• Ring för rådgivning 0771 – 888 000
  • Mejla
  • Öppettider

Hörsellinjen

  • Fakta och råd
  • Hitta hörselvård
  • Om Hörsellinjen
  • Fakta och råd
    • Hörsel och ­ hörselskador
      • Örat och hörseln
      • Testa hörseln regelbundet
      • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
      • Hörselnedsättning – fakta och råd
      • Hörselundersökningar
      • Leva med hörselnedsättning och dövhet
      • Tips för samtal med nedsatt hörsel
      • Närstående
      • Tinnitus
      • Ljudöverkänslighet
      • Menières sjukdom
      • Lyssna ljudsmart
      • Att skydda hörseln och ljudnivåer
    • Hörapparater och hörselimplantat
      • 5 goda råd om hörapparater
      • Utprovning av hörapparater
      • Olika typer av hörapparater
      • Hörapparatskötsel
      • Så fungerar hörapparater
      • Lyssna trådlöst
      • Laddning och batterier
      • Cochleaimplantat (CI) och EAS
      • Benförankrade hörapparater
    • Hörhjälpmedel
      • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
      • Höra tv och radio
      • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
      • Att uppfatta samtal och möten
      • Att uppfatta telefonsamtal
      • Att uppfatta larm och signaler
      • Autotextning
    • Tillgänglighet
      • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
      • Checklista för tillgängliga möten
      • Hörselsmarta distansmöten
      • Teleslinga och trådlösa system
      • Textning
      • Tillgänglig tv
      • Teckenspråk och TSS
      • Tolkning
      • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
      • Att larma och få larm
      • Hörseltillgänglighet i vården
      • Hörseltillgänglighet i Almedalen
      • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
    • Barn och skola
      • En bra start räcker hela livet
      • Hörselvårdens stöd för barn
      • Teckenspråk för hörselskadade barn
      • Skolan – ett val för livet
      • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
      • Välja förskola
      • Välja grundskola
      • Välja gymnasium
      • Försäkringar
    • Utbildning och studier
      • Studier på distans
      • Råd till dig som pluggar
      • Grundskola och gymnasium
      • Högskola och universitet
    • Arbetsliv
      • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
      • Hörselsmarta strategier på jobbet
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Arbetshjälpmedel
      • Tolkning i arbetslivet
      • Anmäla arbetsskada
      • Lagar och föreskrifter
    • Äldre
      • Hörselnedsättning på äldre dar
      • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
      • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
    • Ny i Sverige
      • Hörselskadad och ny i Sverige
      • SFI för hörselskadade
    • Ljudmiljö
      • Om ljudmiljö
      • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
      • Goda råd för bättre ljudmiljö
      • Ljudmiljön i skolan
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Ljudmiljön på restaurang och café
      • Ljudmiljön i hemmet
      • Faktablad om ljudmiljö
      • Ljudmiljösimulatorn
  • Hitta hörselvård
    • Vad är hörselvård?
      • Läs mer om hörselvård för vuxna
      • Läs mer om hörselvård för barn
  • Mejla en fråga
  • Om Hörsellinjen
    • Öppettider
HörsellinjenFakta och rådBarn och skolaVälja förskola

Välja förskola

Skriv ut Lyssna

Det är på förskolan språkutvecklingen grundläggs. Därför är valet av förskola särskilt viktigt för barn med hörselnedsättning.

skola

Valet av förskola har betydelse för språkutvecklingen

Förskolan ska arbeta aktivt med barnens språkutveckling och det ställer särskilda krav för barn med hörselnedsättning som behöver en väl fungerande kommunikation, delaktighet och en bra ljudmiljö. Barn som behöver särskilt stöd i förskolan ska få  stödinsatser och föräldrarna ska delta vid utformningen av dessa.

För dig som förälder är det viktigt att tillsammans med landstingets hörselhabilitering gå igenom vad ditt barn behöver och utifrån det gå igenom de förskolealternativ som finns. Vad krävs för att ditt barn ska utvecklas och trivas? Räcker den vanliga förskolan? Krävs hörselförskola eller förskola med teckenspråk?

Det här behöver hörselskadade barn i förskolan

Hörselskadade barns behov av bra lärmiljö

Läs mer om det som kallas för den auditiva miljön. Och vad som krävs för att hörselskadade barn ska utvecklas på lika villkor.

  • God ljudmiljö och hörselanpassade lokaler med teleslinga och mikrofoner, även utomhus
  • Ljusa lokaler i en lugn miljö/omgivning
  • Små barngrupper, inte mer än 12-13 barn
  • Hög personaltäthet och personal med förskole-utbildning
  • Hörselutbildad förskolepersonal
  • Verksamheten ska vara språkmedveten, med mycket visuellt stöd
  • Aktiviteter i små grupper utifrån barnens förutsättningar
  • Gärna enskild språkträning med de hörselskadade barnen
  • Förskolan bör ha ett nära samarbete med hörselhabiliteringen.

Förskola med teckenspråk

sign

För barn som behöver teckenspråk ställs särskilda krav på personalens kunskaper. Det finns förskolor med regionalt upptagningsområde som har särskild hörselanpassning och/eller teckenspråk.

Förskolor för döva och hörselskadade barn

  • Se lista över förskolor i Språkrådets rapport, från 2010 (PDF s. 45)
  • Se dokument om regionala stödinsatser, för info om anpassade förskolor i några delar av Sverige
  • Kontakta hörselvården i ditt landsting för frågor om anpassade förskolor

Förskoleplacering och kommunens ansvar

Om du inte är nöjd

  • Får familjen nej på sitt önskemål om särskild förskoleplacering kan beslutet överklagas till förvaltningsrätten.
  • Brister förskolan i sitt stöd till det hörselskadade barnet bör du först ta upp det med förskolechefen, sedan kommunen och därefter skolinspektionen.

Ditt barn har rätt till förskola från ett års ålder. Huvudprincipen är att kommunen ska erbjuda barn med särskilda behov/funktionsnedsättning plats så nära hemmet som möjligt. Generellt gäller att från förskoleansökan är gjord ska förälder få besked om plats inom fyra månader. Barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver stöd i sin utveckling har rätt att få snabbare besked om placering och kan ha rätt att börja på förskola före ett års ålder.

Ta hjälp av landstingets hörselhabilitering

Kommunen beslutar var barnet ska börja i förskolan, men de är skyldiga att ta hänsyn till föräldrarnas önskemål. Ta hjälp av hörselhabiliteringen med argument som stödjer ditt barns särskilda behov i förskolan. Kommunen ansvarar för att deras förskolor kan ge alla barn den omsorg de behöver och att omsorgen lever upp till de krav som finns i skollagen.

Frågor att fundera över inför val av förskola

Kontakta förskola, kommun och hörselhabiliteringen i ett tidigt skede för att ta upp era funderingar!

  • Finns kompetens och vilja hos förskolechef och ledning?
  • Finns det en bra plan för hur barnets behov ska lösas?
  • Hur ser möjligheter till fungerande kommunikation ut?
  • Finns det en bra tillgänglighetsplanering?
  • Finns det möjligheter till god ljudmiljö?
  • Hur stor är barngruppen?
  • Hur utvärderas om stödet fungerar?
  • Kommer förskolan ha tillgång till en hörselpedagog?
  • Hur mycket inflytande och dialog kommer ni föräldrar ha i verksamheten?
  • Vilket stöd kan hörselvården ge er?
  • Vad har föräldrar till andra barn med särskilda behov för erfarenheter? Kolla tex facebook och hör er för i kommunen.
  • Hur tar sig barnet till och från förskolan? – Hur ställer sig er kommun till skolskjuts om ni funderar på att välja förskola på annan plats än där ni bor.

Färdtjänst/ skolskjuts till förskola

Ibland finns inte lämpliga förskolor nära hemmet – framförallt om ditt barn är i behov av teckenspråk. Kommunen har inte skyldighet att ordna skolskjuts till förskola, men en del kommuner gör det ändå.

Kapitel 8 i skollagen – om förskolan

För hörselskadade barn i förskolan är följande paragrafer i skollagen intressanta:

  • 2 § om Utbildningens syfte ”… Förskolan ska främja allsidiga kontakter och social gemenskap och förbereda barnen för fortsatt utbildning.”
  • 8 § om Barngrupperna och miljön
  • 9 § om Särskilt stöd
  • 10 § om Modersmål

Finns inga riktlinjer kring barn och buller på förskolan

För buller och ljudmiljö-frågor på förskolan finns ingen lag som omfattar förskolebarnen. Arbetsmiljölagen omfattar endast personalen på förskolan. Arbetsmiljöverket ansvarar för tillsyn och utfärdar föreskrifter för buller på arbetsplatsen – men endast med hänsyn till personalen.

Dela och visa ditt engagemang för HRF

  • Facebook
  • Twitter

Relaterad information

  • Hörselvårdens stöd för barn
  • En bra start räcker hela livet
  • Skolan – ett val för livet
  • Välja grundskola
  • Välja gymnasium
  • Försäkringar
  • Teckenspråk för hörselskadade barn
  • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan

Fakta och råd

  • Hörsel och ­ hörselskador
    • Örat och hörseln
    • Testa hörseln regelbundet
    • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
    • Hörselnedsättning – fakta och råd
    • Hörselundersökningar
    • Leva med hörselnedsättning och dövhet
    • Tips för samtal med nedsatt hörsel
    • Närstående
    • Tinnitus
    • Ljudöverkänslighet
    • Menières sjukdom
    • Lyssna ljudsmart
    • Att skydda hörseln och ljudnivåer
  • Hörapparater och hörselimplantat
    • 5 goda råd om hörapparater
    • Utprovning av hörapparater
    • Olika typer av hörapparater
    • Hörapparatskötsel
    • Så fungerar hörapparater
    • Lyssna trådlöst
    • Laddning och batterier
    • Cochleaimplantat (CI) och EAS
    • Benförankrade hörapparater
  • Hörhjälpmedel
    • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
    • Höra tv och radio
    • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
    • Att uppfatta samtal och möten
    • Att uppfatta telefonsamtal
    • Att uppfatta larm och signaler
    • Autotextning
  • Tillgänglighet
    • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
    • Checklista för tillgängliga möten
    • Hörselsmarta distansmöten
    • Teleslinga och trådlösa system
    • Textning
    • Tillgänglig tv
    • Teckenspråk och TSS
    • Tolkning
    • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
    • Att larma och få larm
    • Hörseltillgänglighet i vården
    • Hörseltillgänglighet i Almedalen
    • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
  • Barn och skola
    • En bra start räcker hela livet
    • Hörselvårdens stöd för barn
    • Teckenspråk för hörselskadade barn
    • Skolan – ett val för livet
    • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
    • Välja förskola
    • Välja grundskola
    • Välja gymnasium
    • Försäkringar
  • Utbildning och studier
    • Studier på distans
    • Råd till dig som pluggar
    • Grundskola och gymnasium
    • Högskola och universitet
  • Arbetsliv
    • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
    • Hörselsmarta strategier på jobbet
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Arbetshjälpmedel
    • Tolkning i arbetslivet
    • Anmäla arbetsskada
    • Lagar och föreskrifter
  • Äldre
    • Hörselnedsättning på äldre dar
    • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
    • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
  • Ny i Sverige
    • Hörselskadad och ny i Sverige
    • SFI för hörselskadade
  • Ljudmiljö
    • Om ljudmiljö
    • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
    • Goda råd för bättre ljudmiljö
    • Ljudmiljön i skolan
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Ljudmiljön på restaurang och café
    • Ljudmiljön i hemmet
    • Faktablad om ljudmiljö
    • Ljudmiljösimulatorn

Hörsellinjen

Rådgivningstjänsten Hörsellinjen är en del av Hörselskadades Riksförbund.
Vi erbjuder fakta och råd om det mesta som rör hörsel och hörselskadade,
samt kontaktuppgifter till hörselvården i hela landet.

Om HRF

Hörselskadades Riksförbund (HRF)
Org.nr: 802004-4510
Post: Box 1068, 164 25 Kista
Besök: Isafjordsgatan 30B, 164 40 Kista
Tel: 08-457 55 00, texttel: 08-457 55 01
E-post: hrf@hrf.se

Vår integritetspolicy

Stöd HRF

Välj hur du vill bidra:
Ge en gåva
Bli månadsgivare
Skänk en minnesgåva
Testamentera

HRFs 90-konton

Postgiro: 90 03 14-6, Bankgiro: 900-0738
Vi granskas av Svensk Insamlingskontroll.

HRF i sociala medier

Följ oss i olika digitala kanaler
Facebook
Twitter
Instagram
LinkedIn

Missa inga nyheter från hörselvärlden
Prenumerera på HRFs nyhetsbrev.