• Ring för rådgivning 0771 – 888 000
  • Mejla
  • Öppettider

Hörsellinjen

  • Fakta och råd
  • Hitta hörselvård
  • Om Hörsellinjen
  • Fakta och råd
    • Hörsel och ­ hörselskador
      • Örat och hörseln
      • Testa hörseln regelbundet
      • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
      • Hörselnedsättning – fakta och råd
      • Hörselundersökningar
      • Leva med hörselnedsättning och dövhet
      • Tips för samtal med nedsatt hörsel
      • Närstående
      • Tinnitus
      • Ljudöverkänslighet
      • Menières sjukdom
      • Lyssna ljudsmart
      • Att skydda hörseln och ljudnivåer
    • Hörapparater och hörselimplantat
      • 5 goda råd om hörapparater
      • Utprovning av hörapparater
      • Olika typer av hörapparater
      • Hörapparatskötsel
      • Så fungerar hörapparater
      • Lyssna trådlöst
      • Laddning och batterier
      • Cochleaimplantat (CI) och EAS
      • Benförankrade hörapparater
    • Hörhjälpmedel
      • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
      • Höra tv och radio
      • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
      • Att uppfatta samtal och möten
      • Att uppfatta telefonsamtal
      • Att uppfatta larm och signaler
      • Autotextning
    • Tillgänglighet
      • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
      • Checklista för tillgängliga möten
      • Hörselsmarta distansmöten
      • Teleslinga och trådlösa system
      • Textning
      • Tillgänglig tv
      • Teckenspråk och TSS
      • Tolkning
      • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
      • Att larma och få larm
      • Hörseltillgänglighet i vården
      • Hörseltillgänglighet i Almedalen
      • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
    • Barn och skola
      • En bra start räcker hela livet
      • Hörselvårdens stöd för barn
      • Teckenspråk för hörselskadade barn
      • Skolan – ett val för livet
      • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
      • Välja förskola
      • Välja grundskola
      • Välja gymnasium
      • Försäkringar
    • Utbildning och studier
      • Studier på distans
      • Råd till dig som pluggar
      • Grundskola och gymnasium
      • Högskola och universitet
    • Arbetsliv
      • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
      • Hörselsmarta strategier på jobbet
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Arbetshjälpmedel
      • Tolkning i arbetslivet
      • Anmäla arbetsskada
      • Lagar och föreskrifter
    • Äldre
      • Hörselnedsättning på äldre dar
      • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
      • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
    • Ny i Sverige
      • Hörselskadad och ny i Sverige
      • SFI för hörselskadade
    • Ljudmiljö
      • Om ljudmiljö
      • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
      • Goda råd för bättre ljudmiljö
      • Ljudmiljön i skolan
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Ljudmiljön på restaurang och café
      • Ljudmiljön i hemmet
      • Faktablad om ljudmiljö
      • Ljudmiljösimulatorn
  • Hitta hörselvård
    • Vad är hörselvård?
      • Läs mer om hörselvård för vuxna
      • Läs mer om hörselvård för barn
  • Mejla en fråga
  • Om Hörsellinjen
    • Öppettider
HörsellinjenFakta och rådÄldreRåd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider

Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider

Skriv ut Lyssna
Äldre kvinna blir bjuden på tårta, kaffe och ett glas vin.

Varannan person över 75 år har nedsatt hörsel. När äldreboenden ordnar coronasäkra besöksplatser är det därför viktigt att tänka hörselsmart, så att nära och kära kan träffas utan smittrisk och ändå samtala utan problem. Nedan listar vi tio tips som kan göra stor skillnad.

Med hjälp av avskiljande plexiglas och avstånd försöker allt fler äldreboenden skapa möjligheter för närstående att träffas under coronapandemin. Det är viktiga försiktighetsåtgärder. Samtidigt försvårar det samtal, inte minst eftersom de flesta som får äldreomsorg har nedsatt hörsel. Även deras närmaste kan ha problem med hörseln.

Även med hörapparater har hörselskadade svårt att höra så snart det blir lite avstånd till den som pratar. En halvmeters avstånd eller två meters avstånd kan vara skillnaden mellan att uppfatta det mesta till att inte höra någonting alls. Ett plexiglas kan ha samma effekt.

Men med rätt rutiner och enkla hjälpmedel går det att skapa förutsättningar för samtal. Även i coronatider.

Tio tips för hörselsmarta besök med distans

1. Lugn ljudmiljö
Besöksplatsen ska ha lugn ljudmiljö, Det får inte finnas trafikbrus, fläktar, klirr och skrammel, musik eller andra störande bakgrundsljud. Tänk på att även röster kan vara mycket störande – se därför till att det inte förs andra samtal i närheten. Ta också hänsyn till vädret; i hörapparater kan till exempel vindbrus och ljudet av regn mot plåt-/plasttak bli ett väldigt oväsen.

2. Bra belysning
Besöksplatsen ska vara väl belyst, så att det är lätt att avläsa läppar och se mimik. Se till att ansiktena får jämnt ljus framifrån. Om ljuset kommer bakifrån hamnar ansiktet i skugga, så att det blir svårt att avläsa. Även starkt solljus med skarpa skuggor i ansiktet kan försvåra avläsning
Placera avskiljande plexiglas så att det inte uppstår skarpa reflexer.

3. Kontrollera hörapparaterna
Det är viktigt att boende med hörapparater kan använda dem varje dag, inte minst vid besök. Det innebär att varje äldreboende behöver ha rutiner för regelbunden kontroll av att hörapparaterna fungerar, har laddade batterier och är påslagna. Det är också viktigt att personal kan hjälpa till att sätta på hörapparaterna, byta batterier och annan, grundläggande hörapparatskötsel. Om teleslinga eller motsvarande används ska hörapparaterna sättas i t-läge.

4. Samtalsförstärkare och teleslinga
Vid samtal på avstånd och/eller bakom plexiglas är det bra att använda hörhjälpmedel som överför ljud från besökaren till den boende.

  • Samtalsförstärkare är ett enkelt och lätthanterligt hjälpmedel som kan användas av alla, med eller utan hörapparater. Varje äldreboende bör ha tillgång till flera sådana.
    Vid ett besök på distans används en samtalförstärkare som består av två enheter – dels en dosa med volymkontroll och hörlurar/halsslinga, dels en dosa med mikrofon. Mikrofondosan ska besökaren ha på sin sida, för att prata i. Ljudet skickas då trådlöst till mottagardosan som den boende har hos sig, ihopkopplad med hörlurar eller halsslinga. En halsslinga används av hörapparatanvändare, som får ljudet trådlöst direkt in i hörapparaterna när de sätts i t-läge.
    Om en samtalsförstärkare används av flera olika boende ska hörlurar/halsslingor spritas av mellan varje användare för att undvika smittrisk. Självklart kan boende även använda egna lurar eller halsslinga.
  • Om det finns en fast besöksplats kan den gärna förses med en teleslinga, kopplad till en mikrofon och förstärkare. Det som sägs i mikrofonen överförs då direkt till hörapparater som sätts i t-läge. Hörselvården och/eller erkänd slinginstallatör kan hjälpa till med fasta eller mobila slinglösningar.

5. Mobiltelefon
Även en mobiltelefon kan fungera som ett hörhjälpmedel. Ett telefonsamtal kan överbrygga både avstånd och/eller en plexiskiva, så att ljudet kommer nära. Det fungerar bäst om den som är hörselskadad har en streamer eller motsvarande, som överför ljudet från mobilen direkt till hörapparaterna.
Om det är möjligt att använda mobil går det också att skicka sms eller andra textmeddelanden till varandra om det uppstår oklarheter i samtalet.

6. Skrivtolkning
Ibland räcker det inte med hörapparater och hörhjälpmedel. Då kan skrivtolkning vara ett bra stöd för samtal. Skrivtolkning är en form av direkttextning, som innebär att en tolk skriver allt som sägs. Texten visas på en liten bildskärm som ställs framför användaren.

Hörselskadade kan få kostnadsfri skrivtolkning från regionen. För bokning, kontakta regionens tolkcentral: www.tolkcentralen.se

7. Texttelefoni.se
Ett alternativ till skrivtolkning är www.texttelefoni.se – en kostnadsfri tjänst från Post- och telestyrelsen, PTS. I praktiken innebär detta att personerna som ska samtala ringer till varandra via en skrivtolk, som skriver det som den hörande parten i samtalet säger, så att den hörselskadade användaren kan läsa det i sin mobil.
Texttelefoni kan användas i mobiltelefon (smartphone), på surfplatta och på dator. Det behöver då finnas ett registrerat användarkonto.

8. Papper och penna
Ha gärna papper och penna till hands på besöksplatsen. Om det uppstår kommunikationsproblem är det enklaste oftast det lättaste – ett handskrivet meddelande kan underlätta mycket. Tänk på att pappret behöver vara ganska stort om det ska gå att läsa på avstånd.

9. Hörselsmarta videosamtal
När det inte är möjligt att träffas vid ett fysiskt besök är det viktigt att boende får möjlighet att prata med sina närstående på distans, gärna via videosamtal.

I sådana videosamtal är det viktigt med bra ljud. Plugga gärna i en halsslinga i den surfplatta/dator som används, så går ljudet trådlöst till hörapparater som sätts i t-läge. Personer utan hörapparater kan använda hörlurar. Se till att samtalet förs på en lugn plats.

Det är också viktigt med bra bild, vilket kräver stabil internetuppkoppling. Se till att de som talar sitter med ljuset framifrån. Om hen till exempel sitter framför ett fönster, med ljuset bakifrån, hamnar ansiktet i skugga och då blir det svårt för hörselskadade att avläsa.

Även vid videosamtal går det att boka skrivtolkning. Då kan den boende läsa vad som sägs samtidigt som det sägs, vilket kan underlätta mycket. Olika regioners tolkcentraler använder olika videolösningar. Ta gärna kontakt och fråga vad som gäller i er del av landet.

HRF har samlat en rad tips på vår sida om Hörselsmarta distansmöten. Dessa råd handlar om alla typer av möten, men är användbara även för äldreboenden.

10. Ta fram rutiner och utse ett hörselombud
Bra rutiner är grunden för hörselsmarta besök. Det är viktigt att personalen känner till hur de kan skapa en bra kommunikationssituation för de boende och vad som gäller när en hörselskadad person får besök på boendet.

Utse någon eller några i personalen som tar ett särskilt ansvar för hörselfrågorna på äldreboendet. På så sätt faller inte viktiga frågor mellan stolarna. Ett äldreombud måste inte veta allt eller göra allt, men behöver ha kunskap om hörselskadades behov, se till att det inhämtas information om lösningar samt se till att kollegerna har kunskap om hur de kan ge stöd till hörselskadade, bland annat när det gäller skötsel av hörapparater. Regionens hörselvård och HRFs rådgivare på Hörsellinjen kan hjälpa till med vägledning och tips.

Läs mer:

Socialstyrelsen: Säkra besök i äldreomsorgen under covid-19

Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering (Hörsellinjen.se)

Sök fakta och råd på hörsellinjen.se 

Fråga om råd:

Kontakta gärna HRFs rådgivare på Hörsellinjen. Svarar på frågor om det mesta som rör hörsel och hörselskadade.

Dela och visa ditt engagemang för HRF

  • Facebook
  • Twitter

Relaterad information

  • Hörselnedsättning på äldre dar
  • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering

Fakta och råd

  • Hörsel och ­ hörselskador
    • Örat och hörseln
    • Testa hörseln regelbundet
    • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
    • Hörselnedsättning – fakta och råd
    • Hörselundersökningar
    • Leva med hörselnedsättning och dövhet
    • Tips för samtal med nedsatt hörsel
    • Närstående
    • Tinnitus
    • Ljudöverkänslighet
    • Menières sjukdom
    • Lyssna ljudsmart
    • Att skydda hörseln och ljudnivåer
  • Hörapparater och hörselimplantat
    • 5 goda råd om hörapparater
    • Utprovning av hörapparater
    • Olika typer av hörapparater
    • Hörapparatskötsel
    • Så fungerar hörapparater
    • Lyssna trådlöst
    • Laddning och batterier
    • Cochleaimplantat (CI) och EAS
    • Benförankrade hörapparater
  • Hörhjälpmedel
    • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
    • Höra tv och radio
    • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
    • Att uppfatta samtal och möten
    • Att uppfatta telefonsamtal
    • Att uppfatta larm och signaler
    • Autotextning
  • Tillgänglighet
    • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
    • Checklista för tillgängliga möten
    • Hörselsmarta distansmöten
    • Teleslinga och trådlösa system
    • Textning
    • Tillgänglig tv
    • Teckenspråk och TSS
    • Tolkning
    • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
    • Att larma och få larm
    • Hörseltillgänglighet i vården
    • Hörseltillgänglighet i Almedalen
    • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
  • Barn och skola
    • En bra start räcker hela livet
    • Hörselvårdens stöd för barn
    • Teckenspråk för hörselskadade barn
    • Skolan – ett val för livet
    • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
    • Välja förskola
    • Välja grundskola
    • Välja gymnasium
    • Försäkringar
  • Utbildning och studier
    • Studier på distans
    • Råd till dig som pluggar
    • Grundskola och gymnasium
    • Högskola och universitet
  • Arbetsliv
    • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
    • Hörselsmarta strategier på jobbet
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Arbetshjälpmedel
    • Tolkning i arbetslivet
    • Anmäla arbetsskada
    • Lagar och föreskrifter
  • Äldre
    • Hörselnedsättning på äldre dar
    • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
    • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
  • Ny i Sverige
    • Hörselskadad och ny i Sverige
    • SFI för hörselskadade
  • Ljudmiljö
    • Om ljudmiljö
    • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
    • Goda råd för bättre ljudmiljö
    • Ljudmiljön i skolan
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Ljudmiljön på restaurang och café
    • Ljudmiljön i hemmet
    • Faktablad om ljudmiljö
    • Ljudmiljösimulatorn

Hörsellinjen

Rådgivningstjänsten Hörsellinjen är en del av Hörselskadades Riksförbund.
Vi erbjuder fakta och råd om det mesta som rör hörsel och hörselskadade,
samt kontaktuppgifter till hörselvården i hela landet.

Om HRF

Hörselskadades Riksförbund (HRF)
Org.nr: 802004-4510
Post: Box 1068, 164 25 Kista
Besök: Isafjordsgatan 30B, 164 40 Kista
Tel: 08-457 55 00, texttel: 08-457 55 01
E-post: hrf@hrf.se

Vår integritetspolicy

Stöd HRF

Välj hur du vill bidra:
Ge en gåva
Bli månadsgivare
Skänk en minnesgåva
Testamentera

HRFs 90-konton

Postgiro: 90 03 14-6, Bankgiro: 900-0738
Vi granskas av Svensk Insamlingskontroll.

HRF i sociala medier

Följ oss i olika digitala kanaler
Facebook
Twitter
Instagram
LinkedIn

Missa inga nyheter från hörselvärlden
Prenumerera på HRFs nyhetsbrev.