• Ring för rådgivning 0771 – 888 000
  • Mejla
  • Öppettider

Hörsellinjen

  • Fakta och råd
  • Hitta hörselvård
  • Om Hörsellinjen
  • Fakta och råd
    • Hörsel och ­ hörselskador
      • Örat och hörseln
      • Testa hörseln regelbundet
      • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
      • Hörselnedsättning – fakta och råd
      • Hörselundersökningar
      • Leva med hörselnedsättning och dövhet
      • Tips för samtal med nedsatt hörsel
      • Närstående
      • Tinnitus
      • Ljudöverkänslighet
      • Menières sjukdom
      • Lyssna ljudsmart
      • Att skydda hörseln och ljudnivåer
    • Hörapparater och hörselimplantat
      • 5 goda råd om hörapparater
      • Utprovning av hörapparater
      • Olika typer av hörapparater
      • Hörapparatskötsel
      • Så fungerar hörapparater
      • Lyssna trådlöst
      • Laddning och batterier
      • Cochleaimplantat (CI) och EAS
      • Benförankrade hörapparater
    • Hörhjälpmedel
      • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
      • Höra tv och radio
      • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
      • Att uppfatta samtal och möten
      • Att uppfatta telefonsamtal
      • Att uppfatta larm och signaler
      • Autotextning
    • Tillgänglighet
      • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
      • Checklista för tillgängliga möten
      • Hörselsmarta distansmöten
      • Teleslinga och trådlösa system
      • Textning
      • Tillgänglig tv
      • Teckenspråk och TSS
      • Tolkning
      • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
      • Att larma och få larm
      • Hörseltillgänglighet i vården
      • Hörseltillgänglighet i Almedalen
      • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
    • Barn och skola
      • En bra start räcker hela livet
      • Hörselvårdens stöd för barn
      • Teckenspråk för hörselskadade barn
      • Skolan – ett val för livet
      • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
      • Välja förskola
      • Välja grundskola
      • Välja gymnasium
      • Försäkringar
    • Utbildning och studier
      • Studier på distans
      • Råd till dig som pluggar
      • Grundskola och gymnasium
      • Högskola och universitet
    • Arbetsliv
      • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
      • Hörselsmarta strategier på jobbet
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Arbetshjälpmedel
      • Tolkning i arbetslivet
      • Anmäla arbetsskada
      • Lagar och föreskrifter
    • Äldre
      • Hörselnedsättning på äldre dar
      • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
      • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
    • Ny i Sverige
      • Hörselskadad och ny i Sverige
      • SFI för hörselskadade
    • Ljudmiljö
      • Om ljudmiljö
      • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
      • Goda råd för bättre ljudmiljö
      • Ljudmiljön i skolan
      • Ljudmiljön på arbetet
      • Ljudmiljön på restaurang och café
      • Ljudmiljön i hemmet
      • Faktablad om ljudmiljö
      • Ljudmiljösimulatorn
  • Hitta hörselvård
    • Vad är hörselvård?
      • Läs mer om hörselvård för vuxna
      • Läs mer om hörselvård för barn
  • Mejla en fråga
  • Om Hörsellinjen
    • Öppettider
HörsellinjenFakta och rådÄldreHörselnedsättning på äldre dar

Hörselnedsättning på äldre dar

Skriv ut Lyssna
Äldre par

Det är viktigt att kunna kommunicera med andra i alla skeden av livet, även när vi blir äldre och får svårt att höra. Att få hjälp med sina hörselproblem på äldre dagar minskar risken för depression, demens och annan ohälsa.

Hörselnedsättning är vanligt bland äldre

Testa hörseln ofta!

  • HRF rekommenderar alla över 60 år att testa hörseln hos vårdmottagning minst vartannat år.
  • Gör gärna något av HRFs gör-det-själv-test, åtminstone varje år.
  • Upptäcks hörselnedsättningen tidigt, får du tillgång till hörselvård som hörapparater, andra hjälpmedel och kommunikationsträning.

Hörselnedsättning är mycket vanligt bland äldre. Varannan person över 75 år har en påtaglig hörselnedsättning. Men redan i åldern 65-74 år har en av tre en hörselnedsättning som påverkar möjligheterna att hänga med i samtal och ta del av vad som sägs i radio och tv.

Kommunikationsproblemen ökar alltså ofta just i de åldrar då det sociala livet förändras för många. Vi går i pension och lämnar arbetslivet, och samtidigt blir det svårare att prata med familj och vänner i telefon, på middagar och andra tillfällen då flera pratar samtidigt.

Hälsofarlig isolering

Svårigheterna att uppfatta samtal med andra gör att många drar sig undan, och tackar nej till att delta i familjesammankomster, restaurangbesök med mera. Sådan isolering och ensamhet påverkar inte bara livskvaliteten, utan kan också leda till vad HRF brukar kalla ”kommunikationsundernäring”. Det kan i sin tur ge upphov till nedstämdhet och depression, samt påskynda utvecklingen av demenssjukdomar. Att under lång tid ha svårigheter att uppfatta vad som sägs är också fysiskt påfrestande, vilket innebär en hälsorisk i sig.

Dröj inte med att söka hjälp!

Trots detta är det vanligt att både den som hör dåligt och anhöriga underskattar hörselproblem, bara för att det är vanligt. Tyvärr händer det också att sjukvården bagatelliserar hörselskador hos äldre. ”Du hör normalt för din ålder”, är en vanlig kommentar, vilket gör att alltför många dröjer med att söka hjälp. Det är ett stort misstag. Att hörselnedsättning är en del av det ”naturliga åldrandet” innebär inte att du ska strunta i det.

Läs mer på Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser

Förebyggande hörselvård kan förlänga livet

Att fånga upp de som behöver hörselvård i tid är ett effektivt sätt att minska ohälsan bland äldre. Till exempel visar en forskningsstudie från Linnécentrum HEAD att långtidsminnet slås ut i större utsträckning hos personer som har en hörselnedsättning än hos normalhörande. Tidigare forskning från USA har visat att hörselskadade löper större risk att utveckla demenssjukdomar samt att äldre hörselskadade löper större risk att få försämrade kognitiva förmågor. Samtidigt visar en studie från Island att användning av hörapparater leder till signifikant längre livslängd hos äldre män med hörselnedsättning. Därför är det viktigt att äldre med hörselnedsättning får de hörapparater och hörhjälpmedel som de behöver.

Vad kan hörselvården hjälpa till med?

Regionens hörselvård har enligt hälso- och sjukvårdslagen ansvar för att alla som behöver ska få hörselrehabilitering, inklusive utprovning av hörapparater. Det innebär att alla som behöver hörapparater ska kunna vända sig till sin region och få tillgång till hörapparater, inom ramen för patientavgiften.

Hörselvården kan bland annat erbjuda:

  • Hörselmätningar
  • Utprovning av hörapparater
  • Utprovning av andra hjälpmedel, till exempel för tv, telefon och dörrklocka
  • Råd om att lösa kommunikationen i vardagen
  • Hörselkunskap och stöd till anhöriga, samt tips om hur de kan underlätta kommunikationen
  • Remiss till CI-klinik när hörapparater inte längre hjälper.

Läs mer om hörselvård för vuxna och kontaktuppgifter till hörselvård där du bor.

Olika lång erfarenhet av att höra dåligt

Tinnitus är vanligt hos äldre

Hörselnedsättning är en vanlig orsak till tinnitus. Det finns inget enkelt botemedel för tinnitus, men att skaffa hörapparat minskar ofta tinnitusbesvären. Läs mer om tinnitus och att lindra tinnitusbesvären.

Åldersrelaterad hörselnedsättning (presbyacusis) är en förklaring till att hörselnedsättning är så vanligt bland äldre. Men många pensionärer har fått sin hörselskada betydligt tidigare i livet. En del har levt med sin hörselnedsättning sedan de var små. Andra har fått problem senare till följd av buller, sjukdomar och genetiska förutsättningar.

Äldre hörselskadade har alltså olika lång erfarenhet av sin funktionsnedsättning. Barndomshörselskadade har med sig sin hörselskada genom livets alla skeden – från barnomsorg till äldreomsorg. För de som får sämre hörsel på äldre dagar är det en ny situation som förändrar livet och som kan vara svår att hantera. Då är anhörigas stöd särskilt viktigt.

Vad kan kommunen hjälpa till med?

Hemtjänst och äldreboenden

En del äldre är beroende av hjälp från kommunen antingen i sitt hem eller på ett särskilt boende. Vårdpersonal och hörselskadade vårdtagare måste då kunna ge och ta emot information obehindrat. Bra vård förutsätter fungerande kommunikation!

Det här innebär att det är viktigt att personal som arbetar med äldre hörselskadade har kunskap om vad en hörselnedsättning innebär och hörselskadades behov, inte minst är det viktigt att ha grundläggande kunskaper om Hörapparater/hörhjälpmedel och vikten av en god hörmiljö.

En del äldreboenden har så kallade ”hörselombud” – personal som tar ett extra ansvar för hörselfrågor. Ett hörselombud kan till exempel hjälpa till med skötsel av hörapparater, se till att teleslingan till tv:n fungerar, hålla kontakten med hörselvården samt ge information och stöd till den övriga personalen.

Kommuner med hörselinstruktörer

Hörselskadade distrikt i Stockholm har sammanställt en lista med kommuner som har instruktör i Stockholms län (pdf).

Stöd och hjälp från kommunen – hörselinstruktörer

Endast ett 90-tal av landets 290 kommuner har hörselinstruktörer (eller syn- och hörselinstruktörer). En hörselinstruktör kan göra hembesök, se över hjälpmedelsbehov i hemmet och göra enklare underhåll av hörapparaten, som att byta slang. I en del kommuner har hemtjänsten fått viss utbildning om hörapparatskötsel, men i stora delar av landet saknas stöd till äldre hörselskadade i hemmet.

En hörselinstruktör kan hjälpa till med att:

  • Utföra enklare service av hörapparater och hörhjälpmedel.
  • Träna och motivera äldre hörselskadade att använda sina hjälpmedel i det dagliga livet och att leva ett så aktivt liv som möjligt.
  • Tipsa om fler hjälpmedel och kommunikationslösningar.
  • Informera om hörselvård, tolkservice, hjälpmedel, text-tv och annan tillgänglighet för hörselskadade.
  • Hålla kontakten med landstingets hörselvård och tolkservice vid behov.
  • Informera anhöriga om hur de kan underlätta kommunikationen och skapa ökad delaktighet.
  • Ge råd och information till personal inom äldreomsorgen och hemtjänsten.

En liten film om en ett hembesök av en syn- och hörselinstruktör.

Att vara delaktig i livets slutskede

Kommunikationen måste fungera in i det sista. Även svårt sjuka och dementa personer behöver höra – det handlar om vårt människovärde. Det är därför viktigt att se till:

  • att hörapparaterna är på och fungerar
  • att batterierna byts vid behov (och att det finns extrabatterier till hands)
  • att göra enklare underhåll, till exempel göra rent och byta slang vid behov
  • att någon hjälper till att sätta på hörapparaterna.

För svårt sjuka som inte kan använda hörapparater kan en samtalsförstärkare med hörlurar vara en bra tillfällig lösning, som gör det lättare att höra och samtala. Prata med hörselvården!

Kunskap, gemenskap och stöd i HRF

I HRFs föreningar finns det många som är äldre och hörselskadade. Här kan du som har en hörselnedsättning träffa andra och utbyta erfarenheter och tips. Och du behöver inte förklara varför du inte alltid hör. Här är du bland vänner som vet hur det är.

Vid möten hos HRF är målet full delaktighet för alla. Det innebär att det ska vara bra ljudmiljö, teleslinga eller motsvarande, högtalare som förstärker vad som sägs, samt skrivtolk, tecken som stöd (TSS) och teckenspråkstolk vid behov.

En del föreningar har så kallade ”hörselhjälpare”. Det är föreningsmedlemmar som ideellt hjälper till med enklare skötsel av hörapparater, som att byta slang och batterier, och berättar om olika hörhjälpmedel som kan underlätta. Många föreningar säljer också hörapparatbatterier till ett lägre pris än i den vanliga handeln.

Dela och visa ditt engagemang för HRF

  • Facebook
  • Twitter

Relaterad information

  • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
  • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider

Fakta och råd

  • Hörsel och ­ hörselskador
    • Örat och hörseln
    • Testa hörseln regelbundet
    • Hörselnedsättning – orsaker och diagnoser
    • Hörselnedsättning – fakta och råd
    • Hörselundersökningar
    • Leva med hörselnedsättning och dövhet
    • Tips för samtal med nedsatt hörsel
    • Närstående
    • Tinnitus
    • Ljudöverkänslighet
    • Menières sjukdom
    • Lyssna ljudsmart
    • Att skydda hörseln och ljudnivåer
  • Hörapparater och hörselimplantat
    • 5 goda råd om hörapparater
    • Utprovning av hörapparater
    • Olika typer av hörapparater
    • Hörapparatskötsel
    • Så fungerar hörapparater
    • Lyssna trådlöst
    • Laddning och batterier
    • Cochleaimplantat (CI) och EAS
    • Benförankrade hörapparater
  • Hörhjälpmedel
    • Tretton tips om smarta hörhjälpmedel
    • Höra tv och radio
    • Höra mobiltelefon, surfplatta och dator
    • Att uppfatta samtal och möten
    • Att uppfatta telefonsamtal
    • Att uppfatta larm och signaler
    • Autotextning
  • Tillgänglighet
    • Guide: Hörselsmart utformning i publika lokaler
    • Checklista för tillgängliga möten
    • Hörselsmarta distansmöten
    • Teleslinga och trådlösa system
    • Textning
    • Tillgänglig tv
    • Teckenspråk och TSS
    • Tolkning
    • Telefonitjänster för hörselskadade och döva
    • Att larma och få larm
    • Hörseltillgänglighet i vården
    • Hörseltillgänglighet i Almedalen
    • Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider
  • Barn och skola
    • En bra start räcker hela livet
    • Hörselvårdens stöd för barn
    • Teckenspråk för hörselskadade barn
    • Skolan – ett val för livet
    • Hörteknik, ljudmiljö & pedagogik i skolan
    • Välja förskola
    • Välja grundskola
    • Välja gymnasium
    • Försäkringar
  • Utbildning och studier
    • Studier på distans
    • Råd till dig som pluggar
    • Grundskola och gymnasium
    • Högskola och universitet
  • Arbetsliv
    • Ett hållbart och hörselsmart arbetsliv
    • Hörselsmarta strategier på jobbet
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Arbetshjälpmedel
    • Tolkning i arbetslivet
    • Anmäla arbetsskada
    • Lagar och föreskrifter
  • Äldre
    • Hörselnedsättning på äldre dar
    • Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök i coronatider
    • Råd för att bryta äldre hörselskadades isolering
  • Ny i Sverige
    • Hörselskadad och ny i Sverige
    • SFI för hörselskadade
  • Ljudmiljö
    • Om ljudmiljö
    • Bra ljudmiljö – ett måste för hörselskadade
    • Goda råd för bättre ljudmiljö
    • Ljudmiljön i skolan
    • Ljudmiljön på arbetet
    • Ljudmiljön på restaurang och café
    • Ljudmiljön i hemmet
    • Faktablad om ljudmiljö
    • Ljudmiljösimulatorn

Hörsellinjen

Rådgivningstjänsten Hörsellinjen är en del av Hörselskadades Riksförbund.
Vi erbjuder fakta och råd om det mesta som rör hörsel och hörselskadade,
samt kontaktuppgifter till hörselvården i hela landet.

Om HRF

Hörselskadades Riksförbund (HRF)
Org.nr: 802004-4510
Post: Box 1068, 164 25 Kista
Besök: Isafjordsgatan 30B, 164 40 Kista
Tel: 08-457 55 00, texttel: 08-457 55 01
E-post: hrf@hrf.se

Vår integritetspolicy

Stöd HRF

Välj hur du vill bidra:
Ge en gåva
Bli månadsgivare
Skänk en minnesgåva
Testamentera

HRFs 90-konton

Postgiro: 90 03 14-6, Bankgiro: 900-0738
Vi granskas av Svensk Insamlingskontroll.

HRF i sociala medier

Följ oss i olika digitala kanaler
Facebook
Twitter
Instagram
LinkedIn

Missa inga nyheter från hörselvärlden
Prenumerera på HRFs nyhetsbrev.