• Ring för rådgivning 0771 – 888 000
  • Mejla
  • Öppettider

Hörsellinjen

  • Fakta och råd
  • Hitta hörselvård
  • Om Hörsellinjen
  • Fakta och råd
    • Hörsel och ­ hörselskador
      • Örat och hörseln
      • Testa hörseln regelbundet
      • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
      • Hörselnedsättning – fakta och råd
      • Hörselundersökningar
      • Leva med hörselnedsättning och dövhet
      • Tips för samtal med nedsatt hörsel
      • Närstående
      • Tinnitus
      • Ljudöverkänslighet
      • Menières sjukdom
      • Lyssna ljudsmart
      • Att skydda hörseln och ljudnivåer
    • Hörapparater och hörselimplantat
      • 5 goda råd om hörapparater
      • Utprovning av hörapparater
      • Olika typer av hörapparater
      • Hörapparatskötsel
      • Så fungerar hörapparater
      • Lyssna trådlöst
      • Laddning och batterier
      • Cochleaimplantat (CI) och EAS
      • Benförankrade hörapparater
    • Hörhjälpmedel
      • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
      • Höra tv och radio
      • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
      • Att uppfatta samtal och möten
      • Att uppfatta telefonsamtal
      • Att uppfatta larm och signaler
      • Autotextning
    • Tillgänglighet
      • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
      • Checklista för tillgängliga möten
      • Hörselsmarta distansmöten
      • Teleslinga och trådlösa system
      • Textning
      • Tillgänglig tv
      • Teckenspråk och TSS
      • Tolkning
      • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
      • Att larma och få larm
      • Hörseltillgänglighet i vården
      • Hörseltillgänglighet i Almedalen
      • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
    • Barn och skola
      • En bra start räcker hela livet
      • Hörselvårdens stöd för barn
      • Teckenspråk för hörselskadade barn
      • Skolan – ett val för livet
      • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
      • Välja förskola
      • Välja grundskola
      • Välja gymnasium
      • Försäkringar
    • Utbildning och studier
      • Studier på distans
      • Råd till dig som pluggar
      • Grundskola och gymnasium
      • Högskola och universitet
    • Arbetsliv
      • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
      • Hörselsmarta strategier på jobbet
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Arbetshjälpmedel
      • Tolkning i arbetslivet
      • Anmäla arbetsskada
      • Lagar och föreskrifter
    • Äldre
      • Hörselnedsättning på äldre dar
      • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
      • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
    • Ny i Sverige
      • Hörselskadad och ny i Sverige
      • SFI för hörselskadade
    • Ljudmiljö
      • Om ljudmiljö
      • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
      • Goda råd för bättre ljudmiljö
      • Ljudmiljön i skolan
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Ljudmiljön på restaurang och café
      • Ljudmiljön i hemmet
      • Faktablad om ljudmiljö
      • Ljudmiljösimulatorn
  • Hitta hörselvård
    • Vad är hörselvård?
      • Läs mer om hörselvård för vuxna
      • Läs mer om hörselvård för barn
  • Mejla en fråga
  • Om Hörsellinjen
    • Öppettider
HörsellinjenFakta och rådHörhjälpmedelAtt uppfatta larm och signaler

Att uppfatta larm och signaler

Skriv ut Lyssna

Har du svårt att höra att det ringer på dörren eller att telefonen ringer? Det finns alternativ till ljudsignaler. Till exempel en lampa som blixtrar eller en mottagare som vibrerar runt handleden. Dessa hjälpmedel kallas varseblivning.

Varseblivning

Hjälpmedel som uppmärksammar ljudsignaler för dig som inte hör dem kallas varseblivning. Varseblivning finns till för att uppfatta dörrklockan, telefonens ringsignal, väckarklockan och brandvarnare med mera. I regel består varsblivning av två enheter, en del som kopplas till prylen som ska uppfattas (sändare) samt en del som ska förstärka signalen (mottagaren).

Varseblivningshjälpmedel räknas som personliga hjälpmedel och är hörselvårdens ansvar. Men det är olika riktlinjer och kriterier mellan regionernas hörselvård vem som har rätt till varseblivningshjälpmedel.


Visuella signaler

Varsblivningshjälpmedel kan signalera visuellt, vanligen via en lampa som blixtrar/flashar.


Taktila signaler

Det finns varseblivning som vibrerar. En mottagare sätts på armen, ungefär som en ”smartwatch” och vibrerar. Eller mottagaren kan vara en dosa som spänns fast i byxlinningen, läggs i fickan eller läggs under madrassen. Vibrationer kallas för taktila signaler.


Akustiskt förstärkta signaler

Det förekommer också akustiskt förstärkta ljudsignaler som är förstärkta både i decibelnivå men också omfattar fler frekvenser så de passar bättre för personer med till exempel diskanthörselnedsättningar. En del varseblivningsystem kombinerar ljud samt visuella och taktila signaler.


Uppmärksamma via mobilen

Det finns också system som fungerar ihop med mobiltelefonen som vibrerar eller att lampan blixtrar, men mobilen kan även skicka trådlösa signaler via blåtand till en mottagare, till exempel ett armband eller ”smartwatch” som vibrerar på armen.

Brandlarm

Brandvarnare svåra att uppfatta för hörselskadade

Personer med hörselnedsättning har ofta svårt att höra brandvarnarens högfrekventa diskantljuden, då den vanligaste hörselnedsättningen är just i diskantområdet. Dessutom är brandvarnaren särskilt viktig på natten, då hörapparatanvändare inte använder sina hörapparater och därmed har ännu svårare att uppfatta larmet av en brandvarnare.

Brandvarnare för hörselskadade

De brandvarnare i hemmet som är anpassade för hörselskadade har en särskild sändare (en antenntråd) som skickar ljudet trådlöst till en mottagare. Mottagaren i systemet är i regel kopplad till en dosa som vibrerar. Dosan läggs under madrassen och när den vibrerar vaknar, det passar även för helt döva personer. Det finns även mottagare att spänna fast i byxlinningen eller som man sätter på sig runt handleden och som vibrerar när larmet går. Det finns även varsblivningssystem som kan larma till mobiltelefonen. Ofta finns flera typer av larm kopplade till samma mottagare, du ser på mottagaren vad som signalerar/larmar.

Brandlarm med mörkare ljudsignal

Det finns brandvarnare som går att koppla till elnätet. Dessa brandlarm kan återge ett större frekvensregister och klarar av att återge mörkare signaler än ett vanlig brandlarm som drivs på batterier. Brandvarnare som har ljud i lägre frekvensregister (mörkare ljud) kan passa vid lätta till måttliga hörselnedsättningar och vid diskanthörselnedsättning. Men för personer med grava hörselnedsättningar, ensidig dövhet eller för helt döva personer rekommenderas varseblivningshjälpmedel.

Resebrandlarm

Det finns särskilda resebrandlarm med sensorerar som reagerar på ljud som brandlarm. Sensorn kan vara placerad i en väckarklocka eller en app på mobilen, kopplad till dessa enheter finns även en vibrator som larmar den som inte hör ljud-signalen. En del hotell lånar ut brandlarm för hörselskadade, fråga i receptionen när du checkar in!

Kolla med regionens hörselvård

Gravt hörselskadade och personer med ensidig hörselnedsättning har ofta rätt att få brandvarnare anpassade för hörselskadade som hjälpmedel via hörselvården i sin region. Här hittar du kontaktuppgifter hörselvård i alla regioner samt regler och avgifter för hörhjälpmedel. 

Ringklocka till dörren

Lampa och ringklocka

Det finns ”lösa” ringklockor till dörren anpassade för personer med hörselnedsättning. Till den ”lösa” ringklockan finns en trådlös mottagare som placeras på valfritt ställe i hemmet eller bäras med om man väntar besök. Mottagaren är i regel en eller flera flashlampor som blinkar runtom i hemmet. Mottagaren kan också vara en enhet som vibrerar, oftast på handleden.

Det förekommer också att dörrklockan går att koppla så dina lampor i hemmet blinkar när det ringer på dörren.

Det finns också dörrsignaler med starkare och mer varierad ljudsignal än de vanliga dörrsignalerna.

Telefonsignaler

Det finns flera olika system som uppmärksammar att telefonen ringer.

Fast telefon

En ringsignalsförstärkare är ett hjälpmedel som gör att ringsignalen på din fasta telefon hörs starkare. Förstärkaren gör att ringsignalen kan höjas upp till 95 decibel. Det finns också möjlighet att koppla en lampa eller blixtljus som blinkar när telefonen ringer. Det finns kombinerad utrustning som signalerar för både telefon- och dörrklocka.

 

Mobiltelefon

Det finns sensorer som känner av när mobiltelefonens skärm lyser upp eller vibrerar av till exempel inkommande telefonssamtal, sms eller notiser. Sensorn skickar signalen vidare till en mottagare som uppmärksammar ägaren på att mobilen ”signalerar”. Mottagaren kan vara en flashlampa eller en taktil mottagare i form av ett armband.

Nu finns ett stort utbud av prisvärda ”smartwatch”, en konsumentprodukt som köps i vanliga detaljhandeln, som ofta ersätter denna typ av sensor som hjälpmedel.

Baby-larm

För hörselskadade och döva som inte hör när barnet vaknar vid middagsvilan eller på natten finns det baby-larm. En sändare med mikrofon placeras nära barnets sovplats, och skickar signaler till mottagaren när barnet börjar låta. Det går även att ansluta en trampmatta för lite större barn som börjat gå ur sängen själva. Trampmattan larmar till mottagaren att barnet går upp ur sängen. Mottagaren kan vara en flash-lampa, en fickmottagare eller i form av ett armband som vårdnadshavaren bär med sig.

Personer med hörselnedsättning eller dövhet kan vända sig till hörselvården i sin region för att låna varseblivning. Likaså kan mor- och farföräldrar med med grava hörselproblem få hjälp med baby-larm om de tillbringar mycket tid med sina barnbarn.

 

Väckarklocka

 

Det finns väckarklockor anpassade för personer med hörselnedsättning/dövhet. Kopplad till väckarklockan finns en enhet som vibrerar, den läggs under kudden eller madrassen, enheten vibrerar när klockan ringer.

Det finns reseklockor i mindre format där själva klockan vibrerar.

Det finns även dosor som kan kopplas till mobilen via bluetooth. Mobilens väckarklocka är parkopplad till enheten/dosan, som vibrerar när mobilen larmar, och läggs under kudden/madrassen.

Att skaffa varseblivningshjälpmedel till hemmet

Kontakta regionens hörselvård

Har du hörapparater? Har du ändå svårt att uppfatta när telefonen eller dörrklockan ringer kan du ha rätt till varseblivningshjälpmedel via hörselvården i din region. Det gäller såklart även dig som inte hör brandlarmet på natten eller din bebis som vaknar. Vänd dig till din hörselmottagning där du fått dina hörapparater och hör efter vad du har rätt till. Här hittar du kontaktuppgifter till hörselvård i alla regioner samt regler och avgifter för hörhjälpmedel. 

Olika regler i olika regioner

Om du inte kan få varseblivningshjälpmedel via regionens hörselvård finns flera återförsäljare på webben specialiserade på hjälpmedel anpassade för hörselskadade. Se till att du får öppet köp och kan prova produkten så att du vet att den funkar för just dig och dina behov.

Dela och visa ditt engagemang för HRF

  • Facebook
  • Twitter

Relaterad information

  • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
  • Höra tv och radio
  • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
  • Autotextning
  • Att uppfatta telefonsamtal
  • Att uppfatta samtal och möten

Fakta och råd

  • Hörsel och ­ hörselskador
    • Örat och hörseln
    • Testa hörseln regelbundet
    • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
    • Hörselnedsättning – fakta och råd
    • Hörselundersökningar
    • Leva med hörselnedsättning och dövhet
    • Tips för samtal med nedsatt hörsel
    • Närstående
    • Tinnitus
    • Ljudöverkänslighet
    • Menières sjukdom
    • Lyssna ljudsmart
    • Att skydda hörseln och ljudnivåer
  • Hörapparater och hörselimplantat
    • 5 goda råd om hörapparater
    • Utprovning av hörapparater
    • Olika typer av hörapparater
    • Hörapparatskötsel
    • Så fungerar hörapparater
    • Lyssna trådlöst
    • Laddning och batterier
    • Cochleaimplantat (CI) och EAS
    • Benförankrade hörapparater
  • Hörhjälpmedel
    • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
    • Höra tv och radio
    • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
    • Att uppfatta samtal och möten
    • Att uppfatta telefonsamtal
    • Att uppfatta larm och signaler
    • Autotextning
  • Tillgänglighet
    • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
    • Checklista för tillgängliga möten
    • Hörselsmarta distansmöten
    • Teleslinga och trådlösa system
    • Textning
    • Tillgänglig tv
    • Teckenspråk och TSS
    • Tolkning
    • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
    • Att larma och få larm
    • Hörseltillgänglighet i vården
    • Hörseltillgänglighet i Almedalen
    • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
  • Barn och skola
    • En bra start räcker hela livet
    • Hörselvårdens stöd för barn
    • Teckenspråk för hörselskadade barn
    • Skolan – ett val för livet
    • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
    • Välja förskola
    • Välja grundskola
    • Välja gymnasium
    • Försäkringar
  • Utbildning och studier
    • Studier på distans
    • Råd till dig som pluggar
    • Grundskola och gymnasium
    • Högskola och universitet
  • Arbetsliv
    • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
    • Hörselsmarta strategier på jobbet
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Arbetshjälpmedel
    • Tolkning i arbetslivet
    • Anmäla arbetsskada
    • Lagar och föreskrifter
  • Äldre
    • Hörselnedsättning på äldre dar
    • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
    • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
  • Ny i Sverige
    • Hörselskadad och ny i Sverige
    • SFI för hörselskadade
  • Ljudmiljö
    • Om ljudmiljö
    • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
    • Goda råd för bättre ljudmiljö
    • Ljudmiljön i skolan
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Ljudmiljön på restaurang och café
    • Ljudmiljön i hemmet
    • Faktablad om ljudmiljö
    • Ljudmiljösimulatorn

Dörr och ringklocka

Hörsellinjen

Rådgivningstjänsten Hörsellinjen är en del av Hörselskadades Riksförbund.
Vi erbjuder fakta och råd om det mesta som rör hörsel och hörselskadade,
samt kontaktuppgifter till hörselvården i hela landet.

Om HRF

Hörselskadades Riksförbund (HRF)
Org.nr: 802004-4510
Post: Box 1068, 164 25 Kista
Besök: Isafjordsgatan 30B, 164 40 Kista
Tel: 08-457 55 00, texttel: 08-457 55 01
E-post: hrf@hrf.se

Vår integritetspolicy

Stöd HRF

Välj hur du vill bidra:
Ge en gåva
Bli månadsgivare
Skänk en minnesgåva
Testamentera

HRFs 90-konton

Postgiro: 90 03 14-6, Bankgiro: 900-0738
Vi granskas av Svensk Insamlingskontroll.

HRF i sociala medier

Följ oss i olika digitala kanaler
Facebook
Twitter
Instagram
LinkedIn

Missa inga nyheter från hörselvärlden
Prenumerera på HRFs nyhetsbrev.