Det är på förskolan språkutvecklingen grundläggs. Därför är valet av förskola särskilt viktigt för barn med hörselnedsättning.
Valet av förskola har betydelse för språkutvecklingen
Förskolan ska arbeta aktivt med barnens språkutveckling och det ställer särskilda krav för barn med hörselnedsättning som behöver en väl fungerande kommunikation, delaktighet och en bra ljudmiljö. Barn som behöver särskilt stöd i förskolan ska få stödinsatser och föräldrarna ska delta vid utformningen av dessa.
För dig som förälder är det viktigt att tillsammans med landstingets hörselhabilitering gå igenom vad ditt barn behöver och utifrån det gå igenom de förskolealternativ som finns. Vad krävs för att ditt barn ska utvecklas och trivas? Räcker den vanliga förskolan? Krävs hörselförskola eller förskola med teckenspråk?
Det här behöver hörselskadade barn i förskolan
Hörselskadade barns behov av bra lärmiljö
Läs mer om det som kallas för den auditiva miljön. Och vad som krävs för att hörselskadade barn ska utvecklas på lika villkor.
- God ljudmiljö och hörselanpassade lokaler med teleslinga och mikrofoner, även utomhus
- Ljusa lokaler i en lugn miljö/omgivning
- Små barngrupper, inte mer än 12-13 barn
- Hög personaltäthet och personal med förskole-utbildning
- Hörselutbildad förskolepersonal
- Verksamheten ska vara språkmedveten, med mycket visuellt stöd
- Aktiviteter i små grupper utifrån barnens förutsättningar
- Gärna enskild språkträning med de hörselskadade barnen
- Förskolan bör ha ett nära samarbete med hörselhabiliteringen.
Förskola med teckenspråk
För barn som behöver teckenspråk ställs särskilda krav på personalens kunskaper. Det finns förskolor med regionalt upptagningsområde som har särskild hörselanpassning och/eller teckenspråk.
Förskolor för döva och hörselskadade barn
- Se lista över förskolor i Språkrådets rapport, från 2010 (PDF s. 45)
- Se dokument om regionala stödinsatser, för info om anpassade förskolor i några delar av Sverige
- Kontakta hörselvården i ditt landsting för frågor om anpassade förskolor
Förskoleplacering och kommunens ansvar
Om du inte är nöjd
- Får familjen nej på sitt önskemål om särskild förskoleplacering kan beslutet överklagas till förvaltningsrätten.
- Brister förskolan i sitt stöd till det hörselskadade barnet bör du först ta upp det med förskolechefen, sedan kommunen och därefter skolinspektionen.
Ditt barn har rätt till förskola från ett års ålder. Huvudprincipen är att kommunen ska erbjuda barn med särskilda behov/funktionsnedsättning plats så nära hemmet som möjligt. Generellt gäller att från förskoleansökan är gjord ska förälder få besked om plats inom fyra månader. Barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver stöd i sin utveckling har rätt att få snabbare besked om placering och kan ha rätt att börja på förskola före ett års ålder.
Ta hjälp av landstingets hörselhabilitering
Kommunen beslutar var barnet ska börja i förskolan, men de är skyldiga att ta hänsyn till föräldrarnas önskemål. Ta hjälp av hörselhabiliteringen med argument som stödjer ditt barns särskilda behov i förskolan. Kommunen ansvarar för att deras förskolor kan ge alla barn den omsorg de behöver och att omsorgen lever upp till de krav som finns i skollagen.
Frågor att fundera över inför val av förskola
Kontakta förskola, kommun och hörselhabiliteringen i ett tidigt skede för att ta upp era funderingar!
- Finns kompetens och vilja hos förskolechef och ledning?
- Finns det en bra plan för hur barnets behov ska lösas?
- Hur ser möjligheter till fungerande kommunikation ut?
- Finns det en bra tillgänglighetsplanering?
- Finns det möjligheter till god ljudmiljö?
- Hur stor är barngruppen?
- Hur utvärderas om stödet fungerar?
- Kommer förskolan ha tillgång till en hörselpedagog?
- Hur mycket inflytande och dialog kommer ni föräldrar ha i verksamheten?
- Vilket stöd kan hörselvården ge er?
- Vad har föräldrar till andra barn med särskilda behov för erfarenheter? Kolla tex facebook och hör er för i kommunen.
- Hur tar sig barnet till och från förskolan? – Hur ställer sig er kommun till skolskjuts om ni funderar på att välja förskola på annan plats än där ni bor.
Färdtjänst/ skolskjuts till förskola
Ibland finns inte lämpliga förskolor nära hemmet – framförallt om ditt barn är i behov av teckenspråk. Kommunen har inte skyldighet att ordna skolskjuts till förskola, men en del kommuner gör det ändå.
Kapitel 8 i skollagen – om förskolan
För hörselskadade barn i förskolan är följande paragrafer i skollagen intressanta:
- 2 § om Utbildningens syfte ”… Förskolan ska främja allsidiga kontakter och social gemenskap och förbereda barnen för fortsatt utbildning.”
- 8 § om Barngrupperna och miljön
- 9 § om Särskilt stöd
- 10 § om Modersmål
Finns inga riktlinjer kring barn och buller på förskolan
För buller och ljudmiljö-frågor på förskolan finns ingen lag som omfattar förskolebarnen. Arbetsmiljölagen omfattar endast personalen på förskolan. Arbetsmiljöverket ansvarar för tillsyn och utfärdar föreskrifter för buller på arbetsplatsen – men endast med hänsyn till personalen.