  • Tillgänglighet
    • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
    • Checklista för tillgängliga möten
    • Hörselsmarta distansmöten
    • Teleslinga och trådlösa system
    • Textning
    • Tillgänglig tv
    • Teckenspråk och TSS
    • Tolkning
    • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
    • Att larma och få larm
    • Hörseltillgänglighet i vården
    • Hörseltillgänglighet i Almedalen
    • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
  • Barn och skola
    • En bra start räcker hela livet
    • Hörselvårdens stöd för barn
    • Teckenspråk för hörselskadade barn
    • Skolan – ett val för livet
    • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
    • Välja förskola
    • Välja grundskola
    • Välja gymnasium
    • Försäkringar
  • Utbildning och studier
    • Studier på distans
    • Råd till dig som pluggar
    • Grundskola och gymnasium
    • Högskola och universitet
  • Arbetsliv
    • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
    • Hörselsmarta strategier på jobbet
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Arbetshjälpmedel
    • Tolkning i arbetslivet
    • Anmäla arbetsskada
    • Lagar och föreskrifter
  • Äldre
    • Hörselnedsättning på äldre dar
    • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
    • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
  • Ny i Sverige
    • Hörselskadad och ny i Sverige
    • SFI för hörselskadade
  • Ljudmiljö
    • Om ljudmiljö
    • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
    • Goda råd för bättre ljudmiljö
    • Ljudmiljön i skolan
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Ljudmiljön på restaurang och café
    • Ljudmiljön i hemmet
    • Faktablad om ljudmiljö
    • Ljudmiljösimulatorn

Hörsellinjen

Rådgivningstjänsten Hörsellinjen är en del av Hörselskadades Riksförbund.
Vi erbjuder fakta och råd om det mesta som rör hörsel och hörselskadade,
samt kontaktuppgifter till hörselvården i hela landet.

Om HRF

Hörselskadades Riksförbund (HRF)
Org.nr: 802004-4510
Post: Box 1068, 164 25 Kista
Besök: Isafjordsgatan 30B, 164 40 Kista
Tel: 08-457 55 00, texttel: 08-457 55 01
E-post: hrf@hrf.se

Vår integritetspolicy

Stöd HRF

Välj hur du vill bidra:
Ge en gåva
Bli månadsgivare
Skänk en minnesgåva
Testamentera

HRFs 90-konton

Postgiro: 90 03 14-6, Bankgiro: 900-0738
Vi granskas av Svensk Insamlingskontroll.

HRF i sociala medier

Följ oss i olika digitala kanaler
Facebook
Twitter
Instagram
LinkedIn

Missa inga nyheter från hörselvärlden
Prenumerera på HRFs nyhetsbrev.