• Ring för rådgivning 0771 – 888 000
  • Mejla
  • Öppettider

Hörsellinjen

  • Fakta och råd
  • Hitta hörselvård
  • Om Hörsellinjen
  • Fakta och råd
    • Hörsel och ­ hörselskador
      • Örat och hörseln
      • Testa hörseln regelbundet
      • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
      • Hörselnedsättning – fakta och råd
      • Hörselundersökningar
      • Leva med hörselnedsättning och dövhet
      • Tips för samtal med nedsatt hörsel
      • Närstående
      • Tinnitus
      • Ljudöverkänslighet
      • Menières sjukdom
      • Lyssna ljudsmart
      • Att skydda hörseln och ljudnivåer
    • Hörapparater och hörselimplantat
      • 5 goda råd om hörapparater
      • Utprovning av hörapparater
      • Olika typer av hörapparater
      • Hörapparatskötsel
      • Så fungerar hörapparater
      • Lyssna trådlöst
      • Laddning och batterier
      • Cochleaimplantat (CI) och EAS
      • Benförankrade hörapparater
    • Hörhjälpmedel
      • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
      • Höra tv och radio
      • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
      • Att uppfatta samtal och möten
      • Att uppfatta telefonsamtal
      • Att uppfatta larm och signaler
      • Autotextning
    • Tillgänglighet
      • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
      • Checklista för tillgängliga möten
      • Hörselsmarta distansmöten
      • Teleslinga och trådlösa system
      • Textning
      • Tillgänglig tv
      • Teckenspråk och TSS
      • Tolkning
      • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
      • Att larma och få larm
      • Hörseltillgänglighet i vården
      • Hörseltillgänglighet i Almedalen
      • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
    • Barn och skola
      • En bra start räcker hela livet
      • Hörselvårdens stöd för barn
      • Teckenspråk för hörselskadade barn
      • Skolan – ett val för livet
      • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
      • Välja förskola
      • Välja grundskola
      • Välja gymnasium
      • Försäkringar
    • Utbildning och studier
      • Studier på distans
      • Råd till dig som pluggar
      • Grundskola och gymnasium
      • Högskola och universitet
    • Arbetsliv
      • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
      • Hörselsmarta strategier på jobbet
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Arbetshjälpmedel
      • Tolkning i arbetslivet
      • Anmäla arbetsskada
      • Lagar och föreskrifter
    • Äldre
      • Hörselnedsättning på äldre dar
      • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
      • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
    • Ny i Sverige
      • Hörselskadad och ny i Sverige
      • SFI för hörselskadade
    • Ljudmiljö
      • Om ljudmiljö
      • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
      • Goda råd för bättre ljudmiljö
      • Ljudmiljön i skolan
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Ljudmiljön på restaurang och café
      • Ljudmiljön i hemmet
      • Faktablad om ljudmiljö
      • Ljudmiljösimulatorn
  • Hitta hörselvård
    • Vad är hörselvård?
      • Läs mer om hörselvård för vuxna
      • Läs mer om hörselvård för barn
  • Mejla en fråga
  • Om Hörsellinjen
    • Öppettider
HörsellinjenFakta och rådHörapparater och hörselimplantatUtprovning av hörapparater

Utprovning av hörapparater

Skriv ut Lyssna

Att prova ut hörapparater är en process – för en del går det fort, för andra tar det längre tid. Det är viktigt att du är aktiv, ställer frågor och har en god dialog med audionomen som visar vägen till en bättre hörselsituation. Vänd dig till landstingets/regionens hörselvård för att boka tid hos audionom: här finns kontaktuppgifter till hörselvård över hela landet.

apparat

Innan utprovningen

Utprovningsprocessen hos hörselvården

  1. Första besöket: hörselundersökningar och behovsbedömning görs av audionom
  2. Andra besöket: audionomen anpassar hörapparaterna, sen tar du hem och testar dem i din vardagsmiljö
  3. Avslutande besöket: audionomen gör eventuella justeringar av hörapparaterna. Om du är nöjd avslutar/godkänner du utprovningen.
    Om du inte är nöjd justerar du hörapparaterna ytterligare eller så provar du ett par helt andra hörapparater.
  • När har du svårast att höra? Tänk igenom vilka situationer och miljöer du befinner dig i din vardag, berätta det för audionomen. Vilka ljud, signaler och röster har du svårt att höra? Kanske du behöver kompletterande hörhjälpmedel?
  • Skriv ned alla dina frågor och funderingar på ett papper inför besöket. Ställ frågor och var aktiv under utprovningen. Avgörande för en bra utprovning är att du är delaktig i processen att välja hörapparater, får korrekt och fullständig information av audionomen och att ni har en god dialog.
  • Vilka förväntningar du har påverkar också utprovningen, hörapparater kan inte ge normal hörsel. Men du kommer att höra bättre med än utan dem.
  • Att prova ut nya hörapparater är en process som kräver tålamod, det tar tid för hjärnan att vänja sig vid en ny ljudbild.
  • Små hörapparater kan vara pilligare att hantera och sköta – kanske det passar bättre med en mer lättskött modell? Fjärrkontroll? Små hörapparater har också små batterier, alltså större batteriåtgång
  • Det är olika för alla, alla hörapparater passar inte alla hörselnedsättningar. Det finns inget facit.

Första besöket – hörselundersökningar och behovsbedömning

Hörapparatens funktioner

Det är inte antalet funktioner som avgör hur bra du hör med hörapparaterna. Det viktiga är att ha just de funktioner som du kan dra nytta av. Här är några möjligheter:

  • telespole (T-läge) för att lyssna på teleslinga
  • kombinera M-, T- och FM-läge (mikrofon, telespole, FM-mottagning)
  • ytterligare trådlös uppkoppling (streamer, mobiltelefon)
  • olika lyssningsprogram (för samtal i buller, musik etc)
  • ljudklassificering, hörapparaten känner automatiskt igen olika ljudmiljöer
  • automatisk eller manuell kontroll av volym och program
    – en del hörapparater har fjärrkontroll
  • riktmikrofoner
  • dämpa impulsljud, vindbrus med mera
  • minska återkoppling (rundgång)
  • flytta (”transponera”) ljud från en frekvens till en annan (om du inte hör i ett visst frekvensområde)
  • elingång (för användning av till exempel FM-system)

Hörselundersökningar

På hörselmottagningen träffar du en audionom. Först görs ett hörseltest, tonaudiometri, där du lyssnar på pipljud/toner i varierande styrka och frekvenser för att få fram de svagaste ljud som du kan uppfatta (dina hörtrösklar). Om tonaudiometrin visar på en hörselnedsättning bör audionomen även göra talaudiometri.

Talaudiometri kallas även diskriminationstest och mäter förmågan att urskilja tal vid en ljudnivå som är behaglig för dig. Du får höra ett antal ord och ska upprepa dem. Andelen ord som uppfattas korrekt är måttet på din diskriminationsförmåga (urskiljningsförmåga). Får du låg andel procent rätt har du svårt att uppfatta tal.

Tänk på: tonaudiometri visar bara en dimension av din hörsel, be även att göra talaudiometri.

En eller två hörapparater?

Hör du dåligt på båda öronen? Då behöver du vanligtvis två hörapparater. Om du inte får det, fråga audionomen varför. Du hör tal bättre i bullriga miljöer om båda öronen plockar upp talet. Försämras hörseln ytterligare så kan det vara ganska besvärligt att vänja sig vid hörapparat på ett ovant öra. Med tiden blir örat som inte har hörapparat allt sämre på att överföra information till hjärnan.

Typ av hörapparatmodell och insatser

Resultatet av hörselundersökningarna visar om det är dags för hörapparater. Audionomen gör en behovsbedömning och presenterar vilken/vilka hörapparater som är lämpliga för dig utifrån dina förutsättningar. Om du behöver formgjutna insatser (”proppar) till dina hörapparater görs nu ett individuellt avtryck. Om du ska ha öppna insatser, kan du prova ut hörapparaterna redan på första besöket.
I stort sett alla hörapparater som provas ut idag är små och snygga. Fokusera därför hur du hör med dem. Mindre hörapparater rymmer färre funktioner och har mindre batterier vilka måste bytas oftare.

Samtal om behov, möjligheter och begränsningar

Utprovningen ska inte bara handla om hörselnedsättningens art utan också om dina behov utifrån din livssituation – hur hör du på arbetet, på fritiden eller i skolan? Är du pensionär eller har du småbarn? Finns det skäl för hörapparater med ytterligare funktioner? Finns det situationer där du upplever att hörapparaterna inte räcker till? Behöver du ytterligare hjälpmedel i hemmet? Eller har du just bytt jobb och behöver arbetshjälpmedel på nya arbetsplatsen?

Andra besöket – anpassning av hörapparaterna

Testa hörapparaten objektivt – IF-mätning

Vid IF-mätning (insättnings-förstärkningsmätning) sätter audionomen en liten mikrofon i örat för att mäta hörapparatens förstärkning inne i själva hörselgången.

Hörapparater programmeras utifrån hörapparattillverkarens förslag för en viss hörselnedsättning. Eftersom hörselgångens utformning skiljer sig mellan olika individer, så ger det helt olika akustiska förutsättningar i själva hörselgången. Hur väl insatserna sitter i örat påverkar också förstärkningen.

Med hjälp av hörselgångsmätningen kan inställningarna i hörapparaten justeras för att få en bättre förstärkning. Gör alltid IF-mätning under en utprovning, särskilt om du upplever att förstärkningen inte blir bra.

På andra besöket får de flesta sina hörapparater. Har du gjort avgjutning av öronen på första besöket så är insatserna/i-örat-apparaterna klara. Du får sätta på dig hörapparaterna och känna efter om de sitter bra i örat.
Audionomen anpassar sedan hörapparaternas programvara efter din hörselkurva och ställer in hörapparaterna utifrån ålder, livsstil, tidigare vana av hörapparater, ljudkänslighet med mera.

Audionomen bör göra en förstärkningssmätning, en mätning i hörselgången när hörapparaten sitter i örat, för att ta reda på hur örats individuella egenskaper påverkar hörapparatens förstärkning/faktiska ljudåtergivning i hörselgången. Resultatet kan kräva ytterligare justeringar av hörapparatens inställningar.

Vill du själv kunna växla mellan programmen på hörapparaterna och justera volymen? Eller ska hörapparaten byta program automatiskt? Sådana möjligheter kan du ta ställning till. Audionomen förklarar hur du använder olika program och funktioner som till exempel telespole i hörapparaterna.

Hörapparatens första inställning kan du betrakta som ett förslag. Nu får du ta med dig hörapparaterna hem och prova dem under några veckor i din vardag.

Tänk på: se till att få reda på vilka program hörapparaten har och hur du använder dem. Ta reda på vilka villkor som gäller när du tar hem hörapparaterna.

 

Mellan besöken – lyssna på hur du hör!

Det är i din vardag du verkligen får chansen att prova hörapparaterna. Nu utvärderar du hur du upplever dina hörapparater – på jobbet, hemma, resturangen, möten och så vidare. Audionomen kan finjustera hörapparaterna ytterligare om du till exempel upplever vissa ljud som för starka eller för svaga. Kanske du upplever ljudet i det program du lyssnar mest i bra – men vill öka förstärkningen i T-läge eller i musikprogrammet? Nästan allt kan justeras i en hörapparat.

Försök att vara specifik när du förklarar för audionomen. Är det låga eller höga frekvenser som är problemet? Hörs svaga ljud för mycket (till exempel klocka eller vatten som droppar?) Känns ljuden naturliga eller står de inte i proportion till hur det borde låta? Är ljusa röster svåra att höra? Hörs mörka röster för starkt?

Det tar tid att vänja sig vid hörapparaten – hjärnan har inte hört vissa ljud på länge och det är en helt ny ljudbild. Det tar tid, ibland månader, för hjärnan att vänja sig vid den nya ljudsituationen.

Tänk på: skriv ner hur du upplever dina hörapparater i din vardag och ta upp det med audionomen. Testa att använda T-läget.

Ytterligare besök

När du har provat dina hörapparater går du tillbaka och utvärderar hörapparaterna tillsammans med audionomen. Det går att göra ytterligare justeringar utifrån dina erfarenheter och synpunkter.
Om insatserna i örat inte sitter bra eller är obekväma, kan de slipas till eller så behöver det göras helt nya avgjutningar. Insatsen ska sitta bekvämt, du ska helst inte känna att du har något i örat.
Om en utprovning trots flera justeringar och flitig träning ändå inte blir bra, är det bäst att börja om med helt andra hörapparater av annat fabrikat. Ibland måste du stå på dig och begära detta.
Hörapparater räcker bara en bit – hörapparaten i kombination med andra hörhjälpmedel kan ge en rejäl förbättring.

Tänk på: det tar tid att vänja sig vid hörapparaten – hjärnan har inte hört vissa ljud på länge, och det är en helt ny ljudbild. Det tar tid, ibland månader, för hjärnan att vänja sig vid den nya ljudsituationen.

Avsluta utprovningen

Om du inte är nöjd

Om du känner att du inte blir bemött på ett bra sätt eller känner att utprovningen av hörapparaterna inte gått rätt till ska du vända dig till enhetsansvarig och/eller patientnämnden.

Tänk på:
• att du kan byta audionom
• att du har rätt att få information skriftligt
• att kan ta med dig en anhörig på besöken

Innan du skriver på ett avtal om hörapparaterna, se till att du förstår vad du godkänner och vad det innebär. Skriv inte på att du tagit mot/köper hörapparaterna om du fortfarande inte är nöjd med dem. Är utprovningen avslutad och du har accepterat dem är det svårt att byta utan särskilda skäl.

  • Ta reda på vart du ska vända dig för reparation och service och vad det kostar.
  • Vem äger hörapparaten – du eller landstinget? Om du äger den tar reda på hur lång garantin är och vad den omfattar.
  • Ta reda på vad din hörapparat är värd och om du har en hemförsäkring som täcker förlust eller skada på hörapparaten.

Du som fått dina första hörapparater

Attityder

Du som är öppen med din hörselnedsättning och dina hörapparater kommer snart märka att omgivningen oftast är positiv och intresserad. Små hörapparater som inte syns är inte alltid de som passar bäst. Fokusera därför på hur du hör med hörapparaterna, det är det viktigaste.

Vanliga ljud låter för mycket

För en del kan den första tiden med hörapparater vara lite besvärlig, helt vanliga ljud kan låta oproportionerligt mycket. Äta knäckebröd känns outhärdligt med allt krasande, att skriva på tangentbordet är plötsligt något som kräver hörselskydd, klockan på väggen låter som en gonggong när sekundvisaren tickar. Detta är helt normal upplevelse.
Efter ett tag vänjer sig hjärnan vid de nya ljuden, de ”oväsentliga” ljuden börjar balanseras och du uppfattar dem inte som lika starka längre. Det kan ta allt från några veckor till månader innan du vänjer dig vid den nya ljudbilden. Det är viktigt att se den första tiden som en träningsperiod, där du testar dem i olika situationer.
Om du tar av och på hörapparaterna vänjer sig inte hjärnan vid den nya ljudbilden. Ju mer du använder hörapparaterna, desto större nytta har du av den när du verkligen behöver dem!

Dela och visa ditt engagemang för HRF

  • Facebook
  • Twitter

Relaterad information

  • 5 goda råd om hörapparater
  • Olika typer av hörapparater
  • Så fungerar hörapparater
  • Cochleaimplantat (CI) och EAS
  • Hörapparatskötsel
  • Benförankrade hörapparater
  • Laddning och batterier
  • Lyssna trådlöst

Fakta och råd

  • Hörsel och ­ hörselskador
    • Örat och hörseln
    • Testa hörseln regelbundet
    • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
    • Hörselnedsättning – fakta och råd
    • Hörselundersökningar
    • Leva med hörselnedsättning och dövhet
    • Tips för samtal med nedsatt hörsel
    • Närstående
    • Tinnitus
    • Ljudöverkänslighet
    • Menières sjukdom
    • Lyssna ljudsmart
    • Att skydda hörseln och ljudnivåer
  • Hörapparater och hörselimplantat
    • 5 goda råd om hörapparater
    • Utprovning av hörapparater
    • Olika typer av hörapparater
    • Hörapparatskötsel
    • Så fungerar hörapparater
    • Lyssna trådlöst
    • Laddning och batterier
    • Cochleaimplantat (CI) och EAS
    • Benförankrade hörapparater
  • Hörhjälpmedel
    • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
    • Höra tv och radio
    • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
    • Att uppfatta samtal och möten
    • Att uppfatta telefonsamtal
    • Att uppfatta larm och signaler
    • Autotextning
  • Tillgänglighet
    • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
    • Checklista för tillgängliga möten
    • Hörselsmarta distansmöten
    • Teleslinga och trådlösa system
    • Textning
    • Tillgänglig tv
    • Teckenspråk och TSS
    • Tolkning
    • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
    • Att larma och få larm
    • Hörseltillgänglighet i vården
    • Hörseltillgänglighet i Almedalen
    • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
  • Barn och skola
    • En bra start räcker hela livet
    • Hörselvårdens stöd för barn
    • Teckenspråk för hörselskadade barn
    • Skolan – ett val för livet
    • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
    • Välja förskola
    • Välja grundskola
    • Välja gymnasium
    • Försäkringar
  • Utbildning och studier
    • Studier på distans
    • Råd till dig som pluggar
    • Grundskola och gymnasium
    • Högskola och universitet
  • Arbetsliv
    • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
    • Hörselsmarta strategier på jobbet
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Arbetshjälpmedel
    • Tolkning i arbetslivet
    • Anmäla arbetsskada
    • Lagar och föreskrifter
  • Äldre
    • Hörselnedsättning på äldre dar
    • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
    • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
  • Ny i Sverige
    • Hörselskadad och ny i Sverige
    • SFI för hörselskadade
  • Ljudmiljö
    • Om ljudmiljö
    • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
    • Goda råd för bättre ljudmiljö
    • Ljudmiljön i skolan
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Ljudmiljön på restaurang och café
    • Ljudmiljön i hemmet
    • Faktablad om ljudmiljö
    • Ljudmiljösimulatorn

Hörsellinjen

Rådgivningstjänsten Hörsellinjen är en del av Hörselskadades Riksförbund.
Vi erbjuder fakta och råd om det mesta som rör hörsel och hörselskadade,
samt kontaktuppgifter till hörselvården i hela landet.

Om HRF

Hörselskadades Riksförbund (HRF)
Org.nr: 802004-4510
Post: Box 1068, 164 25 Kista
Besök: Isafjordsgatan 30B, 164 40 Kista
Tel: 08-457 55 00, texttel: 08-457 55 01
E-post: hrf@hrf.se

Vår integritetspolicy

Stöd HRF

Välj hur du vill bidra:
Ge en gåva
Bli månadsgivare
Skänk en minnesgåva
Testamentera

HRFs 90-konton

Postgiro: 90 03 14-6, Bankgiro: 900-0738
Vi granskas av Svensk Insamlingskontroll.

HRF i sociala medier

Följ oss i olika digitala kanaler
Facebook
Twitter
Instagram
LinkedIn

Missa inga nyheter från hörselvärlden
Prenumerera på HRFs nyhetsbrev.

Vi använder cookies för att ge dig en bra upplevelse på vår webb. Genom att fortsätta surfa så godkänner du vår användning av cookies.Ok