• Ring för rådgivning 0771 – 888 000
  • Mejla
  • Öppettider

Hörsellinjen

  • Fakta och råd
  • Hitta hörselvård
  • Om Hörsellinjen
  • Fakta och råd
    • Hörsel och ­ hörselskador
      • Örat och hörseln
      • Testa hörseln regelbundet
      • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
      • Hörselnedsättning – fakta och råd
      • Hörselundersökningar
      • Leva med hörselnedsättning och dövhet
      • Tips för samtal med nedsatt hörsel
      • Närstående
      • Tinnitus
      • Ljudöverkänslighet
      • Menières sjukdom
      • Lyssna ljudsmart
      • Att skydda hörseln och ljudnivåer
    • Hörapparater och hörselimplantat
      • 5 goda råd om hörapparater
      • Utprovning av hörapparater
      • Olika typer av hörapparater
      • Hörapparatskötsel
      • Så fungerar hörapparater
      • Lyssna trådlöst
      • Laddning och batterier
      • Cochleaimplantat (CI) och EAS
      • Benförankrade hörapparater
    • Hörhjälpmedel
      • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
      • Höra tv och radio
      • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
      • Att uppfatta samtal och möten
      • Att uppfatta telefonsamtal
      • Att uppfatta larm och signaler
      • Autotextning
    • Tillgänglighet
      • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
      • Checklista för tillgängliga möten
      • Hörselsmarta distansmöten
      • Teleslinga och trådlösa system
      • Textning
      • Tillgänglig tv
      • Teckenspråk och TSS
      • Tolkning
      • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
      • Att larma och få larm
      • Hörseltillgänglighet i vården
      • Hörseltillgänglighet i Almedalen
      • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
    • Barn och skola
      • En bra start räcker hela livet
      • Hörselvårdens stöd för barn
      • Teckenspråk för hörselskadade barn
      • Skolan – ett val för livet
      • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
      • Välja förskola
      • Välja grundskola
      • Välja gymnasium
      • Försäkringar
    • Utbildning och studier
      • Studier på distans
      • Råd till dig som pluggar
      • Grundskola och gymnasium
      • Högskola och universitet
    • Arbetsliv
      • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
      • Hörselsmarta strategier på jobbet
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Arbetshjälpmedel
      • Tolkning i arbetslivet
      • Anmäla arbetsskada
      • Lagar och föreskrifter
    • Äldre
      • Hörselnedsättning på äldre dar
      • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
      • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
    • Ny i Sverige
      • Hörselskadad och ny i Sverige
      • SFI för hörselskadade
    • Ljudmiljö
      • Om ljudmiljö
      • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
      • Goda råd för bättre ljudmiljö
      • Ljudmiljön i skolan
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Ljudmiljön på restaurang och café
      • Ljudmiljön i hemmet
      • Faktablad om ljudmiljö
      • Ljudmiljösimulatorn
  • Hitta hörselvård
    • Vad är hörselvård?
      • Läs mer om hörselvård för vuxna
      • Läs mer om hörselvård för barn
  • Mejla en fråga
  • Om Hörsellinjen
    • Öppettider
HörsellinjenFakta och rådNy i SverigeHörselskadad och ny i Sverige

Hörselskadad och ny i Sverige

Skriv ut Lyssna

Som ny i Sverige är det mycket du ska lära dig. Ett nytt samhälle och ett nytt språk. Att höra dåligt kan göra det svårare att lära sig svenska och forma en bra tillvaro. Därför är det viktigt att du får hjälp med att förbättra din hörselsituation så snart som möjligt.

Vanligt med hörselskador hos utlandsfödda

Andelen hörselskadade är högre bland personer som är födda i utlandet än bland personer födda i Sverige. Orsakerna är flera. Personer som har tvingats fly från länder och områden med krig och tortyr kan ha hörselnedsättning och tinnitus efter att ha upplevt skottlossning, explosioner, misshandel och andra traumatiska upplevelser.

En annan vanlig orsak är brist på sjukvård. Många har drabbats av sjukdom i länder där det är svårt att få tillgång till sjukvård och mediciner, med hörselproblem som följd.

Och för personer med hörselskador är det långtifrån självklart att kunna få hjälp; i stora delar av världen finns det inte allmän hörselvård, och det är ofta ovanligt med hörapparater och andra hörhjälpmedel.

Har du en hörselnedsättning?

HRFs lilla hörseltest på olika språk

Har du svårt att höra i olika situationer? Testa dig själv med några enkla frågor i HRFs ”Lilla hörseltestet”. Om du svarar ja på någon av frågorna kontakta vården för en hörselundersökning.

HRFs Lilla hörseltest på svenska
HRFs Lilla hörseltest på engelska
HRFs Lilla hörseltest på arabiska
HRFs Lilla hörseltest på persiska/dari

Vet du att du hör dåligt? Då ska du kontakta läkare för att komma till hörselvården. Där finns specialister som kan ge dig råd och tillgång till hjälpmedel som gör att du kan höra bättre.

Vill du dölja din hörselskada?

Det är vanligt att undvika att prata om hörselproblem, både i Sverige och i resten av världen – ibland för att vi skäms och tycker att det är jobbigt att visa andra att vi inte hör bra. Men tänk på att en hörselskada märks mindre när vi får hjälp med att höra bättre.

Vet du inte om du hör dåligt?

Då är det viktigt att göra ett hörseltest. Du kan börja med att besvara frågorna i HRFs lilla hörseltest.

Hörselvård kan ge dig en bättre tillvaro

Hörselvården är specialistvården för dig som har en hörselskada. Hörselvården finns i alla landsting i Sverige, och är en del av den allmänna hälso- och sjukvården. Hörselvården gör först en hörselundersökning, med olika hörselmätningar. Om du har en större hörselnedsättning får du prova ut hörapparater och hjälpmedel. Hörselvården kan också ge dig kunskap om din hörsel och goda råd hur du kan få en bättre vardag med din hörselnedsättning.

Hörselvård för dig som är asylsökande

Alla asylsökande erbjuds en hälsokontroll när de till Sverige. Många tackar nej, bland annat av oro för att sjukdomar och funktionsnedsättningar kan vara skäl för avvisning. Men hälsoproblem är aldrig skäl till avvisning. Det som händer är istället att du kan missa viktigt och bra stöd som du har rätt till i Sverige, till exempel hörselvård.
Om du har en hörselskada och behöver hjälpmedel, men inte är bosatt i Sverige, då gäller särskilda regler. Reglerna varierar beroende på om du är asylsökande eller turist (tillfällig besökare). Asylsökande har rätt till ”akut vård”, och det inkluderar hjälpmedel. Vem som betalar för hjälpmedlet varierar beroende på vilket land du kommer ifrån. Fråga landstingets hörselvård eller vårdcentralen om vad som gäller i ditt fall.

Att vara hörselskadad i ett nytt land

Språket är nyckeln till delaktighet. För att få en fungerande tillvaro var vi än befinner oss i världen behöver vi kunna kommunicera med andra
– i skolan, på jobbet, i affären, med grannarna.

Att komma till ett nytt land med ett nytt språk är en stor utmaning i sig. Att dessutom ha en hörselskada gör det mångdubbelt svårare.
Här är några kommunikationsproblem som är vanliga för nyanlända med hörselnedsättning:

Störande ljudmiljöer

Hörselskadade har svårare än andra att uppfatta vad som sägs när det finns mycket bakgrundsljud, till exempel i en lokal där många personer rör sig, pratar, skrapar med stolar. Ännu svårare är det för hörselskadade med ett annat förstaspråk. Denna grupp behöver mycket bra ljudmiljö, med stor ljudskillnad mellan tal och bakgrundsljud, visar forskning.

Grupper med särskilda behov av lågt bakgrundsljud

Nya språkljud

Varje språk har sin egen ljuduppsättning, och att vänja sig vid ett främmande språk med nya språkljud kan vara svårt för vem som helst. För hörselskadade är det särskilt jobbigt eftersom hörselnedsättningen gör det svårare att uppfatta och urskilja en del ljud, oftast i diskanten. Och en stor del av de svenska språkljuden befinner sig just i diskanten.

Osäkerhet

Alla hörselskadade upplever från tid till annan osäkerhet: Hörde jag rätt? Missade jag något nu? Denna osäkerhet kan bli dubbel för den som är ny i landet och inte behärskar språket. Det handlar då inte bara om att höra rätt, det handlar också om att tolka det som sägs rätt. I takt med att vi får mer kunskap om samhället, kulturen och sammanhanget ökar tryggheten.

Spänningsvärk

Många hörselskadade har problem med anspänning, stress och ofta även tinnitus, som en följd av ansträngningen av att försöka uppfatta vad som sägs. Sådana besvär kan vara särskilt påtagliga hos asylsökande och andra som kommer till Sverige med hemska upplevelser i bagaget, med stor oro för anhöriga i annat land, och som väntar på besked om asyl.

Just därför är det så viktigt att du tar din hörselskada på allvar och söker hjälp för att höra bättre. Med rätt stöd och rätt hjälpmedel blir det lättare att lära dig svenska och samtala med andra. Därmed blir det lättare att undvika problem med att få och behålla jobb, att hänga med i studier och så vidare. Därmed mår du bättre, får starkare självförtroende och får större möjligheter att forma ditt liv.

Praktiska råd

Förmedlingstjänst – att använda texttelefoni med annat språk än svenska
Om du är folkbokförd i Sverige, är hörselskadad och har väldigt svårt att höra i telefon kan du ha rätt till texttelefoni.  Tidigare fanns det särskilda texttelefoner, men numera kan du ringa från vilken dator som helst med internetuppkoppling. Du behöver också en mobiltelefon, som debiteras samtalskostnaden. Att ringa med texttelefoni kostar som ett vanligt telefonsamtal.

Du kan få samtal förmedlade på svenska och engelska utan förbeställning. Läs mer om hur du gör på www.texttelefoni.se

Att söka jobb

Arbetsförmedlingens information för dig som är ny i Sverige

  • Etableringsprogrammet 
  • Arbetsförmedlingen ger stöd till dig som är döv/hörselskadad.

När du har fått uppehållstillstånd och söker jobb kan du få stöd från Arbetsförmedlingen. Inom Arbetsförmedlingen finns avdelningen Rehabilitering till arbete, som i sin tur har fem specialistenheter i landet med särskilda resurser för hörselskadade. De kan se till att du får det stöd du har rätt till, bland annat när det gäller hjälpmedel och anpassningar på arbetsplatsen.

På Arbetsförmedlingen finns etableringshandläggare, de jobbar med att hjälpa nyanlända. De har ett frågeformulär som fylls i inför arbetet med att ta fram en etableringsplan. I det formuläret finns frågor kring hälsa, inklusive en fråga om hörsel.
Om du uppger att du har en hörselnedsättning ska etableringshandläggaren kontakta en av Arbetsförmedlingens specialistenheter med särskilda resurser för hörselskadade. På så sätt kan du få bättre förutsättningar att få en bra arbetssituation.

Ofta blir första steget för specialistenheterna att ta initiativ till en hörselutredning, följd av utprovning av hörapparater/hjälpmedel och annan rehabilitering. Bra hörselvård gör att ditt arbetsliv, och alla andra delar av livet, fungerar betydligt bättre.

Bra att träffa andra hörselskadade

Ett av de bästa sätten att lära sig om Sverige och hur samhället fungerar är att få svenska vänner som kan berätta och ge råd om olika praktiska saker.

För dig som är hörselskadad är det särskilt värdefullt att lära känna andra hörselskadade, som vet hur det är och kan ge dig tips om hur du kan få hörselvård och hjälpmedel, och få vardagen att fungera bättre.

Hörselskadades Riksförbund (HRF) har föreningar i hela landet, från norr till söder. Här träffas hörselskadade och ger varandra stöd och vänskap – och du är varmt välkommen att bli medlem! Det finns en särskild grupp som heter Shiba99 för medlemmar med invandrarbakgrund inom HRF-distriktet i Stockholms län.

Relaterad information

  • SFI för hörselskadade

Fakta och råd

  • Hörsel och ­ hörselskador
    • Örat och hörseln
    • Testa hörseln regelbundet
    • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
    • Hörselnedsättning – fakta och råd
    • Hörselundersökningar
    • Leva med hörselnedsättning och dövhet
    • Tips för samtal med nedsatt hörsel
    • Närstående
    • Tinnitus
    • Ljudöverkänslighet
    • Menières sjukdom
    • Lyssna ljudsmart
    • Att skydda hörseln och ljudnivåer
  • Hörapparater och hörselimplantat
    • 5 goda råd om hörapparater
    • Utprovning av hörapparater
    • Olika typer av hörapparater
    • Hörapparatskötsel
    • Så fungerar hörapparater
    • Lyssna trådlöst
    • Laddning och batterier
    • Cochleaimplantat (CI) och EAS
    • Benförankrade hörapparater
  • Hörhjälpmedel
    • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
    • Höra tv och radio
    • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
    • Att uppfatta samtal och möten
    • Att uppfatta telefonsamtal
    • Att uppfatta larm och signaler
    • Autotextning
  • Tillgänglighet
    • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
    • Checklista för tillgängliga möten
    • Hörselsmarta distansmöten
    • Teleslinga och trådlösa system
    • Textning
    • Tillgänglig tv
    • Teckenspråk och TSS
    • Tolkning
    • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
    • Att larma och få larm
    • Hörseltillgänglighet i vården
    • Hörseltillgänglighet i Almedalen
    • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
  • Barn och skola
    • En bra start räcker hela livet
    • Hörselvårdens stöd för barn
    • Teckenspråk för hörselskadade barn
    • Skolan – ett val för livet
    • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
    • Välja förskola
    • Välja grundskola
    • Välja gymnasium
    • Försäkringar
  • Utbildning och studier
    • Studier på distans
    • Råd till dig som pluggar
    • Grundskola och gymnasium
    • Högskola och universitet
  • Arbetsliv
    • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
    • Hörselsmarta strategier på jobbet
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Arbetshjälpmedel
    • Tolkning i arbetslivet
    • Anmäla arbetsskada
    • Lagar och föreskrifter
  • Äldre
    • Hörselnedsättning på äldre dar
    • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
    • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
  • Ny i Sverige
    • Hörselskadad och ny i Sverige
    • SFI för hörselskadade
  • Ljudmiljö
    • Om ljudmiljö
    • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
    • Goda råd för bättre ljudmiljö
    • Ljudmiljön i skolan
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Ljudmiljön på restaurang och café
    • Ljudmiljön i hemmet
    • Faktablad om ljudmiljö
    • Ljudmiljösimulatorn

Hörsellinjen

Rådgivningstjänsten Hörsellinjen är en del av Hörselskadades Riksförbund.
Vi erbjuder fakta och råd om det mesta som rör hörsel och hörselskadade,
samt kontaktuppgifter till hörselvården i hela landet.

Om HRF

Hörselskadades Riksförbund (HRF)
Org.nr: 802004-4510
Post: Box 1068, 164 25 Kista
Besök: Isafjordsgatan 30B, 164 40 Kista
Tel: 08-457 55 00, texttel: 08-457 55 01
E-post: hrf@hrf.se

Vår integritetspolicy

Stöd HRF

Välj hur du vill bidra:
Ge en gåva
Bli månadsgivare
Skänk en minnesgåva
Testamentera

HRFs 90-konton

Postgiro: 90 03 14-6, Bankgiro: 900-0738
Vi granskas av Svensk Insamlingskontroll.

HRF i sociala medier

Följ oss i olika digitala kanaler
Facebook
Twitter
Instagram
LinkedIn

Missa inga nyheter från hörselvärlden
Prenumerera på HRFs nyhetsbrev.