• Ring för rådgivning 0771 – 888 000
  • Mejla
  • Öppettider

Hörsellinjen

  • Fakta och råd
  • Hitta hörselvård
  • Om Hörsellinjen
  • Fakta och råd
    • Hörsel och ­ hörselskador
      • Örat och hörseln
      • Testa hörseln regelbundet
      • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
      • Hörselnedsättning – fakta och råd
      • Hörselundersökningar
      • Leva med hörselnedsättning och dövhet
      • Tips för samtal med nedsatt hörsel
      • Närstående
      • Tinnitus
      • Ljudöverkänslighet
      • Menières sjukdom
      • Lyssna ljudsmart
      • Att skydda hörseln och ljudnivåer
    • Hörapparater och hörselimplantat
      • 5 goda råd om hörapparater
      • Utprovning av hörapparater
      • Olika typer av hörapparater
      • Hörapparatskötsel
      • Så fungerar hörapparater
      • Lyssna trådlöst
      • Laddning och batterier
      • Cochleaimplantat (CI) och EAS
      • Benförankrade hörapparater
    • Hörhjälpmedel
      • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
      • Höra tv och radio
      • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
      • Att uppfatta samtal och möten
      • Att uppfatta telefonsamtal
      • Att uppfatta larm och signaler
      • Autotextning
    • Tillgänglighet
      • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
      • Checklista för tillgängliga möten
      • Hörselsmarta distansmöten
      • Teleslinga och trådlösa system
      • Textning
      • Tillgänglig tv
      • Teckenspråk och TSS
      • Tolkning
      • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
      • Att larma och få larm
      • Hörseltillgänglighet i vården
      • Hörseltillgänglighet i Almedalen
      • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
    • Barn och skola
      • En bra start räcker hela livet
      • Hörselvårdens stöd för barn
      • Teckenspråk för hörselskadade barn
      • Skolan – ett val för livet
      • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
      • Välja förskola
      • Välja grundskola
      • Välja gymnasium
      • Försäkringar
    • Utbildning och studier
      • Studier på distans
      • Råd till dig som pluggar
      • Grundskola och gymnasium
      • Högskola och universitet
    • Arbetsliv
      • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
      • Hörselsmarta strategier på jobbet
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Arbetshjälpmedel
      • Tolkning i arbetslivet
      • Anmäla arbetsskada
      • Lagar och föreskrifter
    • Äldre
      • Hörselnedsättning på äldre dar
      • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
      • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
    • Ny i Sverige
      • Hörselskadad och ny i Sverige
      • SFI för hörselskadade
    • Ljudmiljö
      • Om ljudmiljö
      • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
      • Goda råd för bättre ljudmiljö
      • Ljudmiljön i skolan
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Ljudmiljön på restaurang och café
      • Ljudmiljön i hemmet
      • Faktablad om ljudmiljö
      • Ljudmiljösimulatorn
  • Hitta hörselvård
    • Vad är hörselvård?
      • Läs mer om hörselvård för vuxna
      • Läs mer om hörselvård för barn
  • Mejla en fråga
  • Om Hörsellinjen
    • Öppettider
HörsellinjenFakta och rådBarn och skolaHörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan

Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan

Skriv ut Lyssna

Alla hörselskadade elever måste få en rimlig chans att kommunicera på lika villkor i skolmiljön. Därför behöver akustik, ljus, pedagogik och hörteknik vara anpassat för elever med hörselnedsättning. I hela skolan.

Skolans "auditiva miljö"

Checklista för hörselskadade elevers lärmiljö!

Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) har tagit fram en checklista till skolpersonal för att se över hörselskadade elevers auditiva miljö.

  • Observationsschema för skolans auditiva miljö (pdf)
  • Handledning och observationsschema
  • Beställ materialet gratis från SPSM

Ta del av SPSMs stödmaterial för elever med hörselnedsättning

I skolan ska det finnas en arbets- och lärmiljö som fungerar för elever med hörselnedsättning. Avgörande är bra ljud- och ljusmiljö, tillgänglig pedagogik och att det finns fungerande hörteknik. Professionen, de som arbetar med hörselskadade barn och ungdomar, kallar allt det här för ”den auditiva miljön”. En bra auditiv miljö behövs inte bara i klassrummen utan även i matsal, uppehållsrum och i korridorer måste elever med hörselnedsättning ha rätt förutsättningar att höra vad andra elever och skolpersonal säger.

 

 

Hörteknik i klassrummet

Alla i klassrummet måste veta hur hörtekniken funkar

Alla lärare, all personal och klasskamrater måste få genomgång hur hörtekniken i klassrummet fungerar och ska användas.
Hörselskadade elever ska inte behöva ta hela ansvaret för att hörtekniken används!
Läs mer om hörteknik och undervisning av elever med hörselnedsättning i boken ”Att höra i skolan” av Arne Gustafsson, utgiven av SPSM.

Med begreppet hörteknik avses den teknik som kompletterar hörapparater. Ordet hörapparater används som samlingsbegrepp för bakomörat-apparater,i-örat-apparater, cros-apparater, cochleaimplantat och benförankrade hörapparater.

Målet är att lyssnandet för den hörselskadade ska vara så lite ansträngande som möjligt. Talet (signalen) är det vi vill höra och buller (brus) är det vi inte vill höra, men som stör talet. Hörselskadade barn behöver ett bra ”signal-brus-förhållande” för att uppfatta tal så obehindrat som möjligt i klassrummet.
Tabellen nedan visar hur ”signal-brus-förhållandet”  kan förbättras med olika åtgärder. Det som ger den största förbättringen – utan konkurrens – är hörapparater i kombination med hörhjälpmedel, till exempel teleslinga med extern mikrofon.

Tabell som visar hur mycket ”signal-brus-förhållandet” kan förbättras med olika åtgärder.

Olika typer av hörteknik i klassrum

Det är viktigt att höra sina klasskamrater – inte bara läraren. System med flera mikrofoner utplacerade bland klasskamraterna är ett krav för att hörselskadade elever ska kunna ta del av undervisningen. Elevmikrofonerna ska finnas på en armlängds avstånd. Några olika typer av system som används i klassrum är:

  • Fast system i klassrumet med teleslinga, lärarmikrofon och en trådlös skicka-runt-mikrofon
  • Fast system med teleslinga, lärarmikrofon och fristående elevmikrofoner
  • Fast system med teleslinga, lärarmikrofon och fasta elevmikrofoner på varje bänk
  • Fast system med teleslinga, lärarmikrofon och centralt placerade mikrofoner i exempelvis tak eller på bord.  OBS! Centralt placerade mikrofoner ger inte tillräckligt bra ljudkvalitet för hörselskadade barn, undvik helst sådana lösningar. Mikrofoner ska alltid befinna sig så nära munnen som möjligt.
  • Portabla system med minimottagare på hörapparaten alternativt halsslinga på mottagare kombinerat med lärar- och elevmikrofoner.

Att sköta hörtekniken i klassrummet

Tyvärr är det alltför vanligt att hörtekniken i skolan inte fungerar. Därför är det viktigt med rutiner och ansvarsfördelning. Ansvaret ska inte ligga på det hörselskadade barnet.

  • Utse ansvarig för laddning och förflyttning, uppdukning och avdukning av flermikrofonsystem. Skapa tydliga rutiner. Klargör ansvarsfördelning.
  • Se till att hörtekniken är direkt kopplad till pedagogiska verktyg – smartboards, dator, tv etc.
  • Ha anvisningar hur hörtekniken ska laddas och användas, till exempel för vikarier.
  • Se till att kontaktinformation till hörselvård (eller någon med motsvarande ansvar) finns tydligt anslagen så att det är lätt för vem som helst att göra felanmälan.
  • Förebyggande tillsyn: Kontroll av hörtekniken bör göras av lärare tillsammans med eleven varje dag. Hörselvården bör ha egna kontroller 2-3 ggr/termin. Börjar det exempelvis spraka och glappa i sladdar se till att byta kablar med en gång.

 

Ljudmiljö och ljusmiljö i skolan

Experter förklarar varför god ljudmiljö är avgörande i skolan

För dig som vill veta mer: se textade expertföreläsningar från HRFs kunskapsdag om ljudmiljön i skolan.

I dålig ljudmiljö störs vår koncentration och större delen av våra kognitiva resurser (arbetsminnet) går åt till att försöka uppfatta vad som sägs. Vi får minimalt kvar till att bearbeta och minnas – till inlärning.
Så här påverkas hörselskadade elever av dålig ljudmiljö:

  • Tvingas använda mycket arbetsminne bara för att försöka uppfatta vad som sägs
  • Får därför svårare att minnas och bearbeta information
  • Får svårare att vara delaktig i dialogen i skolan
  • Får sämre förutsättningar att utveckla sitt språk

Åtgärder för att förbättra miljön i klassrummet

För att uppnå ett bra resultat krävs kunnig akustiker som utifrån rummets förutsättningar kan planera åtgärder. Att sätta upp gardiner eller tassar på stolar räcker ofta inte, vid felinstallationer till exempel av akustikplattor och gardiner kan till och med taluppfattbarheten försämras. Exempel på åtgärder:

  • akustikplattor
  • anpassade möbler – dämpade bordskivor, filt under dukar, ljudabsorberande material under stolar etc.
  • filtmatta i pennfack, lådor etc.
  • tassar på stolar och bänkar
  • tätningslister på dörrar, skåp och bänkar – undvika slagljud
  • medvetet arbete med ljudnivån
  • åtgärder för att tydliggöra talet

Bra ljus också viktigt

Även ljusmiljön i klassrummet är viktig. Många hörselskadade kompenserar det de inte hör med att avläsa på munnen. Därför är det viktigt att eleven kan se den som pratar.

  • God belysning, undvik motljus.

Tillgänglig pedagogik

Lärare och pedagoger som har hörselskadade barn och elever kan göra mycket för att öka tillgängligheten i undervisningen. Några konkreta exempel:

  • Individuell genomgång före lektion (nya begrepp)
  • Meddela viktiga saker och nya begrepp skriftligt
  • Lägga upp lektionen så att individuellt arbete med texter och bilder inte pågår samtidigt med att någon ska prata
  • Läraren talar tydligt, positionerar sig medvetet i förhållande till ljuskällor och eleven med hörselnedsättning
  • Medveten möblering och placering vid interaktiv undervisning med många som pratar
  • Tydlig struktur för turtagning
  • Konsekvent användning av mikrofon och upprepa allt som inte sägs i mikrofon
  • Läraren säger alltid namnet på den som får ordet

Rektor och skola kan vända sig till Specialpedagogiska skolmyndighetens (SPSM) för att få stöd och kunskap om att göra undervisningen tillgänglig för hörselskadade elever. SPSM ordnar kurser för lärare som har hörselskadade elever – kurserna är avgiftsfria för skolan.

Dela och visa ditt engagemang för HRF

  • Facebook
  • Twitter

Relaterad information

  • Hörselvårdens stöd för barn
  • En bra start räcker hela livet
  • Skolan – ett val för livet
  • Välja förskola
  • Välja grundskola
  • Välja gymnasium
  • Försäkringar
  • Teckenspråk för hörselskadade barn

Fakta och råd

  • Hörsel och ­ hörselskador
    • Örat och hörseln
    • Testa hörseln regelbundet
    • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
    • Hörselnedsättning – fakta och råd
    • Hörselundersökningar
    • Leva med hörselnedsättning och dövhet
    • Tips för samtal med nedsatt hörsel
    • Närstående
    • Tinnitus
    • Ljudöverkänslighet
    • Menières sjukdom
    • Lyssna ljudsmart
    • Att skydda hörseln och ljudnivåer
  • Hörapparater och hörselimplantat
    • 5 goda råd om hörapparater
    • Utprovning av hörapparater
    • Olika typer av hörapparater
    • Hörapparatskötsel
    • Så fungerar hörapparater
    • Lyssna trådlöst
    • Laddning och batterier
    • Cochleaimplantat (CI) och EAS
    • Benförankrade hörapparater
  • Hörhjälpmedel
    • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
    • Höra tv och radio
    • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
    • Att uppfatta samtal och möten
    • Att uppfatta telefonsamtal
    • Att uppfatta larm och signaler
    • Autotextning
  • Tillgänglighet
    • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
    • Checklista för tillgängliga möten
    • Hörselsmarta distansmöten
    • Teleslinga och trådlösa system
    • Textning
    • Tillgänglig tv
    • Teckenspråk och TSS
    • Tolkning
    • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
    • Att larma och få larm
    • Hörseltillgänglighet i vården
    • Hörseltillgänglighet i Almedalen
    • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
  • Barn och skola
    • En bra start räcker hela livet
    • Hörselvårdens stöd för barn
    • Teckenspråk för hörselskadade barn
    • Skolan – ett val för livet
    • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
    • Välja förskola
    • Välja grundskola
    • Välja gymnasium
    • Försäkringar
  • Utbildning och studier
    • Studier på distans
    • Råd till dig som pluggar
    • Grundskola och gymnasium
    • Högskola och universitet
  • Arbetsliv
    • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
    • Hörselsmarta strategier på jobbet
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Arbetshjälpmedel
    • Tolkning i arbetslivet
    • Anmäla arbetsskada
    • Lagar och föreskrifter
  • Äldre
    • Hörselnedsättning på äldre dar
    • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
    • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
  • Ny i Sverige
    • Hörselskadad och ny i Sverige
    • SFI för hörselskadade
  • Ljudmiljö
    • Om ljudmiljö
    • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
    • Goda råd för bättre ljudmiljö
    • Ljudmiljön i skolan
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Ljudmiljön på restaurang och café
    • Ljudmiljön i hemmet
    • Faktablad om ljudmiljö
    • Ljudmiljösimulatorn

Hörsellinjen

Rådgivningstjänsten Hörsellinjen är en del av Hörselskadades Riksförbund.
Vi erbjuder fakta och råd om det mesta som rör hörsel och hörselskadade,
samt kontaktuppgifter till hörselvården i hela landet.

Om HRF

Hörselskadades Riksförbund (HRF)
Org.nr: 802004-4510
Post: Box 1068, 164 25 Kista
Besök: Isafjordsgatan 30B, 164 40 Kista
Tel: 08-457 55 00, texttel: 08-457 55 01
E-post: hrf@hrf.se

Vår integritetspolicy

Stöd HRF

Välj hur du vill bidra:
Ge en gåva
Bli månadsgivare
Skänk en minnesgåva
Testamentera

HRFs 90-konton

Postgiro: 90 03 14-6, Bankgiro: 900-0738
Vi granskas av Svensk Insamlingskontroll.

HRF i sociala medier

Följ oss i olika digitala kanaler
Facebook
Twitter
Instagram
LinkedIn

Missa inga nyheter från hörselvärlden
Prenumerera på HRFs nyhetsbrev.

Vi använder cookies för att ge dig en bra upplevelse på vår webb. Genom att fortsätta surfa så godkänner du vår användning av cookies.Ok