• Ring för rådgivning 0771 – 888 000
  • Mejla
  • Öppettider

Hörsellinjen

  • Fakta och råd
  • Hitta hörselvård
  • Om Hörsellinjen
  • Fakta och råd
    • Hörsel och ­ hörselskador
      • Örat och hörseln
      • Testa hörseln regelbundet
      • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
      • Hörselnedsättning – fakta och råd
      • Hörselundersökningar
      • Leva med hörselnedsättning och dövhet
      • Tips för samtal med nedsatt hörsel
      • Närstående
      • Tinnitus
      • Ljudöverkänslighet
      • Menières sjukdom
      • Lyssna ljudsmart
      • Att skydda hörseln och ljudnivåer
    • Hörapparater och hörselimplantat
      • 5 goda råd om hörapparater
      • Utprovning av hörapparater
      • Olika typer av hörapparater
      • Hörapparatskötsel
      • Så fungerar hörapparater
      • Lyssna trådlöst
      • Laddning och batterier
      • Cochleaimplantat (CI) och EAS
      • Benförankrade hörapparater
    • Hörhjälpmedel
      • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
      • Höra tv och radio
      • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
      • Att uppfatta samtal och möten
      • Att uppfatta telefonsamtal
      • Att uppfatta larm och signaler
      • Autotextning
    • Tillgänglighet
      • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
      • Checklista för tillgängliga möten
      • Hörselsmarta distansmöten
      • Teleslinga och trådlösa system
      • Textning
      • Tillgänglig tv
      • Teckenspråk och TSS
      • Tolkning
      • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
      • Att larma och få larm
      • Hörseltillgänglighet i vården
      • Hörseltillgänglighet i Almedalen
      • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
    • Barn och skola
      • En bra start räcker hela livet
      • Hörselvårdens stöd för barn
      • Teckenspråk för hörselskadade barn
      • Skolan – ett val för livet
      • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
      • Välja förskola
      • Välja grundskola
      • Välja gymnasium
      • Försäkringar
    • Utbildning och studier
      • Studier på distans
      • Råd till dig som pluggar
      • Grundskola och gymnasium
      • Högskola och universitet
    • Arbetsliv
      • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
      • Hörselsmarta strategier på jobbet
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Arbetshjälpmedel
      • Tolkning i arbetslivet
      • Anmäla arbetsskada
      • Lagar och föreskrifter
    • Äldre
      • Hörselnedsättning på äldre dar
      • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
      • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
    • Ny i Sverige
      • Hörselskadad och ny i Sverige
      • SFI för hörselskadade
    • Ljudmiljö
      • Om ljudmiljö
      • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
      • Goda råd för bättre ljudmiljö
      • Ljudmiljön i skolan
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Ljudmiljön på restaurang och café
      • Ljudmiljön i hemmet
      • Faktablad om ljudmiljö
      • Ljudmiljösimulatorn
  • Hitta hörselvård
    • Vad är hörselvård?
      • Läs mer om hörselvård för vuxna
      • Läs mer om hörselvård för barn
  • Mejla en fråga
  • Om Hörsellinjen
    • Öppettider
HörsellinjenFakta och rådHörhjälpmedelAtt uppfatta samtal och möten

Att uppfatta samtal och möten

Skriv ut Lyssna

Stökiga ljudmiljöer. Dålig akustik. Flera röster som pratar samtidigt. Långa talavstånd. Trots hörapparater har du ändå svårt att höra vad folk säger. Men att använda hörapparater och cochleaimplat ihop med annan hörteknik gör stor skillnad i samtalssituationer.

Svårigheter uppfatta tal även med hörapparater

Hörselskärpa

En hörselskada gör att ljud hörs svagare, otydligare och förvrängda. Hörselskärpan blir sämre. I ett oskadat inneröra kan flimmerhår och hörselceller sortera ut olika ljud från varandra. Men ett hörselskadat öra förlorar den förmågan.

Hörselskadade behöver större nivåskillnader mellan det som ska uppfattas (tal) och bakgrundsljud än normalhörande. Hörapparater och hörselimplantat är bra på att förstärka tal, men de kan inte göra talet tydligare. Även med hörapparater och cochleaimplantat är man hörselskadad. Särskilt i miljöer där flera pratar samtidigt: som fikarasten på jobbet. Eller vid långa talavstånd: höra arbetskollegor vid ett stort konferensbord eller uppfatta lärarens röst i klassrummet.

Hörapparater ihop med hörhjälpmedel ger störst effekt

Hörapparater mikrofonläge (M-läge) där hörapparaterna tar upp alla ljud runtomkring. Men hörapparater har också trådlösa mottagare som kan aktiveras att ta mot ljud. Ljudet från en mikrofon, placerad nära munnen på en talare, kan skickas trådlöst till hörapparater/cochleaimplantatet –  då kommer talet bli mycket tydligare. Talet kommer inte heller störas av bakgrundsljud.

Hörapparater har olika lyssningslägen som kan aktiveras på hörapparaten. M-läge står för mikrofonläge, där hörapparatens mikrofoner plockar upp och förstärker allt ljud runtomkring. Hörapparater har också lyssningslägen där istället en trådlös mottagare tar upp ljudet från en extern ljudkälla. En extern ljudkälla kan till exempel vara en lärare som använder headset-mikrofon. Ljudet av lärarens röst skickas till hörapparatens trådlösa mottagare – och talet hörs mycket tydligare (och är mindre ansträngande att uppfatta) för den som hör dåligt. Dessutom, eftersom den trådlösa mottagaren endast överför ljudet från lärarens headset, slipper lyssnaren allt bakgrundsljud i lokalen. Och för hörapparatanvändaren hör läraren röst ”i huvudet”,  ungefär som att lyssna på radio eller en podd med hörlurar.

Tabell som visar hur mycket ”signal-brus-förhållandet” kan förbättras med olika åtgärder.

Läs mer om hörapparater, signal-och brusförhållande samt förbättring av taluppfattning med olika hörteknik.

Bärbara kommunikationssystem

Vad är en halsslinga?

Halsslinga är en teleslinga (hörslinga) som hänger runt halsen. För att lyssna på halsslinga måste hörapparaten ha telespole och kunna aktivera lyssningsprogrammet ”T-läge.

Kommunikationssystem gör att du kan höra bättre vid möten och samtal. Sådana system kan vara fast installerade i lokaler eller bärbara. Bärbara kommunikationssystem (FM-system) består av sändare och mottagare. Sändaren är en mikrofon som placeras på bordet eller i ett clips på personen som pratar. Genom att placera mikrofonen nära ljudkällan (munnen) blir ljudet tydligare, talavståndet minskar och störande bakgrundsljud hörs mindre. Ljudet överförs sedan till din hörapparat som är omkopplad på T-läge, via mottagaren som hänger runt halsen i en halsslinga. För den som inte har hörapparater går mottagaren att använda med vanliga hörlurar.

Mikrofon-streamer

De flesta hörapparattillverkare har trådlösa externa mikrofoner som skickar ljud trådlöst (strömmar) till hörapparaterna. En separat mikrofon-streamer kan placeras med ett clips på en föreläsare eller samtalspartner. En extern mikrofon som ”streamar” ljudet till dina hörapparater hjälper dig att höra bättre vid möten och samtal. Den största förbättringen får du i miljöer med mycket bakgrundsljud, dålig akustik och vid längre talavstånd. Med en mikrofon närmare talarens mun, än vad du själv är, gör att signal-stör-förhållandet blir bättre.

Konferens- och klassrumssystem

Hörteknik i skolan

Läs mer om hörteknik i skolan 

 


 

Fasta system med mikrofoner utställda på ett konferensbord eller på elevbänkar kräver att man trycker på en knapp när man pratar. Sådana system kan ha flera mikrofoner igång samtidigt.

Det finns även bärbara kommunikationssystem som består av flera mikrofoner. Det är ofta vanligt i en klass med en hörselskadad elev/elever. Vilka funktioner och möjligheter de har varierar mellan system från olika leverantörer. Avancerade system kan ha flera mikrofoner igång samtidigt. Det finns även system där mikrofon (sändaren) och mottagare sitter i samma enhet.

Det finns också guidesystem som i regel är framtagna med åtanke för hörande personer i första hand och inte hörselskadade. Guidesystem har hörlurar. För att hörselskadade ska uppfatta en talare bättre måste utrustningen ha möjlighet till halsslinga (teleslinga) i stället för hörlurar. Det kan även gå att plugga in en personlig mikrofon-streamer i lyssningsutrustning som har utgång för hörlurar.

Automatisk textning vid samtal

Tips för autotextning i vanliga programvaror!

Det går att aktivera autotextning live på svenska i PowerPoint så alla får ta del av undertexterna på mötet.
Du som mötesdeltagare kan själv aktivera autotextning live på svenska i Teams. I Zoom finns livetextning på engelska, bra när vid möten på engelska!

När hörapparater eller cochleaimplantat inte ger tillräcklig hjälp för att uppfatta samtal är autotextning en lösning. Automatisk textning av tal är under snabb utveckling. Du kan får textstöd i realtid vid samtal, mobilsamtal, föreläsningar, videomöten med mera. När någon pratar i närheten av mobiltelefon, surfplatta eller dator där programvaran är aktiverad så kommer det som sägs som text på skärmen.

Mobiltelefon som extern mikrofon

Smarta telefoner som är kompatibla med hörapparater går i vissa fall att omvandla till en extern mikrofon. I till exempel med MFi-hörapparater kan en iPhone fungera som en fjärrmikrofon om du aktiverar ”Hör allt”. Dina samtalspartner på det stökiga caféet kan prata direkt i din mobiltelefon och talet ”strömmas” till dina hörapparater. Det räcker att du har blåtand aktiverad på telefonen för att det ska fungera, kräver ingen mobiltäckning eller WIFI. Dock är ljudkvalitén inte lika bra som med separata externa mikroo

 

Samtalsförstärkare

En samtalsförstärkare är den enklaste typen av hörapparat. Den består av mikrofon, hörlurar och en volymknapp. Samtalsförstärkaren är en praktisk hjälp till exempel vid tillfällen då du av någon anledning inte kan använda hörapparater, om du ännu inte har skaffat hörapparater eller i situationer då hörapparaterna inte räcker till. En samtalsförstärkare kan användas med hörlurar. Om du har hörapparater kan du använda en samtalsförstärkare ihop med en teleslinga (halsslinga) som skickar ljudet trådlöst till hörapparaterna, till exempel om hörapparaterna inte förstärker tillräckligt och du behöver tydligare tal och kortare talavstånd.
Alla äldreboenden och vårdinrättningar bör ha samtalsförstärkare till hands till exempel när en patient glömt, tappat bort sina hörapparater eller de gått sönder.

Tips på samtalsstrategier

Samtalssmart: folder med samtalsråd

Beställ en folder med tips för att underlätta kommunikationen (pdf) i samtal med hörselskadade. Bra att dela ut till anhöriga och arbetskamrater med flera.

Hörapparater, hjälpmedel, tolk, textfunktioner med mera gör det lättare att höra och samtala. Men även samtalssmarta vanor gör stor skillnad i samtal där en eller flera i samtalet har nedsatt hörsel.

1. Öppen och frågvis. Om du har nedsatt hörsel, tala om det för andra! Var öppen med dina behov när det gäller placering, hjälpmedel med mera. Om du pratar med någon med hörselnedsättning – fråga hur du kan underlätta samtalet. Tänk på att alla parter i ett samtal har ansvar för att det fungerar.

2. Ansikte mot ansikte. Tala inte förrän du befinner dig i samma rum som den du vill tala med och har den personens uppmärksamhet. Tänk på att munskydd, helskägg försvårar avläsning. Håll inte handen framför munnen när du talar.

3. Tala tydligt, i normal samtalston. Lagom är bäst när du talar med någon som hör dåligt. Så artikulera, rör på läpparna och tala inte för fort – men överdriv inte. Mumla inte, men skrik inte heller. Och om du har en hörselnedsättning, föregå gärna med gott exempel! Genom att själv tala lugnt och tydligt lär du andra tala på ett mer hörselsmart sätt.

4. Säg det med andra ord. Om någon inte hör, upprepa inte samma sak igen och igen – formulera det på ett annat sätt, med andra ord.

5. Vad pratar vi om? Snabba ämnesbyten mitt i samtal kan vara svåra att följa. Det kan också vara svårt att komma in i ett pågående samtal när man inte riktigt hör. Så räck fram den röda tråden – beskriv ämnet med några få ord: ”Jo, vi pratar om…”

6. Sätt ljus på samtalet. God belysning gör det lättare att avläsa. En bra tumregel är därför att den som hör bra alltid ska sitta med ansiktet vänt mot fönstret, med ljuset i ansiktet – då blir det lättare att avläsa.

7. Våga ta plats! Placera dig på den plats där det är enklast för dig att uppfatta vad som sägs. Om platsen redan är upptagen, be vänligt att få byta plats, och förklara varför.

8. Skruva ner, stäng av, stäng igen. Dämpa eller ta bort störande ljud, genom att skruva ner bakgrundsmusik och stänga fönster eller dörrar.

9. Välj en samtalsvänlig mötesplats. Ett stökigt, skramligt café eller en hotellounge med ljuddämpande heltäckningsmattor? Låt inte slumpen avgöra – välj mötesplats med omsorg.

10. Säg det med text. E-post, sms, chat med mera – i dag finns det en mängd olika textmöjligheter. Det kan vara en praktisk lösning även när ljudmiljön är dålig. Och om ljudmiljön är lugn, prova gärna mobilens röst-till-text-funktion.

11. Videosamtal istället för telefon. Att ringa varandra i videosamtal gör det möjligt att avläsa, som stöd för tal. Det finns i dag en mängd olika appar och plattformar – och i en del av dem går det även att använda autotextning och/eller skrivtolkning på distans.

12. Se textade program via text-tv. Många tv-kanaler erbjuder textning via text-tv på sidan 199.

13 Att höra fel är inget misslyckande. Oavsett hur vi hör händer det att vi missförstår varandra. Ibland kan vi se humorn i det, ibland är det inte roligt alls. Men det är aldrig, aldrig något att skämmas för.

 

Ljudmiljö

Bra ljudmiljö vid samtal är ett måste för personer med hörselnedsättning. En hörselnedsättning försämrar förmågan att sortera bort oönskade ljud, till förmån för de ljud vi vill höra. Störningströskeln är helt enkelt lägre än för normalhörande. Det innebär att i miljöer med mycket omgivningsljud är det svårt för ett hörselskadat öra att urskilja samtal; röstljudet flyter ihop med andra ljudintryck. Hörselskadade barn, äldre och personer med annat ­förstaspråk behöver ännu större skillnader i ljudnivåer mellan tal och bakgrundsljud.

Enkla tips för bättre ljudförhållanden vid samtal:

  • Du som hör dåligt, sätt dig med ryggen mot väggen så slipper du ljud bakom dig.
  • Dämpa eller ta bort störande ljud, genom att skruva ner eller helt stänga av tv:n och bakgrundsmusik. Stänga av köksmaskiner. Stäng fönstret mot gatan. Säng dörren till rummet där det stojas. Byt till ett lugnare rum.
  • Välj samtalsvänliga mötesplatser. Ett stökigt, skramligt café eller en hotellounge med ljuddämpande heltäckningsmattor? Låt inte slumpen avgöra – välj mötesplats med omsorg. Allra bäst ljudmiljö är det ute i naturen.

Läs gärna mer om ljudmiljö samt konkreta tips för att skapa samtalssmarta ljudmiljöer i hemmet, på arbetsplatsen och i skolan:

  • Om ljudmiljö
  • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
  • Goda råd för bättre ljudmiljö
  • Ljudmiljön i skolan
  • Ljudmiljön på arbetet
  • Ljudmiljön på restaurang och café
  • Ljudmiljön i hemmet
  • Faktablad om ljudmiljö
  • Ljudmiljösimulatorn

Dela och visa ditt engagemang för HRF

  • Facebook
  • Twitter

Relaterad information

  • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
  • Höra tv och radio
  • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
  • Att uppfatta larm och signaler
  • Autotextning
  • Att uppfatta telefonsamtal

Fakta och råd

  • Hörsel och ­ hörselskador
    • Örat och hörseln
    • Testa hörseln regelbundet
    • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
    • Hörselnedsättning – fakta och råd
    • Hörselundersökningar
    • Leva med hörselnedsättning och dövhet
    • Tips för samtal med nedsatt hörsel
    • Närstående
    • Tinnitus
    • Ljudöverkänslighet
    • Menières sjukdom
    • Lyssna ljudsmart
    • Att skydda hörseln och ljudnivåer
  • Hörapparater och hörselimplantat
    • 5 goda råd om hörapparater
    • Utprovning av hörapparater
    • Olika typer av hörapparater
    • Hörapparatskötsel
    • Så fungerar hörapparater
    • Lyssna trådlöst
    • Laddning och batterier
    • Cochleaimplantat (CI) och EAS
    • Benförankrade hörapparater
  • Hörhjälpmedel
    • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
    • Höra tv och radio
    • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
    • Att uppfatta samtal och möten
    • Att uppfatta telefonsamtal
    • Att uppfatta larm och signaler
    • Autotextning
  • Tillgänglighet
    • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
    • Checklista för tillgängliga möten
    • Hörselsmarta distansmöten
    • Teleslinga och trådlösa system
    • Textning
    • Tillgänglig tv
    • Teckenspråk och TSS
    • Tolkning
    • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
    • Att larma och få larm
    • Hörseltillgänglighet i vården
    • Hörseltillgänglighet i Almedalen
    • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
  • Barn och skola
    • En bra start räcker hela livet
    • Hörselvårdens stöd för barn
    • Teckenspråk för hörselskadade barn
    • Skolan – ett val för livet
    • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
    • Välja förskola
    • Välja grundskola
    • Välja gymnasium
    • Försäkringar
  • Utbildning och studier
    • Studier på distans
    • Råd till dig som pluggar
    • Grundskola och gymnasium
    • Högskola och universitet
  • Arbetsliv
    • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
    • Hörselsmarta strategier på jobbet
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Arbetshjälpmedel
    • Tolkning i arbetslivet
    • Anmäla arbetsskada
    • Lagar och föreskrifter
  • Äldre
    • Hörselnedsättning på äldre dar
    • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
    • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
  • Ny i Sverige
    • Hörselskadad och ny i Sverige
    • SFI för hörselskadade
  • Ljudmiljö
    • Om ljudmiljö
    • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
    • Goda råd för bättre ljudmiljö
    • Ljudmiljön i skolan
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Ljudmiljön på restaurang och café
    • Ljudmiljön i hemmet
    • Faktablad om ljudmiljö
    • Ljudmiljösimulatorn

Hörsellinjen

Rådgivningstjänsten Hörsellinjen är en del av Hörselskadades Riksförbund.
Vi erbjuder fakta och råd om det mesta som rör hörsel och hörselskadade,
samt kontaktuppgifter till hörselvården i hela landet.

Om HRF

Hörselskadades Riksförbund (HRF)
Org.nr: 802004-4510
Post: Box 1068, 164 25 Kista
Besök: Isafjordsgatan 30B, 164 40 Kista
Tel: 08-457 55 00, texttel: 08-457 55 01
E-post: hrf@hrf.se

Vår integritetspolicy

Stöd HRF

Välj hur du vill bidra:
Ge en gåva
Bli månadsgivare
Skänk en minnesgåva
Testamentera

HRFs 90-konton

Postgiro: 90 03 14-6, Bankgiro: 900-0738
Vi granskas av Svensk Insamlingskontroll.

HRF i sociala medier

Följ oss i olika digitala kanaler
Facebook
Twitter
Instagram
LinkedIn

Missa inga nyheter från hörselvärlden
Prenumerera på HRFs nyhetsbrev.

Vi använder cookies för att ge dig en bra upplevelse på vår webb. Genom att fortsätta surfa så godkänner du vår användning av cookies.Ok