• Ring för rådgivning 0771 – 888 000
  • Mejla
  • Öppettider

Hörsellinjen

  • Fakta och råd
  • Hitta hörselvård
  • Om Hörsellinjen
  • Fakta och råd
    • Hörsel och ­ hörselskador
      • Örat och hörseln
      • Testa hörseln regelbundet
      • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
      • Hörselnedsättning – fakta och råd
      • Leva med hörselnedsättning och dövhet
      • Hörselundersökningar
      • Tips för samtal med nedsatt hörsel
      • Tinnitus
      • Ljudöverkänslighet
      • Menières sjukdom
      • Lyssna ljudsmart
    • Hörapparater och hörselimplantat
      • 5 goda råd om hörapparater
      • Utprovning av hörapparater
      • Olika typer av hörapparater
      • Hörapparatskötsel
      • Så fungerar hörapparater
      • Lyssna trådlöst
      • Laddning och batterier
      • Cochleaimplantat (CI) och EAS
      • Benförankrade hörapparater
    • Hörhjälpmedel
      • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
      • Höra tv och radio
      • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
      • Att uppfatta samtal och möten
      • Att uppfatta telefonsamtal
      • Att uppfatta larm och signaler
      • Autotextning
    • Tillgänglighet
      • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
      • Checklista för tillgängliga möten
      • Hörselsmarta distansmöten
      • Teleslinga och trådlösa system
      • Textning
      • Tillgänglig TV
      • Teckenspråk och TSS
      • Tolkning
      • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
      • Att larma och få larm
      • Hörseltillgänglighet i vården
      • Hörseltillgänglighet i Almedalen
      • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
    • Barn och skola
      • En bra start räcker hela livet
      • Hörselvårdens stöd för barn
      • Teckenspråk för hörselskadade barn
      • Skolan – ett val för livet
      • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
      • Välja förskola
      • Välja grundskola
      • Välja gymnasium
      • Försäkringar
    • Utbildning och studier
      • Studier på distans
      • Råd till dig som pluggar
      • Grundskola och gymnasium
      • Högskola och universitet
    • Arbetsliv
      • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Arbetshjälpmedel
      • Tolkning i arbetslivet
      • Anmäla arbetsskada
      • Lagar och föreskrifter
    • Äldre
      • Hörselnedsättning på äldre dar
      • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
      • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
    • Ny i Sverige
      • Hörselskadad och ny i Sverige
      • SFI för hörselskadade
    • Ljudmiljö
      • Om ljudmiljö
      • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
      • Goda råd för bättre ljudmiljö
      • Ljudmiljön i skolan
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Ljudmiljön på restaurang och café
      • Ljudmiljön i hemmet
      • Faktablad om ljudmiljö
      • Ljudmiljösimulatorn
  • Hitta hörselvård
    • Vad är hörselvård?
      • Läs mer om hörselvård för vuxna
      • Läs mer om hörselvård för barn
  • Mejla en fråga
  • Om Hörsellinjen
    • Öppettider
HörsellinjenFakta och rådNy i SverigeSFI för hörselskadade

SFI för hörselskadade

Skriv ut Lyssna

Svenska för invandrare (SFI) är en utbildning som ger dig grundläggande kunskaper i svenska och om det svenska samhället.  Men att lära sig ett nytt språk är särskilt krävande om du har en hörselnedsättning.  Det blir lättare om du får hjälp med rätt hjälpmedel och bra ljudmiljö.

Undervisning i SFI för hörselskadade och döva

På några orter i landet finns det särskilda undervisningsgrupper i SFI för hörselskadade och döva. I klassrummen finns det hörhjälpmedel som teleslinga och mikrofoner.

I undervisningen ingår hörselskadekunskap, och information om hörselvård, hörhjälpmedel och annat som är bra att känna till för hörselskadade. Ibland finns det även en hörselpedagog kopplad till undervisningsgruppen.
Det finns även TFI, Teckenspråk för invandrare, där kan du som är hörselskadad eller döva lära dig teckenspråk.

SFI för hörselskadade och döva finns i dagsläget på följande ställen

  • Malmö
  • Göteborg, Iris
  • Stockholm (TFI)
  • Huddinge (Stockholms län)
  • Leksand, Västanviks folkhögskola (TFI)

Utbildning i teckenspråk för asylsökande

Migrationsverket och Västanviks folkhögskola i Leksand har en utbildning där döva och hörselskadade asylsökande får undervisning i teckenspråk i en teckenspråkig miljö. Döva som fått uppehållstillstånd kan fortsätta sina studier på skolan samt få hjälp med arbetspraktik och introduktion till  den svenska arbetsmarknaden. Introduktionsutbildning för hörselskadade och döva asylsökande eller som fått uppehållstillstånd

Att vara hörselskadad och lära sig ett nytt språk

Om du tycker att det är svårt att hänga med i SFI-undervisningen? Har du svårare att lära dig än andra i klassen? Det kan bero på att du har en hörselnedsättning.

Det brukar alltid vara svårare för hörselskadade att lära sig ett nytt språk. Det beror på att när vi har svårt att höra vad andra säger använder vi vårt ordförråd, vår kunskap om språket och vår kunskap om sammanhanget för att fylla i det vi inte hör. En hörselskadad person med ett annat modersmål har inte samma referensramar och får därmed sämre möjligheter att fylla i alla dessa ”luckor”.

Svenska språket är dessutom särskilt svårt att uppfatta för hörselskadade. Det beror på att de flesta har hörselnedsättning i diskanten, och då är det svårare att uppfatta konsonanter än vokaler. Och i svenska språket är det konsonanterna som står för huvuddelen av informationen när någon talar. Med andra ord: uppfattar vi inte konsonanterna förstår vi inte vad som sägs.

Även när en hörselskadad elev har lärt sig så mycket att det går bra att föra ett samtal på svenska så är det fortfarande ansträngande att uppfatta och tolka vad som sägs. Det gör att personer med hörselnedsättning sällan orkar lyssna lika mycket på samtalen i omgivningen – detta omedvetna ”tjuvlyssnande” som är ett vanligt sätt att snappa upp uttryckssätt och fraser och berika sitt ordförråd.

God ljudmiljö viktig vid undervisning av hörselskadade med annat förstaspråk

I dålig ljudmiljö är det särskilt svårt att uppfatta tal på ett språk som inte är ens modersmål, visar forskning. Personer med ett annat förstaspråk än det som talas behöver större ljudnivåskillnad mellan tal och bakgrundsljud än andra. Om det är en hörselskadad person behöver skillnaden vara ännu större. Om det är barn eller äldre med annat förstspråk som dessutom har en hörselnedsättning är behovet av ljudskillnad ännu större – upp till 30 decibels skillnad mellan tal och bakgrundsljud kan behövas.

Det här innebär att om det är bullrigt och stökigt i ett klassrum så måste en elev som inte har svenska som modersmål koncentrera sig mycket mer för att uppfatta det som sägs. Han eller hon har då mindre energi kvar för att bearbeta information, komma ihåg, lösa problem och lära sig. Hon/han får alltså inte alls lika bra förutsättningar att lära sig som elever med svenska som modersmål.

Ljudmiljön viktig för att uppfatta tal

I dålig ljudmiljö är det särskilt svårt att uppfatta tal på ett språk som inte är ens modersmål, visar forskning. Personer med ett annat förstaspråk än det som talas behöver större ljudnivåskillnad mellan tal och bakgrundsljud än andra. Detta kan du se i tabellen till höger ur HRFs ljudmiljörapport, ”Kakofonien” (2010)

Är du SFI-lärare med hörselskadade elever?

Länkar

  • SPSMs metodhandbok: Att undervisa hörselskadade deltagare i SFI
  • Hörselskadade elever med svenska som andraspråk och deras behov i undervisningen

Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) erbjuder råd och stöd till huvudmän som bedriver SFI-undervisning, till exempel kommuner. Här kan du som undervisar hörselskadade med svenska som andraspråk få tips och råd hur du ska förbättra tillgängligheten för dessa elever. SPSM har också gett ut en metodhandbok för lärare inom SFI som har deltagare med hörselnedsättning. Där finns massor med tips om hur du som lärare kan lägga upp din undervisning så att den är tydlig och tillgänglig även för studerande med hörselnedsättning.

Dela och visa ditt engagemang för HRF

  • Facebook
  • Twitter

Relaterad information

  • Hörselskadad och ny i Sverige

Fakta och råd

  • Hörsel och ­ hörselskador
    • Örat och hörseln
    • Testa hörseln regelbundet
    • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
    • Hörselnedsättning – fakta och råd
    • Leva med hörselnedsättning och dövhet
    • Hörselundersökningar
    • Tips för samtal med nedsatt hörsel
    • Tinnitus
    • Ljudöverkänslighet
    • Menières sjukdom
    • Lyssna ljudsmart
  • Hörapparater och hörselimplantat
    • 5 goda råd om hörapparater
    • Utprovning av hörapparater
    • Olika typer av hörapparater
    • Hörapparatskötsel
    • Så fungerar hörapparater
    • Lyssna trådlöst
    • Laddning och batterier
    • Cochleaimplantat (CI) och EAS
    • Benförankrade hörapparater
  • Hörhjälpmedel
    • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
    • Höra tv och radio
    • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
    • Att uppfatta samtal och möten
    • Att uppfatta telefonsamtal
    • Att uppfatta larm och signaler
    • Autotextning
  • Tillgänglighet
    • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
    • Checklista för tillgängliga möten
    • Hörselsmarta distansmöten
    • Teleslinga och trådlösa system
    • Textning
    • Tillgänglig TV
    • Teckenspråk och TSS
    • Tolkning
    • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
    • Att larma och få larm
    • Hörseltillgänglighet i vården
    • Hörseltillgänglighet i Almedalen
    • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
  • Barn och skola
    • En bra start räcker hela livet
    • Hörselvårdens stöd för barn
    • Teckenspråk för hörselskadade barn
    • Skolan – ett val för livet
    • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
    • Välja förskola
    • Välja grundskola
    • Välja gymnasium
    • Försäkringar
  • Utbildning och studier
    • Studier på distans
    • Råd till dig som pluggar
    • Grundskola och gymnasium
    • Högskola och universitet
  • Arbetsliv
    • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Arbetshjälpmedel
    • Tolkning i arbetslivet
    • Anmäla arbetsskada
    • Lagar och föreskrifter
  • Äldre
    • Hörselnedsättning på äldre dar
    • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
    • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
  • Ny i Sverige
    • Hörselskadad och ny i Sverige
    • SFI för hörselskadade
  • Ljudmiljö
    • Om ljudmiljö
    • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
    • Goda råd för bättre ljudmiljö
    • Ljudmiljön i skolan
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Ljudmiljön på restaurang och café
    • Ljudmiljön i hemmet
    • Faktablad om ljudmiljö
    • Ljudmiljösimulatorn

Hörsellinjen

Rådgivningstjänsten Hörsellinjen är en del av Hörselskadades Riksförbund.
Vi erbjuder fakta och råd om det mesta som rör hörsel och hörselskadade,
samt kontaktuppgifter till hörselvården i hela landet.

Om HRF

Hörselskadades Riksförbund (HRF)
Org.nr: 802004-4510
Post: Box 1068, 164 25 Kista
Besök: Isafjordsgatan 30B, 164 40 Kista
Tel: 08-457 55 00, texttel: 08-457 55 01
E-post: hrf@hrf.se

Vår integritetspolicy

Stöd HRF

Välj hur du vill bidra:
Ge en gåva
Bli månadsgivare
Skänk en minnesgåva
Testamentera

HRFs 90-konton

Postgiro: 90 03 14-6, Bankgiro: 900-0738
Vi granskas av Svensk Insamlingskontroll.

HRF i sociala medier

Följ oss i olika digitala kanaler
Facebook
Twitter
Instagram
LinkedIn

Missa inga nyheter från hörselvärlden
Prenumerera på HRFs nyhetsbrev.