• Ring för rådgivning 0771 – 888 000
  • Mejla
  • Öppettider

Hörsellinjen

  • Fakta och råd
  • Hitta hörselvård
  • Om Hörsellinjen
  • Fakta och råd
    • Hörsel och ­ hörselskador
      • Örat och hörseln
      • Testa hörseln regelbundet
      • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
      • Hörselnedsättning – fakta och råd
      • Hörselundersökningar
      • Leva med hörselnedsättning och dövhet
      • Tips för samtal med nedsatt hörsel
      • Närstående
      • Tinnitus
      • Ljudöverkänslighet
      • Menières sjukdom
      • Lyssna ljudsmart
      • Att skydda hörseln och ljudnivåer
    • Hörapparater och hörselimplantat
      • 5 goda råd om hörapparater
      • Utprovning av hörapparater
      • Olika typer av hörapparater
      • Hörapparatskötsel
      • Så fungerar hörapparater
      • Lyssna trådlöst
      • Laddning och batterier
      • Cochleaimplantat (CI) och EAS
      • Benförankrade hörapparater
    • Hörhjälpmedel
      • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
      • Höra tv och radio
      • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
      • Att uppfatta samtal och möten
      • Att uppfatta telefonsamtal
      • Att uppfatta larm och signaler
      • Autotextning
    • Tillgänglighet
      • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
      • Checklista för tillgängliga möten
      • Hörselsmarta distansmöten
      • Teleslinga och trådlösa system
      • Textning
      • Tillgänglig tv
      • Teckenspråk och TSS
      • Tolkning
      • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
      • Att larma och få larm
      • Hörseltillgänglighet i vården
      • Hörseltillgänglighet i Almedalen
      • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
    • Barn och skola
      • En bra start räcker hela livet
      • Hörselvårdens stöd för barn
      • Teckenspråk för hörselskadade barn
      • Skolan – ett val för livet
      • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
      • Välja förskola
      • Välja grundskola
      • Välja gymnasium
      • Försäkringar
    • Utbildning och studier
      • Studier på distans
      • Råd till dig som pluggar
      • Grundskola och gymnasium
      • Högskola och universitet
    • Arbetsliv
      • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
      • Hörselsmarta strategier på jobbet
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Arbetshjälpmedel
      • Tolkning i arbetslivet
      • Anmäla arbetsskada
      • Lagar och föreskrifter
    • Äldre
      • Hörselnedsättning på äldre dar
      • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
      • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
    • Ny i Sverige
      • Hörselskadad och ny i Sverige
      • SFI för hörselskadade
    • Ljudmiljö
      • Om ljudmiljö
      • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
      • Goda råd för bättre ljudmiljö
      • Ljudmiljön i skolan
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Ljudmiljön på restaurang och café
      • Ljudmiljön i hemmet
      • Faktablad om ljudmiljö
      • Ljudmiljösimulatorn
  • Hitta hörselvård
    • Vad är hörselvård?
      • Läs mer om hörselvård för vuxna
      • Läs mer om hörselvård för barn
  • Mejla en fråga
  • Om Hörsellinjen
    • Öppettider
HörsellinjenFakta och rådLjudmiljöLjudmiljön i skolan

Ljudmiljön i skolan

Skriv ut Lyssna

I skolor, förskolor och fritidshem är det inte ovanligt med genomsnittliga ljudnivåer på 70 decibel. Barn, elever och pedagoger får sämre förutsättningar att göra det de ska  – kommunicera, lära sig och undervisa.

Därför är god ljudmiljö avgörande i skolan

Varför är en bra ljudmiljö viktigt i skolan?

  • Läs svaren från ledande ljudforskare och experter
  • Se textade filmer med föreläsningar av ledande ljudforskare och experter på ljudmiljö
  • Länkar och tips på SPSM.

 

Textad föreläsning: ”Vägar till god ljudmiljö”

Yvet Martin, akustiker, ger konkreta tips om att förbättra ljudmiljön i skolan och på arbetsplatsen. Efter föreläsningen kan du fatta rätt beslut och vidta åtgärder som verkligen gör skillnad för ljudmiljön.

 

Arbetsminnet försämras i dålig ljudmiljö

Dålig ljudmiljö kräver att mer av arbetsminnet måste användas för att höra och ”tolka” vad läraren säger, istället för att fokusera på innehållet/budskapet. Alltså försämras möjligheten att lagra och minnas kunskapen som förmedlas.

Problemen uppstår långt innan ljudnivån når nivåer som skadar hörseln. Andras prat, stolskrap eller fläktsurr från ventilation försämrar snabbt taluppfattbarheten om de akustiska förhållandena i lokalen är bristfälliga. Resultatet blir en ond cirkel. För att höras höjs rösten, oro och stök i klassen höjer ljudnivån och rösten behöver höjas än mer för att höras. Trötthet och brist på koncentration blir följden för både lärare och elever.

Så påverkas vi av dålig ljudmiljö:

  • Stor del av arbetsminnet går åt att försöka uppfatta vad som sägs
  • Svårare att minnas och bearbeta talad information
  • Svårare att vara delaktig i skolans dialog
  • Barn får sämre förutsättningar att utveckla sitt språk

Nödvändigt för några, men bra för alla

Alla drabbas av dålig ljudmiljö i skolan, både elever och lärare. Men särskilt drabbas elever med hörselnedsättning. Dessutom drabbas:

  • elever med annat hemspråk än svenska
  • elever med läs- och skrivsvårigheter
  • elever med koncentrationssvårigheter

Undersökningar som gjorts visar att flertalet skollokaler idag har så bristfällig ljudmiljö att de inte ens når upp till ljudklass C, vilken är det ställda minimikrav som gäller för nybyggda skolor.

Skolan är lärarnas arbetsmiljö

Arbetsmiljöverkets skolinspektioner 2015-16

Hörselskadades Riksförbund har gått igenom ett slumpmässigt urval av inspektionsprotokoll från Arbetsmiljöverkets skolinspektioner. Vid närmare hälften av inspektionerna fanns
bullerrelaterade anmärkningar. Arbetsmiljöverket inspekterade närmare 30 procent av landets skolor under 2015-16.

 

Arbetsmiljöverket ser behov av hörselkontroller

Särskilt bullerutsatta är idrotts-, musik- samt trä- och metallslöjdslärare. Därför borde dessa lärargrupper erbjudas regelbundna hörselkontroller. 

Störande buller en arbetsmiljöfråga

Brister i skolans ljudmiljö är för lärare en arbetsmiljöfråga. I en undersökning bland lärare uppgav två av tre att de hade problem med ljudmiljön på jobbet i stort varje dag/varje vecka (pdf). Samma undersökning visar dessutom att 57 procent av lärarna har svårt att höra vad eleverna säger i klassrummet. Sådana kommunikationsproblem gör det svårare för både lärare och elever att göra ett bra jobb i skolan. (”Kakofonien” en ljudmiljörapport från Hörselskadades Riksförbund 2010, pdf)
Bullerföreskrifter och arbetsmiljöarbetet handlar nästan bara om hörselskadligt buller. Men även störande buller är ett arbetsmiljöproblem.

Buller från andra människor stör mest

Aktivitetsljud som röster, skrammel, skrapande stolar, steg och så vidare är de ljud som stör mest i skolan. Är rumsakustiken dålig reflekteras alla aktivitetsljud så att ljudet förstärks ytterligare. Och då blir det svårt att tala i normal samtalston som är cirka 60-65 decibel.

Ljudnivåer i skolan/förskolan ligger ofta på cirka 65–78 decibel (Arbets-­ och miljömedicin, Uppsala 2009). För att en röst ska höras behöver den vara cirka 10 decibel högre än bakgrundsljudet. Barn behöver en skillnad på 15 decibel. Det innebär att i en miljö där bakgrundsljudet ligger på 60 decibel måste lärarens röst ligga på 75 decibel för att barnen ska höra ordentligt – och det är nästan att skrika. Därför är det vanligt med röstproblem hos lärare.

Klassrum anpassade för monolog, inte dialog

Skollokaler som används i dag är är ofta byggda för traditionell ”katederundervisning” – envägskommunikation. Klassrummen är inte anpassade till dagens flexibla undervisning, med mycket dialog och flera pågående samtal samtidigt i mindre grupper. Dessutom är ofta är skola och fritids integrerade i samma lokaler, med en helt annan ljudnivå
och rörlighet än för bara 20 år sedan. Skollokalerna är inte alltid anpassade utifrån verksamheten som bedrivs i dem.

Åtgärda ljudmiljön i skolan – praktiska råd

Läs mer om undervisning för hörselskadade

  • Barn och skola: förskola, grundskola och gymnasium
  • Utbildning och studier: vuxenutbildningar och universitet

Mät ljudmiljön

Kommuner bör genomföra mätningar av ljudmiljön i samtliga skollokaler. Mät ljudstyrkan, efterklangstiden och annat som påverkar möjligheten att utan svårigheter uppfatta tal. Utifrån sådana kartläggningar av ljudmiljön i skolan bör kommunerna se till att det upprättas handlingsplaner om åtgärder för att förbättra och underhålla ljudmiljön. Här är en handlingsplan för bättre ljudmiljö. 

Skaffa rätt kunskap

I alla projekt för att skapa god ljudmiljö i skolan är det viktigt att anlita erkända akustikexperter, så att åtgärderna genomförs på rätt sätt. Det är bra om skolansvariga har viss kunskap om ljudmiljö – om problemens orsaker och konsekvenser, samt om vad som krävs för att uppnå bra ljudmiljö med goda förutsättningar att uppfatta
tal. Här är några tips för att få mer kunskap.

  • Filmade föreläsningar och presentationer av ledande experter om skolans ljudmiljö, från Kunskapsdag arrangerad av Hörselskadades Riksförbund och Specialpedagogiska skolmyndigheten november 2016.
  • ”Vägar till god ljudmiljö”, filmad föreläsning med Yvet Martin, akustiker. Ger dig kunskap, tips och praktiska lösningar som underlättar att fatta beslut och vidta åtgärder för att förbättra ljudmiljön i skolan och på arbetsplatsen.

En investering som lönar sig

När nybyggda skolor måste ljudsaneras i efterhand kan det bli onödigt dyrt, därför är det viktigt att planera för bra ljudmiljö redan från början. Men även i befintliga skolor är ljudmiljöåtgärder en investering som lönar sig. Både lärare och elever får en arbetsmiljö som de mår bättre av.

Dela och visa ditt engagemang för HRF

  • Facebook
  • Twitter

Relaterad information

  • Om ljudmiljö
  • Ljudmiljön i hemmet
  • Ljudmiljösimulatorn
  • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
  • Goda råd för bättre ljudmiljö
  • Ljudmiljön på restaurang och café
  • Ljudmiljön på arbetet
  • Faktablad om ljudmiljö

Fakta och råd

  • Hörsel och ­ hörselskador
    • Örat och hörseln
    • Testa hörseln regelbundet
    • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
    • Hörselnedsättning – fakta och råd
    • Hörselundersökningar
    • Leva med hörselnedsättning och dövhet
    • Tips för samtal med nedsatt hörsel
    • Närstående
    • Tinnitus
    • Ljudöverkänslighet
    • Menières sjukdom
    • Lyssna ljudsmart
    • Att skydda hörseln och ljudnivåer
  • Hörapparater och hörselimplantat
    • 5 goda råd om hörapparater
    • Utprovning av hörapparater
    • Olika typer av hörapparater
    • Hörapparatskötsel
    • Så fungerar hörapparater
    • Lyssna trådlöst
    • Laddning och batterier
    • Cochleaimplantat (CI) och EAS
    • Benförankrade hörapparater
  • Hörhjälpmedel
    • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
    • Höra tv och radio
    • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
    • Att uppfatta samtal och möten
    • Att uppfatta telefonsamtal
    • Att uppfatta larm och signaler
    • Autotextning
  • Tillgänglighet
    • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
    • Checklista för tillgängliga möten
    • Hörselsmarta distansmöten
    • Teleslinga och trådlösa system
    • Textning
    • Tillgänglig tv
    • Teckenspråk och TSS
    • Tolkning
    • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
    • Att larma och få larm
    • Hörseltillgänglighet i vården
    • Hörseltillgänglighet i Almedalen
    • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
  • Barn och skola
    • En bra start räcker hela livet
    • Hörselvårdens stöd för barn
    • Teckenspråk för hörselskadade barn
    • Skolan – ett val för livet
    • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
    • Välja förskola
    • Välja grundskola
    • Välja gymnasium
    • Försäkringar
  • Utbildning och studier
    • Studier på distans
    • Råd till dig som pluggar
    • Grundskola och gymnasium
    • Högskola och universitet
  • Arbetsliv
    • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
    • Hörselsmarta strategier på jobbet
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Arbetshjälpmedel
    • Tolkning i arbetslivet
    • Anmäla arbetsskada
    • Lagar och föreskrifter
  • Äldre
    • Hörselnedsättning på äldre dar
    • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
    • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
  • Ny i Sverige
    • Hörselskadad och ny i Sverige
    • SFI för hörselskadade
  • Ljudmiljö
    • Om ljudmiljö
    • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
    • Goda råd för bättre ljudmiljö
    • Ljudmiljön i skolan
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Ljudmiljön på restaurang och café
    • Ljudmiljön i hemmet
    • Faktablad om ljudmiljö
    • Ljudmiljösimulatorn

Hörsellinjen

Rådgivningstjänsten Hörsellinjen är en del av Hörselskadades Riksförbund.
Vi erbjuder fakta och råd om det mesta som rör hörsel och hörselskadade,
samt kontaktuppgifter till hörselvården i hela landet.

Om HRF

Hörselskadades Riksförbund (HRF)
Org.nr: 802004-4510
Post: Box 1068, 164 25 Kista
Besök: Isafjordsgatan 30B, 164 40 Kista
Tel: 08-457 55 00, texttel: 08-457 55 01
E-post: hrf@hrf.se

Vår integritetspolicy

Stöd HRF

Välj hur du vill bidra:
Ge en gåva
Bli månadsgivare
Skänk en minnesgåva
Testamentera

HRFs 90-konton

Postgiro: 90 03 14-6, Bankgiro: 900-0738
Vi granskas av Svensk Insamlingskontroll.

HRF i sociala medier

Följ oss i olika digitala kanaler
Facebook
Twitter
Instagram
LinkedIn

Missa inga nyheter från hörselvärlden
Prenumerera på HRFs nyhetsbrev.