• Ring för rådgivning 0771 – 888 000
  • Mejla
  • Öppettider

Hörsellinjen

  • Fakta och råd
  • Hitta hörselvård
  • Om Hörsellinjen
  • Fakta och råd
    • Hörsel och ­ hörselskador
      • Örat och hörseln
      • Testa hörseln regelbundet
      • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
      • Hörselnedsättning – fakta och råd
      • Leva med hörselnedsättning och dövhet
      • Hörselundersökningar
      • Tips för samtal med nedsatt hörsel
      • Tinnitus
      • Ljudöverkänslighet
      • Menières sjukdom
      • Lyssna ljudsmart
    • Hörapparater och hörselimplantat
      • 5 goda råd om hörapparater
      • Utprovning av hörapparater
      • Olika typer av hörapparater
      • Hörapparatskötsel
      • Så fungerar hörapparater
      • Lyssna trådlöst
      • Laddning och batterier
      • Cochleaimplantat (CI) och EAS
      • Benförankrade hörapparater
    • Hörhjälpmedel
      • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
      • Höra tv och radio
      • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
      • Att uppfatta samtal och möten
      • Att uppfatta telefonsamtal
      • Att uppfatta larm och signaler
      • Autotextning
    • Tillgänglighet
      • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
      • Checklista för tillgängliga möten
      • Hörselsmarta distansmöten
      • Teleslinga och trådlösa system
      • Textning
      • Tillgänglig TV
      • Teckenspråk och TSS
      • Tolkning
      • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
      • Att larma och få larm
      • Hörseltillgänglighet i vården
      • Hörseltillgänglighet i Almedalen
      • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
    • Barn och skola
      • En bra start räcker hela livet
      • Hörselvårdens stöd för barn
      • Teckenspråk för hörselskadade barn
      • Skolan – ett val för livet
      • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
      • Välja förskola
      • Välja grundskola
      • Välja gymnasium
      • Försäkringar
    • Utbildning och studier
      • Studier på distans
      • Råd till dig som pluggar
      • Grundskola och gymnasium
      • Högskola och universitet
    • Arbetsliv
      • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Arbetshjälpmedel
      • Tolkning i arbetslivet
      • Anmäla arbetsskada
      • Lagar och föreskrifter
    • Äldre
      • Hörselnedsättning på äldre dar
      • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
      • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
    • Ny i Sverige
      • Hörselskadad och ny i Sverige
      • SFI för hörselskadade
    • Ljudmiljö
      • Om ljudmiljö
      • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
      • Goda råd för bättre ljudmiljö
      • Ljudmiljön i skolan
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Ljudmiljön på restaurang och café
      • Ljudmiljön i hemmet
      • Faktablad om ljudmiljö
      • Ljudmiljösimulatorn
  • Hitta hörselvård
    • Vad är hörselvård?
      • Läs mer om hörselvård för vuxna
      • Läs mer om hörselvård för barn
  • Mejla en fråga
  • Om Hörsellinjen
    • Öppettider
HörsellinjenFakta och rådArbetslivEtt hållbart och hörselsmart arbetsliv

Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv

Skriv ut Lyssna

Hur hör du på jobbet, egentligen? Har du svårt att uppfatta på möten, i fikarummet, på distansutbildningar, i telefon? Du är inte ensam. Det finns över 1,5 miljoner människor med hörselskadade i Sverige och närmare hälften är i yrkesverksam ålder.

Du som är hörselskadad i arbetslivet

Oavsett arbete och typ av hörselskada är det viktigt att kunna uppfatta information och vara delaktig i samtal, möten med mera på jobbet utan svårigheter. Genom rätt hjälpmedel, hörselrehabilitering och anpassning av arbetsplatsen kan du som hör dåligt undvika de flera vardagens olika ”hörselhinder”. Dessutom har du rätt till bra hörmiljö på jobbet, enligt lag.

Det finns alltså ingen anledning att gå år efter år och härda ut i en bristfällig arbetssituation. Det leder bara till onödiga svårigheter och missförstånd. Dessutom, ökar risken för hälsoproblem till följd av stress och utmattning. Vänta därför inte. Vänd dig så tidigt som möjligt till hörselvården för att få råd om hur du kan få en bättre hörselsituation, såväl på jobbet som hemma.

Du vinner på att ta tag i dina hörselproblem

 

 

  • Du kan lägga fokus på innehållet i vad arbetskamraterna säger istället för att lägga all energi på att uppfatta orden.
  • Du undviker många jobbiga missförstånd.
  • Du slipper ”dubbelarbeta” med att ständigt fråga om och kolla att du uppfattat rätt.
  • Du blir mer delaktig på arbetsmöten. Och när du hänger med i diskussionerna vågar du förmodligen ta för dig mer och använda din kompetens fullt ut.
  • Du känner dig tryggare och oroar dig mindre. Du slipper känna att varje telefonsamtal och varje möte är ett jobbigt hinder som du ska ta dig över.
  • Du orkar mer. När du slipper anstränga dig för att höra hela dagen slipper du bli utmattad av en vanlig arbetsdag. Därmed orkar du med privatlivet och mår betydligt bättre.
  • Jobbet blir roligare!

Vem ansvarar för vad i arbetslivet?

Vad är arbetshjälpmedel?

Arbetshjälpmedel är särskilda hjälpmedel som du behöver för att du ska kunna utföra ditt arbete trots hörselnedsättningen. Arbetshjälpmedel kan vara trådlösa externa mikrofoner som kompletterar dina hörapparater, till exempel under möten eller för att höra dina kunder bättre i butik eller på café exempelvis. Eller ett digitalt stetoskop om du har svårt att höra i ett vanligt stetoskop.

Ansvaret för anställda är delat. Viktiga parter för arbetstagare är: 

  • Arbetsgivaren
  • Företagshälsovård
  • Hörselvården
  • Skyddsombudet
  • Facket
  • Arbetsförmedlingen Syn Döv Hörsel
  • Försäkringskassan
  • Arbetsmiljöverket, deras föreskrifter för arbetslivet ger riktlinjer bland annat kring arbetsgivarens ansvar för personer med funktionsnedsättning

Specialistansvaret för arbetshjälpmedel är delat

För arbetshjälpmedel på arbetsplatsen är ansvaret och kompetensen uppdelad mellan olika parter.

  • REGIONENS hörselvård har ansvar för att hörselskadade får personliga hjälpmedel. Hos hörselvården finns kunskap om hörselskadade och hörhjälpmedel men de har inget ansvar för hörselskadades arbetsliv.
  • FÖRSÄKRINGSKASSAN har ansvar för bidrag till arbetshjälpmedel för anställda och företagare med hörselnedsättning behöver för att kunna jobba. Försäkringskassan har ingen kunskap om hörselskadade och hörhjälpmedel.
  • ARBETSFÖRMEDLINGEN har bland annat ansvar för bidrag till arbetshjälpmedel för projekt- och nyanställda, de som gör praktik och för personer i olika aktivitetsprogram. Hos Arbetsförmedlingen finns specialister med kunskap om hörselskadade, hörteknik med mera.

Anlita expertis för hörselskadade i arbetslivet

Hörselvården är specialistvården för hörselskadade, och hit kan du få remiss hos till exempel vårdcentralen och företagshälsovården. Hörselvården provar i första hand ut hörapparater och kan ge råd om hjälpmedel till hemmet. Men när det gäller hjälpmedel för arbetet varierar stödet från region till region. I de flesta regioner kan hörselvårdens specialister (hörseltekniker, kurator, hörselpedagog eller audionom) ge information och hjälpa dig att söka pengar från Försäk­rings­kassan samt beställa arbetshjälpmedel. Men i en del regioner erbjuder inte hörselvården sådant stöd. Hörselvården erbjuder ibland också rehabiliteringskurser för yrkesverksamma. Här är kontaktuppgifter till hörselvården där du bor.

Arbetsförmedlingens hörselresurs finns på sex ställen i landet. Hörselresursen är i första hand till för lokala arbetsförmedlingar som kommer i kontakt med hörselskadade arbetssökande/anställda första året. Enhetens specialister kan bland annat föreslå och ta fram arbetshjälpmedel och ge råd om anpassningar av ljudmiljön för en hörselskadad anställd.

Privata konsulter/återförsäljare: Det finns privata företag som kan hjälpa dig få tag i arbetshjälpmedel. Försäkringskassan kan bekosta deras utredningar och tjänster. Du behöver i så fall komma överens med konsulten om att de gör en arbetsplatsutredning och hjälper dig skicka in en ansökan till Försäkringskassan om arbetshjälpmedel. När ansökan är godkänd betalar Försäkringskassan deras arbete.

Arbetsmiljöverket

Nyheter från hrf.se

  • För dålig bullerhantering inom Polisen, anser Arbetsmiljöverket
  • Skolor slarvar med hörmiljön, enligt Arbetsmiljöverket
  • HRF varnar för sänkta ljudmiljökrav på arbetsplatser
  • Dålig ljudmiljö drabbar hörselskadade hårdast, visar ny forskning
  • Nya rön om hörselskadades problem i arbetslivet ska ge bättre förutsättningar

Arbetsmiljöverket har tillsynsansvar över arbetsmiljölagen och utövar således tillsyn över frågor som bland annat rör arbetsanpassning. Missförhållanden kan anmälas till Arbetsmiljöverket. Läs mer om lagar och föreskrifter som berör hörselskadade i arbetslivet. 

Arbetsgivare och företagshälsovård

De individuella förutsättningarna förändras under arbetslivet

Arbetet på en arbetsplats ska anpassas så att hänsyn tas till varje arbetstagare fysiska och psykiska förutsättningar (AML 2 kap. 1§). Dessa förutsättningar kan förändras över tid; det är till exempel inte ovanligt med gradvis försämring av hörseln. 

Arbetsgivaren

Arbetsgivare är en given samtalspart om man vill åstadkomma förändring i sin arbetssituation eller i arbetsmiljön. Enligt Arbetsmiljölagen (AML) har arbetsgivaren ett omfattande ansvar för arbetsmiljön och för att arbetsförhållandena ska anpassas till människors olika förutsättningar. Enligt arbetsmiljöverkets föreskrift om arbetsplatsens utformning ska hörselkraven i arbetet beaktas. Genom att tidigt åtgärda hörselhinder mår anställda betydligt bättre, vilket inte bara förebygger ohälsa och sjukskrivningar utan också har betydelse för produktiviteten. I vissa fall kan det vara bättre att få nya arbetsuppgifter, som inte ställer lika stora krav på hörseln.  

 

Anpassningar av arbetsorganisation/rutiner kan till exempel vara: 

  • Att ge personalinformation även skriftligt, så att anställda som hör dåligt inte missar något.  
  • Att lägga personalmöten, utbildningar med mera i lokaler med bra ljudmiljö 
  • Att uppmuntra användning av e-post och chattar framför telefon.

Sex goda råd till arbetsgivaren 

  • Skapa ett arbetsklimat som gör att alla känner de kan tala öppet om hur de hör på jobbet 
  • Upprätta en handlingsplan för att upptäcka och åtgärda hörselhinder på arbetsplatsen, helst tillsammans med företagshälsovård och skyddsombud.  
  • Om enskilda anställda påtalar att det har problem på jobbet på grund av nedsatt hörsel – dröj inte! Åtgärda hindren omgående.  
  • Upphandla företagshälsovård som omfattar hörseltest och kartläggning av hörselhinder vid konstaterad hörselnedsättning.  
  • Vid upphandling av personalutbildning, se till att den äger rum i lokaler med bra ljudmiljö och att det finns tillgång till bra hörteknik.
  • Samverka med skyddsombud, företagshälsovård och fack.

Nyheter från hrf.se

  • Så kom Anna tillbaka från svår tinnitus och sjukskrivning
  • Sju av tio barnskötare har problem med ljudmiljön

Företagshälsovården

Företagshälsovården kan tidigt upptäcka hörselskada eller försämrad hörsel. Med hörselnedsättning kan det hända att vissa arbetsuppgifter eller arbetssituationer blir lite svårare. Att diskutera situationen med företagsläkaren eller sköterskan kan vara en bra början på att lösa problemen.  Företagshälsovården har inte alltid kunskaper om hörselskador och hur det påverkar individen. Se till att blir remitterad till hörselvården i din region om du behöver ytterligare stöd.

Skyddsombud och facket

Nyheter från hrf.se

Sju av tio barnskötare har problem med ljudmiljön enligt rapport från Kommunal

Skyddsombud finns på de flesta arbetsplatser. Deras uppgift är att förebygga ohälsa och undanröja hälsorisker på arbetsplatsen. Skyddsombudet har som uppgift att bevaka arbetsmiljön. Tyvärr uppmärksammas bristande hörmiljö sällan av skyddsombudet i dag. Påtala behovet av att skyddsrondsprotokollet följer hur anställda kan höra i telefon, sammanträdesrummet, i det egna arbetsrummet med mera. Se det som självklart att brister i hörmiljön ska åtgärdas – både när det gäller ljudmiljö och hörteknik.

Facket är en part att räkna med. Som medlem i facket bör du kunna förvänta dig att facket för din talan, om du inte väljer att göra det själv. Vänd dig till facket om arbetssituationen är svår att hantera, på grund av hörselhinder i arbetet. Vid misstänkt diskriminering ska facket företräda dig.

Dela och visa ditt engagemang för HRF

  • Facebook
  • Twitter

Relaterad information

  • Ljudmiljön på arbetet
  • Arbetshjälpmedel
  • Lagar och föreskrifter
  • Tolkning i arbetslivet
  • Anmäla arbetsskada

Fakta och råd

  • Hörsel och ­ hörselskador
    • Örat och hörseln
    • Testa hörseln regelbundet
    • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
    • Hörselnedsättning – fakta och råd
    • Leva med hörselnedsättning och dövhet
    • Hörselundersökningar
    • Tips för samtal med nedsatt hörsel
    • Tinnitus
    • Ljudöverkänslighet
    • Menières sjukdom
    • Lyssna ljudsmart
  • Hörapparater och hörselimplantat
    • 5 goda råd om hörapparater
    • Utprovning av hörapparater
    • Olika typer av hörapparater
    • Hörapparatskötsel
    • Så fungerar hörapparater
    • Lyssna trådlöst
    • Laddning och batterier
    • Cochleaimplantat (CI) och EAS
    • Benförankrade hörapparater
  • Hörhjälpmedel
    • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
    • Höra tv och radio
    • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
    • Att uppfatta samtal och möten
    • Att uppfatta telefonsamtal
    • Att uppfatta larm och signaler
    • Autotextning
  • Tillgänglighet
    • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
    • Checklista för tillgängliga möten
    • Hörselsmarta distansmöten
    • Teleslinga och trådlösa system
    • Textning
    • Tillgänglig TV
    • Teckenspråk och TSS
    • Tolkning
    • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
    • Att larma och få larm
    • Hörseltillgänglighet i vården
    • Hörseltillgänglighet i Almedalen
    • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
  • Barn och skola
    • En bra start räcker hela livet
    • Hörselvårdens stöd för barn
    • Teckenspråk för hörselskadade barn
    • Skolan – ett val för livet
    • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
    • Välja förskola
    • Välja grundskola
    • Välja gymnasium
    • Försäkringar
  • Utbildning och studier
    • Studier på distans
    • Råd till dig som pluggar
    • Grundskola och gymnasium
    • Högskola och universitet
  • Arbetsliv
    • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Arbetshjälpmedel
    • Tolkning i arbetslivet
    • Anmäla arbetsskada
    • Lagar och föreskrifter
  • Äldre
    • Hörselnedsättning på äldre dar
    • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
    • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
  • Ny i Sverige
    • Hörselskadad och ny i Sverige
    • SFI för hörselskadade
  • Ljudmiljö
    • Om ljudmiljö
    • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
    • Goda råd för bättre ljudmiljö
    • Ljudmiljön i skolan
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Ljudmiljön på restaurang och café
    • Ljudmiljön i hemmet
    • Faktablad om ljudmiljö
    • Ljudmiljösimulatorn

Hörsellinjen

Rådgivningstjänsten Hörsellinjen är en del av Hörselskadades Riksförbund.
Vi erbjuder fakta och råd om det mesta som rör hörsel och hörselskadade,
samt kontaktuppgifter till hörselvården i hela landet.

Om HRF

Hörselskadades Riksförbund (HRF)
Org.nr: 802004-4510
Post: Box 1068, 164 25 Kista
Besök: Isafjordsgatan 30B, 164 40 Kista
Tel: 08-457 55 00, texttel: 08-457 55 01
E-post: hrf@hrf.se

Vår integritetspolicy

Stöd HRF

Välj hur du vill bidra:
Ge en gåva
Bli månadsgivare
Skänk en minnesgåva
Testamentera

HRFs 90-konton

Postgiro: 90 03 14-6, Bankgiro: 900-0738
Vi granskas av Svensk Insamlingskontroll.

HRF i sociala medier

Följ oss i olika digitala kanaler
Facebook
Twitter
Instagram
LinkedIn

Missa inga nyheter från hörselvärlden
Prenumerera på HRFs nyhetsbrev.